ضرورت توجه به ماهیت اقتصادی و اجتماعی اقتصاد دانش‌بنیان

معاون نو‌‌آوری و تجاری‌سازی معاونت علمی گفت: باید به ماهیت اقتصادی و اجتماعی اقتصاد دانش‌بنیان و تفاوت‌های موجود در بین آن‌ها توجه کافی شود.

محمود شیخ الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه در تعریف و تبیین اقتصاد دانش بنیان ماهیت این اقتصاد را با موضوع آن که علم و فناوری است متناظر فرض کرده‌ایم این تفاوت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در کشورمان بخش توسعه فناوری بنا به شاخص‌ها، کم و بیش وضعیت نسبتاً مناسبی دارد و بر اساس شاخص‌های موجود وضعیت بدی ندارد چرا که نیروی انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه فناوری دارای شرایط خوبی است و کشورمان در تولید مهندس فارغ التحصیل دانشگاهی و نیروی انسانی توانمند دارای قابلیت است.

شیخ زین الدین با اشاره به توجه نقش دستگاه‌های گوناگون دخیل در اقتصاد دانش بنیان خاطر نشان کرد: وقتی اقتصاد دانش بنیان را محور توسعه قرار دهیم باید همه موضوعات گوناگونی که به این اقتصاد مرتبط هستند در نظر گرفته شوند و صرفا مقوله فناوری که موضوع این فعالیت در اقتصاد دانش بنیان است نقش برجسته‌ای دارد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی تصریح کرد: دولت با اهرم‌های قانونی گوناگون که در اختیار دارد می‌تواند روند حرکت تولید داخلی و رقابت پذیری را تسهیل کند اما لازمه این امر آن است که این اطمینان وجود داشته باشد وقتی یک محصول داخلی مورد حمایت قرار می‌گیرد با کیفیتی هم تراز نمونه خارجی تولید می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری برای تحریک بازار تقاضا و بازار سازی چه اقداماتی انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: در این راستا معاونت علمی و فناوری به عنوان یک دستگاه فرابخش نقش حاکمیتی و هماهنگی ایفا می‌کند و ماموریت این معاونت باید این باشد که ما بین مجموعه‌های مرتبط با این حوزه هماهنگی و هم افزایی ایجاد کند که برگزاری نمایشگاه آزمایشگاهی ساخت ایران مصادیق این موضوع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار