اقتصاد مرز در استان های منطقه 5 کشور رونقی دوباره خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ استاندار خراسان جنوبی در گردهمایی استانداران منطقه 5 کشور در بیرجند گفت:استان های رضوی،جنوبی،شمالی،سیستان و بلوچستان،کرمان و یزد به واسطه همجواری با کشورهای پاکستان،افغانستان و ترکمنستان و قرار گرفتن در محور شرق،بیشترین مراودات تجاری با این کشورها را دارند که باید برای افزایش سهم این استانها در تجارت خارجی برنامه ریزی کرد. 

خدمتگزار با اشاره به صادرات 2 میلیارد و 400 میلیون دلاری کالا به افغانستان در سال 93 ،افزود: افغانستان بزرگترین شریک تجاری ایران است و تجار افغان علاقه مندند تا سطح روابط تجاری و اقتصادی خود را با استان های شرقی افزایش دهند.

وی با اشاره به سفر 5 ماه پیش رییس جمهور افغانستان به ایران افزود:فعال شدن بازارچه های مرزی و تبدیل شدن آنها به گمرک رسمی یکی از مهمترین خواسته های استانداران مرزی شرق کشور در این سفر بود که دولت افغانستان آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرد.

استاندار خراسان جنوبی،فراهم شدن امکان واردات و صادرات محصولات کشاورزی،تقویت تعاونی های مرزنشین،راه اندازی فروشگاههای مرزی، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در استانهای مرزی و توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای را از راهکارهای تقویت مناسبات تجاری میان استانهای مرزی شرق کشور با کشورهای همجوار برشمرد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این گردهمایی ،مرز را یکی از بزرگترین مزیتهای استانهای شرقی عنوان کرد و گفت:احیای اقتصاد مرز یکی از محورهای مورد تاکید برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید با جلب و جذب سرمایه گذاری و توسعه زیرساختها،همکاری های تجاری بین استانهای شرقی را با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان،افغانستان،پاکستان ،آسیای میانه و خلیج فارس را تقویت کنیم.

رشیدیان افزود:یکی از خواسته های مهم تجار افغان،واردات کالا به ایران است و به همین منظور واردات اقلام کشاورزی در برنامه های دولت برای تقویت مناسبات قرار دارد. 

استاندار سیستان و بلوچستان نیز مرز را روزنه نفوذ استانهای شرقی به بازارهای جهانی دانست و گفت:اولویت اول ما برای احیای اقتصاد مرز، باید دیپلماسی فعال و روابط پایدار با کشورهای همسایه باشد.

هاشمی تشکیل کمیسیون توسعه روابط خارجی را راهکاری عملی برای تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه دانست و از وزارت امور خارجه خواست فرصت حضور استانهای مرزی را در بازارهای ترکمنستان،افغانستان و پاکستان افزایش دهد. 

فعال کردن بازارچه های مرزی،عرضه سوخت به مرزنشینان برای صادرات به کشورهای همسایه،برپایی نمایشگاه توانمندی های تولیدی استانهای شرقی در کشورهای همسایه، راه اندازی فروشگاههای مرزی،کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در استانهای مرزی،ملاقاتهای مرزی بین مرزبانان ایران و افغانستان،توسعه کشت فراسرزمینی و برگزاری همایش های مشترک بین استانهای مرزی و کشورهای همسایه از مصوبات گردهمایی استانداران منطقه 5 کشور بود.

خراسان رضوی،خراسان جنوبی، خراسان شمالی،سیستان و بلوچستان،یزد و کرمان استانهای منطقه 5 کشور هستند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.