فرمانده پاکسازی و مین‌روبی نزاجا گفت: بعد از پذیرش قطعنامه، بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی مرزی از کردستان تا دهانه فاو و اروند آلوده به میادین مین و گلوله‌های عمل نکرده بود.

امیر سرتیپ ارجمندی فرمانده پاکسازی و مین‌روبی نزاجا در گفت‎وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه 5 استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان هنوز آلوده به مین هستند، اظهارداشت: بعد از پذیرش قطعنامه 598، بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی مرزی از کردستان تا دهانه فاو و اروند آلوده به میادین مین و گلوله‌های عمل نکرده بود.

فرمانده پاکسازی و مین‌روبی نزاجا با اشاره به تقسیم‌بندی‌ مسئولیت‌ها بین سپاه پاسداران و ارتش افزود: طبق برنامه‌، مسئولیت کلی پاکسازی شهرهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان به نیروی زمینی ارتش واگذار و پاکسازی شهرهای آذربایجان غربی و کردستان نیز به سپاه پاسداران محول شد.

وی با بیان اینکه طی این سالها یگان‌های مهندسی نزاجا به طور دائم در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: یگان‌های نزاجا تا امروز در طلائیه و کوشک در حال پاکسازی آخرین قسمت‌های باقی‎مانده به مین هستند. برادران سپاه پاسدارن نیز هم‌اینک در چزابه مشغول مین‌روبی و پاکسازی مناطق آلوده هستند.

امیر ارجمندی افزود: نیروی زمینی ارتش براساس برآوردهای آماری 2.5 میلیون هکتار زمین آلوده به مین را تاکنون پاکسازی کرده که طی آن 5 میلیون مین و 6 میلیون گلوله عمل نکرده جمع‌آوری و تخریب شده است.

فرمانده مین‌روبی نزاجا با اشاره به جان‌فشانی‌های جان‌بر کفان نیروی زمینی ارتش در اجرای مسئولیت‌های محوله، گفت: در مین‌روبی‌های انجام شده به دلیل خطرات زیاد این کار، رسته مهندسی نیروی زمینی ارتش تاکنون بالغ بر 170 شهید و بیش از  750 جانباز بالای 50 درصد تقدیم کرده است. اما با وجود تمام مشکلات، به فضل خدا در شرف اتمام کار هستیم و ان‌شاءالله در سال جاری عملیات پاکسازی و مین‌‌روبی به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به سابقه طولانی نیروی زمینی در پاکسازی میادین مین، افزود: نزاجا در طول 8 سال دفاع مقدس هم مشغول به پاکسازی مناطق آلوده به مین  بود که این کار در آن زمان برای تامین نیروهای خودی صورت می‌گرفت. پس از پذیرش قطعنامه در راستای اسکان عشایر و مردم و با توجه به دستورالعمل‌ها و بار روانی که مسئولین سیاسی با آن مواجه بودند، این امر از سال 67 تا به امروز با شدت بیشتری صورت گرفت.

امیر ارجمندی با تاکید بر حساسیت کار و زمان‌بر بودن پاکسازی‌ها گفت: البته برای پاکسازی میادین نمی‌توان زمان مشخصی در نظر گرفت. با توجه به تراکم مین، حجم آلودگی زمین و شرایط محیطی؛ میزان زمان لازم برای پاکسازی یک محیط متغیر است. هم‌اینک جان برکفان نیروی زمینی در محلی کار می‌کنند که مین‌ها 25 سال در زیر آب بوده‌اند و پس از عقب‌نشینی آب به مرور مین‌ها از زمین خارج شده و نزاجا در حال پاکسازی آنهاست. به همین علت این امر خطرات خاص خود را دارد.

*** دستگاه‌های مین‌روبی

فرمانده مین روبی نزاجا درباره جهادخوکفایی در تولید دستگاه‌های مین‌روب گفت: تعدادی از دستگاه‌های مورد استفاده توسط صنایع وزارت دفاع ساخته شده  که شامل مین‌کوب تفتان یک و دو است.


4 میلیون و 200 هزار هکتار،‌ اراضی آلوده به مین


در گذشته با تغییر کاربری تانک MRT و تانک‌های T55 از آن‌ها به عنوان مین‌کوب کمک گرفته و در عملیات‌های مین‌روبی استفاده می‌شد. خوشبختانه امروزه به موفقیت‌های زیادی در خودکفایی دستگا‌ه‌ها رسیده‌ایم. هم‌اکنون از یکسری کاوشگرها استفاده می‌کنیم که مشابه خارجی دارند و به وسیله صنایع دفاع ساخته شده‌اند. البته ممکن است دستگاه‌های پیشرفته‌تری نیز وجود داشته باشد که ما به واسطه تحریم‌ها به آن دسترسی نداشته‌ایم، در مجموع تلاش شده تا از امکانات داخلی خودمان و دستاوردهای صنایع دفاعی استفاده گسترده‌ای بکنیم.

امیر سرتیپ ارجمندی در انتها با زنده کردن یاد شهدا و ایثارگران گفت: هرچند بالغ بر ربع قرن از جنگ می‌گذرد، اما در شهادت همچنان باز است. عزیزانمان در رسته مهندسی ارتش و سپاه پاسداران با ایثار و از خود گذشتگی، تمام تلاش خویش را انجام می‌دهند تا آرامش و رونق اقتصادی را در مرزها حاکم بکنند. بذل جان در راه انقلاب و آرمان‌های آن، الگوی همیشگی ماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار