کسب مدال های رنگارنگ در مسابقات جهانی با وجود وضعیت خاصش او را از هم حرفه ای هایش متمایز می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ این بار به سراغ بانوی ورزشکار موفق و پر استعداد رفتیم و گفت گوی جالبی با هم داشتیم، این بانوی ورزشکار چند روزی میشه که از رقابت های جهانی مسابقات پیوند اعضا آرژانتین برگشته و موفق به کسب دومدال طلای این مسابقات شده است.دیگر موفقیت های این بانوی ورزشکار کسب 4 مدال جهانی در سال 2011 در رشته پرتاب وزنه و پرتاب توپ( دو نقره و دو برنز) ، درسال 2011 در رشته بدمینتون انفرادی و بدمینتون دوبل موفق به کسب دو مدال برنز جهانی و در سال 2013 نیز در پرتاب دیسک مدال نقره و در بدمینتون انفرادی مقام سوم جهانی را کسب کرده است و در سال 2014 در رشته بولینگ اول کشوری و همچنین موفق به کسب مقام اول بین المللی بولینگ شده است.

سین: خودتونو برای معرفی کنید؟

جیم: ثریا پارس لاری هستم متولد 1356 از قم

سین: میزان تحصیلاتتون چیه؟

جیم: دیپلم دارم

اهتزار پرچم ایران در خاک حریف توسط بانویی استثنایی

سین: آشپزی تون چطوره؟

جیم: بد نیست

سین : اصلا وقت می کنی که آَشپزی کنی؟

جیم: خیلی کم، مادر همیشه زحمت منو می کشه.

سین : نظرتون درباره ورزش بانوان چیه؟

جیم: به قول حضرت امام (ره) در سطح بین المللی و جهانی بانوان مبلغ دین هستند و بنظر منم همینطوره و ورزش برای بانوان خیلی مفیده.

سین: موقعیت ورزش بانوان ایران در سطح ملی و جهانی چطور ارزیابی می کنی؟

جیم : خوب نیست

سین: شما از چه سالی وارد ورزش شدید؟

جیم: از سال 1376 وارد ورزش شدم

سین: در چه زمینه هایی فعالیت داشتید؟

جیم: سال 76 بسکتبالیست بودم بعد هم مربی و هم داور شدم و بهترین مقامی هم که کسب کردیم در سطح کشوری مقام چهارمی بود و بعد دچار مشکل کلیه شدم و سه سال از میادین دور بودم.

سین: چی باعث شد تا احتیاج به پیوند کلیه داشته باشید؟

جیم: به دلیل دیر متوجه شدن کلیه ام از کار افتاده بود و نیاز به پیوند پیدا کردم.

سین: نظرت درباره کارت اهدای عضو چیه؟

جیم: خیلی خوبه و خودمم قصد دارم تهیه کنم .

سین: بعد از پیوند کلیه بازهم سراغ ورزش اومدین؟

جیم: بله این بار با رشته بدمینتون

سین: چرا بدمینتون؟

جیم: خودم خیلی علاقه مند به تیراندازی بودم چون ورزشی بود که برای شرایط جسمی من مناسب بود و اینکه فشار به کلیه ام نداشت( خیلی میترسیدم چون تازه پیوند زده بودم) ولی مسئولین گفتن که در رشته بدمینتون فعالیت کنم.

سین: در رشته بدمینتون هم تونستی موفقیتی رو کسب کنی؟

جیم: یکسال تمرین کردم و مربی ها باور نمیکردن که موفق باشم در این رشته و سه ماه طول کشید تا خوب یاد گرفتم و بعد از یک سال در لیگ کشوری شرکت کردم در پیوند اعضا و در انتخابی 2009 استرالیا مقام دوم رو کسب کردم و بعد از آن برای تیم ملی انتخاب شدم و برای مسابقات جهانی 2009 استرالیا شرکت کردم و بعد از مراحل اماده سازی اردو ها تا سه روز به اعزام متاسفانه تیم ملی اعزام نشد و درسال 2011 در رشته بدمینتون انفرادی و بدمینتون دوبل موفق به کسب 2 مدال برنز جهانی شدم و و در سال 2013 نیز در بدمینتون انفرادی مقام سوم جهانی را کسب کردم.

اهتزار پرچم ایران در خاک حریف توسط بانویی استثنایی

سین: چطور سر از رشته دو و میدانی در آوردین؟

جیم: در اردوی یکی مونده به آخر بدمینتون که در ورزشگاه آزادی بود، رئیس فدراسیون منو دید و گفت که باید به رشته دو میدانی بروم و در رشته پرتاب ها شرکت کنم.

سین: چجوری این پیشنهاد های متفاوت رو قبول می کردین؟

جیم:( با خنده ) من اصلا بدمینتون رو هم نمی خواستم برم ولی رشته پرتاب رو که اصلا فکرشو هم نمیکردم ، به هرحال مجبوری قبول می کردم.

سین: از رشته دو ومیدانی بگید که چطور بود ؟

جیم: به من گفتن که برای 2011 باید در این رشته شرکت کنم در رشته پرتاب و شهر قم اصلا بازیکن پرتابی نداشت و من اصلا جای تمرین هم نداشتم ولی خب یک جلسه با رئیس هیئت دو میدانی برای من برگزار کردن تا در مورد این رشته توضیح بدهند و خطاها رو گفتن و نحوه پرتاب هار و همون بود آموزش من.

سین : چند ساله که در این رشته هستی؟

جیم: از سال 89 با توفیق اجباری در این رشته شرکت کردم و اصلا هم فکر نمی کردم بتونم در یک جلسه این ورزشو یاد بگیرم و در رشته دو و میدانی، پرتاب دیسک رشته اول من بود و برای سوئد که اعزام شدیم من چهارم شدم.

سین: بجز ورزش ، حرفه ای دیگه ای هم داری؟

جیم :نه فعلا، وقت و زندگیمو برای ورزش گذاشته ام که بتونم خیلی خوب در سطح جهانی ظاهر بشم.

سین : خانواده تون چقدر در موفقیت هایتون موثر بودن؟

جیم: خیلی زیاد بخصوص مادرم. امکانت خیلی کم بود و مسیر منزل تا مکان تمرینم خیلی دور بود و من واقعا خسته می شدم ولی این مادرم بود که منو تشویق می کرد و میاورد سر تمرین و همیشه با من بود.

سین: اولین مربی هاتون در این رشته های ورزشی چه کسانی بودند؟

جیم: رشته بدمینتون من با خانم پیر مرادی شروع کردم و در رشته بسکتبال خانم دینی و در رشته پرتاب ها مربی خاصی نداشتم ولی امسال با خانم آنا ربانی که مربی بلاروسی هستن کار کردم و سرمربی تیم ما خانم حامد هاشمی بودن و واقعا زحمت کشیدن.

سین: الان به رشته ات علاقه داری با اینکه توفیق اجباری بوده؟

جیم : الان علاقه دارم ولی خب رشته پرتاب یه رشته خیلی سنگینی هست، یه وقتایی که خیلی فشار میاره به من که از دیدن گوی پرتاب ، حالم بد میشه.

سین: از مسابقات جهانی آرژانتین بگید؟

جیم: خیلی خوب بود، درمسیر رفتن مشکلی پیش نیومد ولی متاسفانه در زمان برگشت خیلی حالم بد شد بدلیل مسافت زیاد و هنوزم بدنم خسته اس.

سین: از مدال هایی که در این مسابقات گرفتین بگین که چطور 2 مدال طلا رو کسب کردین؟

جیم: من این 2 مدال را در یک روز کسب کردم. صبح مسابقه پرتاب دیسک رو اجرا کردم و بعدا از ظهر هم مسابقه پرتاب وزنه و جالبه بدونین در رشته دو و میدانی می توانید در 2 رشته شرکت کنید و جالبتر اینکه در پیوند اعضا اجازه دارین که بجز رشته خودتون در یک رشته مجزا هم شرکت کنید.

سین: شما که رشته های دیگه رو تجربه کردین و موفق هم بودین آیا از این فرصت استفاده کردین تا شرکت کنید؟

جیم: نه شرکت نکردم، بدمینتونو علاقه داشتم که شرکت کنم و مطمئن بودم که مدال هم میآوردم ولی زمان بازی و مسابقه بدمینتون با رشته من همزمان بود و نشد و منم بیشتر وقت و تمرکزمو رو برای پرتاب ها گذاشته بودم.

سین : از کشور ما چند نفر به مسابقات جهانی آرژانتین اعزام شدند؟

جیم: 15 نفر از بانوان و 25 نفر از آقایون. کلا هفت نفر ورزشکار دو ومیدانی کار بودیم، 3 تا شیرازی و 1 نفر کرمانشاهی و 1 نفر اصفهانی و یک نفر از مشهد و من.

سین: اولین روزی که رفتی آرژانتین چطور بود؟

جیم: روز اولی که رفتیم با زمین و محیطی که قراره مسابقه بدیم آشنا بشیم دیدم با دیدن تعداد زیادی از ورزشکارای امریکایی متحیر شدم که همه پرتاب دیسک بودن و چون امریکا به آرژانتین نزدیک هست خیلی ورزشکار اعزام کرده بود و مربی نیز به من می گفت فقط طلا باید کسب کنم.

سین: از شرایط و مشکلاتت بگو؟

جیم: خب شرایط ما با افراد سالم متفاوت تره چون آزمایشات خیلی زیادی از ما میگیرن تا از سلامتی کامل ما اطمینان پیدا کنند و اینکه من تمریناتم خیلی فشرده بود و برای مسابقات ارژانتین خسته بودم ولی خستگیمو به بیرون انتقال نمی دادم .

سین : در این مسابقات از عملکرد خودت راضی بودی؟

جیم: من قبل از مسابقات کسالت داشتم و با خودم کلنجار میرفتم که برم مسابقات را یا نه و فکر نمی کردم که مدال بیارم و رکوردم در ایران 17 متر بود که اونجا تونستم 20 متر رو بزنم و خداروشکر.


سین: سطح مسابقات آرژانتین چطور بود؟

جیم: بالا بود، هر سال سطح مسابقات نسبت به سال های گذشته بهتر و با کیفیت تر میشه.


سین: حریف های اصلیت کدوم کشورها بودند؟ در ایران رقیبت کیه؟

جیم: حریف اصلیم از کشورهای آمریکا، انگلستان و فلاند و از سال 2009 تا 2014 توی ایران رقیب نداشتم ولی امسال خانم شریفی از اصفهان هست.

اهتزار پرچم ایران در خاک حریف توسط بانویی استثنایی

سین : فرق مدال طلا با بقیه مدال ها چیه؟

جیم: برای من هیچ فرقی نمی کنه چون واقعا برای گرفتن مدال مبارزه می کنم و از جون مایه می ذارم برای بهترین، اگر هم مدال طلا نشد باید بتونی برای نقره و برنز بجنگی.

سین :الگویت توی پرتاب دیسک و وزنه کیه؟

جیم: در رشته پرتاب ها توی دیسک احسان حدادی و توی پرتاب وزنه لیلا رجبی.

سین: از خاطرات تلخ و شیرین مسابقات بگو؟

جیم: وقتی مدال طلا رو کسب کردم پرچم کشورم که اسم خدا روی اون حک شده و خون چندین هزار شهید پای اون ریخته شده بروی دستم بالاتر از پرچم کشور های دیگه بود و این شیرین ترین خاطره است و خدارو شکر میکنم – تلخ ترین هم توی پرتاب نیزه و توپ مقام نیاوردم و خیلی عصبانی شدم از دست خودمو امیدوارم اسپانیا طلاشو بگیرم.

سین: توقعت از مسئولان چیه؟

جیم: واقعا حمایت کنند، هم از لحاظ مالی که مشکل بزرگی هست برای من و مشکل بعدی من نداشتن شغله و از مسولین می خواهم حمایت کنند.

سین: هدفت توی زندگیت چیه ؟

جیم: بهترین باشم و تمام سعی و تلاشمو خواهم کرد با لطف خدا تا به بهترین ها برسم.


سین: ثریا پارس لاری کیه؟

جیم: دختر مهربون با قلبی صاف ، دلسوز و مردم دار.

اهتزار پرچم ایران در خاک حریف توسط بانویی استثنایی


سین: مدال هاتو چه سالی به موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهداکردی؟ و چرا؟

جیم: سال 2011 و 2013 پیشنهاد مادرم بود و منم با جون دل قبول کردم و ان شاء الله حضرت معصومه قبول کرده باشه و از من راضی باشند.



سین: بازهم این کارو میکنی؟

جیم: شک نکنید صد در صد این کار را می کنم ، یه برنامه دیگه برای مدال هام دارم به موقعش خواهم گفت.


سین: توی ورزش می خواهی به کجا برسی؟

جیم: به بهترین جایگاه به شرطی که خودم هم زحمت بکشم


سین: نظرت درباره مربی گری چیه و علاقه داری مربی بشی؟

جیم: من در سال های 1378 تا 1383 بهترین مربی و داور بسکتبال بودم ولی تربیت بدنی هم باید بخواهد و از تجربه های من استفاده کند.و سازمان ورزش و جوانان استان باید ورزشکاران پرتاب خانم را در اختیار من بذاره برای بهتر شدن هم من و هم انها.


گزارش از: زهرا تاجر

عکاس: محمد ساجدی


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.