به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه
خبرنگاران جوان از همدان؛دلیری که امسال با نمایش «جادوگر کوچولو» در بیست و دومین دوره حضور خواهد داشت، اظهار کرد: در این کار کارگردانی و طراحی صحنه را برعهده دارم و بازنویسی و نویسندگی کار نیز که برگرفته از قصه جادوگر کوچولو اثر اوتفرید پرویسلر است؛ توسط هادی حسنعلی انجام گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این نمایش تمام ارکان به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، گفت: اگر در یک اثر نمایشی همه چیز درست و در راستای هدف اصلی نمایش طراحی بشود، لازم نیست کسی دنبال ترفندی برای جذب مخاطب باشد.
دلیری درباره دلائل انتخاب این متن برای اجرای صحنهای و ویژگیهای آن تصریح کرد: وقتی تصمیم به برنامه ریزی و انتخاب متن نمایش برای کار جدیدی گرفته می شود؛ تمام اعضا مشغول قصه خوانی می شوند. متن جادوگر کوچولو نوشته اوتفرید پرویسلر نویسنده مشهور آلمانی است، این نویسنده حدود6 کتاب دارد که همه آنها جزو کتابهای برگزیده کشور آلمان هستند.
وی افزود: نویسنده در دوران کودکی اش قصه های مادربزرگ را به خاطر سپرده و به رشته تحریر درآورده و به صورت 6 کتاب قصه از جمله جادوگر کوچولو نوشته و منتشر کرده است و این قصه تاکنون جایزههای زیادی در کشور آلمان گرفته است.
دلیری تصریح کرد: وقتی من این قصهها، به ویژه جادوگر کوچولو را خواندم متوجه شدم آن ویژگیهای لازم و فانتزیهایی که در ذهن من وجود داشت را دارد و میتواند تماشاگر را در صحنه بهت زده کند؛ و همین امر یکی از مهمترین دلائلی بود که من این قصه را برای اجرا انتخاب کردم، اما چون متن اصلی یک قصه بود باید به یک متن نمایشی تبدیل میشد بازنویسی آن را هادی حسنعلی انجام داد و بسیاری از صحنه های اضافی آن را حذف کرد.
کارگردان نمایش اظهار کرد: به نظر من اگر در یک اثر نمایشی همه چیز درست و در راستای هدف اصلی نمایش طراحی شود؛ لازم نیست که شما دنبال ترفندی برای جذب مخاطب باشید و این فقط به موسیقی کارها مربوط نمیشود و در مورد طراحی لباس نیز صدق میکند.
دلیری افزود: تمام قسمتهای این نمایش از نقاط قوت آن است، زیرا روی این نمایش وقت زیادی صرف شده و به اندازه یک نمایش فاخر بزرگسال بر روی آن کار شده است.
کارگردان تئاتر جادوگر کوچولو با اشاره به اینکه مشکلات تئاتر کودک و نوجوان در دو بخش هنری و اجتماعی خلاصه میشود، بیان کرد: بخش اجتماعی آن شامل مشکلاتی چون سالن های نمایشی، نبود بودجه و اسپانسر و ... است که اغلب هنرمندان با مواجه هستند. در بخش هنر نیز که مشکلات به تأسی از مسائل اجتماعی پیش میآید و کارگردان به خاطر کمبود منابع مالی و به خاطر اینکه کار ویژه کودک است سطح توقعات خود را پایین میآورد و کار سطح پایینی را ارائه می دهد. باید بگویم کاری را که تماشاچی روی صحنه مشاهده می کند نمایشی است که عبارت " باری به هر جهت" برای آن بسیار مناسب است و برای رفع این معضل باید سختگیرانه تر آثار کودک و نوجوان مورد بررسی قرار بگیرد.
انتهای پیام/ز