شناخت اشکال و صور نوظهور و پیچیده فرهنگ نیازمند درک بهتر و نگاه جدید به حوزه مردم‌شناسی است.

علیرضا حسن‌زاده سرپرست پ‍ژوهشکده مردم‌شناسی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بخش مهمی از هویت در ارتباط با منابعی از فرهنگ تعیین می‌شود که شامل عناصر کلیدی چون آئین، سنت، جهان‌بینی و ... است و حوزه‌های متفاوتی مانند ادبیات شفاهی، آداب و رسوم و ... را در بر می‌گیرد.

وی افزود: مطالعات مردم‌شناسی طی سه قرن اخیر،‌ از اواخر قرن نوزده تا امروز در جهان و از دوره دوم مشروطه تا هم‌اکنون در ایران نشان از تاثیر مردم‌شناسی در شناخت فرهنگ به مثابه درک هویت است، انواع هویت ملی منطقه‌ای و هویت‌هایی که شامل خرده فرهنگ‌ها می‌شود و بر اساس آن به دنبال خودآگاهی فرهنگی و تاریخی هستند.

حسن‌زاده در ادامه گفت: اگر عنصر کلیدی زیرساخت هویت را فرهنگ بنامیم، مطالعات مردم‌شناسی راهی برای درک عمیق هویت است.

سرپرست پژوهشکده مردم‌شناسی با اشاره به حوزه‌های مختلف مردم‌شناسی گفت: دانش مردم‌شناسی در برخی حوزه‌ها مطلوب عمل کرده اما در بعضی دیگر نیازمند کار بیشتر است،‌ به طور مثال مردم‌شناسی در حوزه کلاسیک موفق بوده است اما امروزه مردم‌شناسی حاصل چیزهایی فراتر است،‌ اشکال و صور نوظهور و پیچیده فرهنگ نیازمند درک بهتر و نگاه جدید به حوزه مردم‌شناسی است.

وی ادامه داد: در رویکرد جدید به مردم‌شناسی باید نتایج وسیعی حاصل از مطالعات جمعی مردم جهان طی دو سه قرن اخیر جمع آوری و به بررسی آن‌ها بپردازیم.

حسن‌زاده افزود: مردم‌شناسی به شناخت سنت و باز تعریف آن کمک می‌کند، در بازتعریف سنت‌ها باید درک دقیقی از فرم‌ها و گونه‌ها انجام گیرد و در قالب سیاست‌گذاری فرهنگی به صورت پویا تعریف جدیدی از آن شود.

سرپرست پژوهشکده مردم‌شناسی ادامه داد: موزه مردم‌شناسی نیز مانند تمام موزه‌ها باید پویا باشد، باید با تکیه بر عناصر هویت‌ساز فرهنگی به پویایی موزه‌ها کمک کنیم، برای زنده نگه داشتن یک فرهنگ یا هویت بررسی ابعاد مردمی و کارکردی آن بسیار مهم است، موزه‌های مردم‌شناسی با افزایش خودآگاهی تاریخی و فرهنگی و معرفی اشکال زنده فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس به درک فرهنگی و هویتی جامعه کمک می‌کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار