اتحادیه آفریقا عضویت بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورد و علیه رهبران کودتای نظامی این کشور تحریم‌هایی را اعمال کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نیروهای امنیتی بورکینافاسو برای متوقف کردن راهپیمایی معترضان در میدان انقلاب اواگادوگو، پایتخت این کشور، تیرهای هوایی شلیک کردند. در همین زمان اتحادیه آفریقا نیز عضویت بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورد و علیه رهبران کودتای نظامی این کشور تحریم‌هایی را اعمال کرد.

اتحادیه آفریقا دارای 54 عضو است که علاوه بر لغو عضویت بورکینافاسو، علیه ژنرال "گیلبرت دیندره،" رئیس سابق سرویس جاسوسی بورکینافاسو و رهبران خونتای این کشور ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال و دارایی‌هایشان را اعمال کرد. نماینده اوگاندا در اتحادیه آفریقا ربوده شدن رهبران موقت بورکینافاسو بوسیله یگانی از ارتش که به "بلیز کامپائوره،" رئیس جمهور مخلوع بورکینافاسو وفادار هستند به عنوان اقدامی "تروریستی" محکوم کرد.

"مول کاتنده،" سفیر کنیا در اتحادیه آفریقا، در این باره گفت: تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی افرادی که با زور قدرت را در بورکینافاسو به دست گرفتند باطل و ملغی است.

این واکنش تند اتحادیه آفریقا همزمان با آن صورت گرفت که "مکی سال،" رئیس جمهور سنگال و رئیس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، و "توماس بونی یایی،" رئیس جمهور بنین، برای خاتمه دادن به این بحران وارد اواگادوگو شدند.

آن‌ها فورا با ژنرال "گیلبرت دیندره"، رهبر کودتا و رئیس دفتر سابق کامپائوره برای مذاکره دیدار کردند.

همزمان با ورود آن‌ها، اعضای یگان ریاست جمهوری که این کودتا را رهبری کردند، برای متفرق کردن معترضانی که قصد داشتند در میدان انقلاب راهپیمایی کنند، تیرهوایی شلیک کردند. میدان انقلاب مرکز قیامی بود که باعث سرنگونی "کامپائوره" در اکتبر سال 2014 (مهر 93) شد. این قیام به دنبال آن صورت گرفت که وی تلاش کرد حکومت 27 ساله خود بر بروکینافاسو را تمدید کند و در پی ناآرامی‌ها مجبور شد از این کشور فرار کند.

پیش از آنکه این کودتا دموکراسی نوپا در بورکینافاسو را به آشوب بکشاند، این کشور در حال آماده شدن برای برگزاری نخستین انتخابات دموکراتیک در چند دهه اخیر بود.

سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، آمریکا و فرانسه خونتا در بورکینافاسو را محکوم کردند. احزاب مخالف با کامپائوره روز گذشته خواستار بازگشت مقامات دولت گذار و برگزاری انتخابات طبق برنامه شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار