به گزارش گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس شعری مقدم با بیان این که دانش فنی تبدیل گاز به پروپیلن (جی تی پی) در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ایران توسعه یافته است، گفت: هم اکنون این شرکت توانسته در واحدهای آزمایشگاهی و پایلوتی خود مشابه شرکتهای خارجی از گاز پروپیلن تولید کند.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است به زودی پایلوت جی تی پی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تبدیل به یک واحد بزرگتر با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره اخذ مجوزهای لازم از وزارت نفت برای ایجاد یک واحد جی تی پی با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال با لیسانس ایرانی از سوی این شرکت گفت: منابع ریالی لازم برای این طرح از سوی NPC و در صورت نیاز به منابع ارزی یک بانک اروپایی در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.
اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز هزینه مورد نیاز برای ایجاد یک واحد جی تی پی با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال را حدود ٩٠ میلیون یورو برآورد کرد و به شانا گفت: هم کنون واحد جی تی پی در مقیاس دموپلنت توان تولید روزانه یک تن پروپیلن را دارد، وانگهی محصول تولید شده در این واحد مطابق با استانداردهای جهانی است.
به گزارش شانا، صنعت پتروشیمی ایران که با اتکاء به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیلکرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد با دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف، حمایتهای دولت و سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته، در حال حاضر نقشی فراملی و فرا منطقه ای داشته و علیرغم اعمال محدودیتهای گوناگون سیاسی و تجاری، موقعیت ممتاز خود را در بازارهای بین المللی حفظ نموده است.
در ٢٥ سال گذشته ارزش کل فروش محصولات ٣٦ برابر شده است که بخش عمدهای از این دستاورد با استفاده از پیشرفتهای علمی داخلی و همت متخصصان ایرانی در طراحی و اجرا و ساخت تجهیزات به دست آمده است که قابل توجه است همه این دستاوردها در شرایطی به دست آمده که کشور و صنعت پتروشیمی با تحریم تحمیلی برخی کشورها مواجه بوده است. در پایان سال ٢٠١٣ صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع ١٢,٨ میلیون تن به ارزش ٩.٩ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و ١٤.٥ میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.
مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلنها، PET، PS ، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از ٥٠ درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و باقیمانده در بازارهای جهانی به فروش میرسد.
ظرف چند سال گذشته صنایع بالادستی و پاییندستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیافزاید و اکنون محصولات در اقصی نقاط جهان اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر میشود.
انتهای پیام/