رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس کمیسیون بررسی طرح عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی نیروی انتظامی در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی طرح صیانت از عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی پرداختند

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های  مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری نائب رئیس کمیسیون بررسی طرح عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی و سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در گفتگوی ویژه خبری امشب 5 شنبه 26 شهریور ماه به بررسی طرح صیانت از عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی پرداختند

در ابتدای این برنامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش نویس قانونی تحت عنوان طرح صیانت از عفاف و حجاب در مجلس توسط جمعی از دوستان که دارای 9 ماده است فراهم شد و این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً با کلیات آن مخالفت شد.

** تقریباً 350 صفحه قانون در مورد حجاب داریم

وی ادامه داد: مطلب اول که باید مورد توجه قرار داد این است که آیا اساساً بحث حجاب و عفاف در حال حاضر نیاز به قانون گذاری جدید دارد یا نه چرا که در حال حاضر ما تقریباً 350 صفحه قانون در مورد حجاب داریم که شاید برخی از تنبیهاتی که در قوانین موجود برای بحث حجاب در نظر گرفته شده بسیار سخت‌گیرانه تر از آن چیزی است که دوستان ما در این 9 ماده دیدند.

** قوانین در حوزه حجاب و عفاف کاملاً روشن و شفاف است و نیاز به قانون جدیدی نداریم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که آیا با وجود این قوانین ما توانسته ایم نتیجه مطلوب را بگیریم یا نه و آیا به اندازه کافی قوانین وجود دارد یا خیر اظهار داشت: قاعدتاً نظر مرکز پژوهش‌های مجلس این است که ما نیاز به قانون جدید نداریم چرا که قوانین در این حوزه کاملاً شفاف، روشن و موجود است و این که ما تصور کنیم مجلس شورای اسلامی در هر زمانی باید بر روی یک موضوعی قانونی بنویسد به نظر می‌رسد که این کار، کار کارشناسی و درستی نیست.

جلالی با تاکید بر این که ما باید نگاه کنیم که چرا نتوانستیم قوانین گذشته را اجرا کنیم یادآور شد: در مجلس هفتم نیز ما قانون مفصلی در حوزه مد و لباس نوشتیم که حال باید از خود بپرسیم آیا آن قانون اجرا شده است یا خیر.

وی با تاکید بر این که قوانین در حوزه حجاب به اندازه کافی وجود دارد گفت: بر این اساس ما نیاز به قانون جدیدی نداریم خصوصاً آن که آن چه در طرح صیانت از عفاف و حجاب آمده ایرادات بسیار اساسی دارد.


** 25 مورد قانون در حوزه حجاب و عفاف داریم

در ادامه بحث امشب نیز لاله افتخاری نائب رئیس کمیسیون طرح صیانت از عفاف و حجاب با بیان این که ما در حوزه حجاب و عفاف قوانین متعدد و مختلفی داریم گفت: بر اساس لیستی که اداره قوانین مجلس ارائه کرده حداقل 25 مورد قانون در این حوزه وجود دارد.

افتخاری با بیان این که نماینده دولت نیز در این کمیسیون  با ارائه قانون جدید در این حوزه مخالفت کرده است گفت: نظر دولت به اصلاح وضعیت جامعه است ولی دولت نیز معتقد است که نیازمند قانون جدیدی در این حوزه نیستیم.

نائب رئیس طرح صیانت از عفاف و حجاب یادآور شد: طی جلسه ای که با نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله وزارت ارشاد، ناجا، مرکز پژوهش‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که کلیات تصویب شود اما مشروط به این که قوانین فعلی تعیین تکلیف شود که بر این اساس بنا شد کارگروه مشترکی تشکیل شود تا همه قوانین موجود را شناسایی  تجمیع کنند و مداخلات و تناقضات بین آن‌ها را که مجری و مخاطب را سرگردان می‌کند را اصلاح کند.

افتخاری با اشاره به این که این طرح هنوز قانونی نشده است و باید مراحل خود را سپری کند گفت: قوه قضاییه کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد.
 
وی با اشاره به وجود قوانین مختلف در کشور اظهار داشت: جریمه 900 هزار تومانی برای افراد بدحجاب و بی حجاب از سوی قوه قضاییه در نظر گرفته شده است.
 
نائب رئیس طرح صیانت از عفاف و حجاب با اشاره به تعدد قوانین در کشور خاطر نشان کرد: برداشت‌های متفاوتی از تعدد قوانین در کشور صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به این که برخی اوقات وجود قوانین متعدد سبب ایجاد تعارض میان افراد می‌شود بیان کرد: باید قوانین را یک کاسه کنیم بنابراین باید با تفاهم به نتیجه برسیم.
 
وی با اشاره به این که نیاز به یک بند قانون داریم افزود: طرح صیانت از عفاف و حجاب بسیار کلی است.
 
افتخاری با بیان این که مشکل  اصلی جامعه فقط عفاف و حجاب نیست ادامه داد: نیاز به یک ماده واحده داریم که به صیانت و حمایت از فرهنگ ایرانی، اسلامی بپردازد.
 
وی با اشاره به این که نیاز به مجموعه قوانین و مقررات در کشور داریم گفت: همه قوانین مرتبط با رزمندگان به صورت یک پارچه درآمده که باید در حوزه عفاف و حجاب هم نیز این گونه باشد.
 
 
سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به این که نیروی انتظامی انجام و فرجام مأموریت‌ها را بر اساس قانون دنبال می‌کند گفت: مأموران پلیس در حوزه‌هایی که به کار گرفته می‌شوند مورد آموزش قرار می‌گیرند.
 
**راهبردهای تحمیلی جواب نمی‌دهد/ حجاب را نباید از جرم به تخلف تبدیل کرد
 
جلالی با اشاره به این که عفاف و حجاب یکی از ضرورت‌های جامعه الهی و اسلامی است گفت: نیروی انتظامی ضابط است بنابراین راهبردهای تحمیلی جواب نمی‌دهد
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح جدید راهبردهای تحمیلی دارد گفت: طرح نوشته شده 9 ماده دارد که در ماده اول گفته شده راننده و سرنشینان وسیله نقلیه ای که کشف حجاب در آن خودرو انجام شده باشد 100 هزار تومان جریمه می‌شود.
 
وی  با تاکید بر این که حجاب را نباید از جرم به تخلف تبدیل کرد ادامه داد: نباید میان مردم نزاع به وجود آوریم بنابراین کشف حجاب و حرکات غیر متعارف کلی و مبهم است.
 
جلالی با اشاره به این که قانون گذار باید قوانین را به صورت شفاف بنویسد ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس ابزاری برای قانون گذاری محسوب می‌شود به طوری که این مرکز نظر خود را پیرامون طرح جدید عنوان می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
بی حجابی درجامعه زیاد شده خون جوانان وطن پرست را بابی حجابی پایمال کردن
آخرین اخبار