اخبار منتشر شده از خاندان سلطنتی تایلند، از وخامتِ سلامت جسمانی "بهومیبول آدولیادج" حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، "بهومیبول آدولیادج" – پادشاه تایلند -- شرایط جسمانی مناسبی ندارد. وی که حدود هفت دهه بر مسند قدرت بوده، نقش کلیدی در اتحاد تایلند داشته است. به همین دلیل است که وخامت حال وی، نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. به ویژه اینکه تایلند در سال های اخیر شاهد تنش های داخلی بوده است. 

دولت تایلند سال گذشته به اشغال نظامیان کودتاچی درآمد. کودتای نظامی و تنش های داخلی، صنعت گردشگری در این کشور را با چالش مواجه کرد. صنعت گردشگری بخش عمده ای از درآمدهای اقتصادی تایلند را تشکیل می دهد. از این رو، اقتصاد این کشور در حال حاضر یکی از مریض ترین اقتصادهای آسیا را داراست.

وخامت حال پادشاه نیز می تواند مزید بر علت شود و بر تنش های داخلی این کشور بیافزاید. به ویژه اینکه جانشین پادشاه نیز از شهرت خوبی در میان مردم برخوردار نیست. بسیاری ولیعهد را به عنوان فردی عیاش می شناسند. در مقابل، خواهر ولیعهد جایگاه قابل قبولی میان عامه مردم دارد. فعالیت های عام المنفعه وی باعث شده است، برخی خواهان معرفی وی به عنوان جانشین پادشاه شوند. این درحالیست که طبق قانون اساسی تایلند، یک زن نمی تواند پادشاه شود.

نگرانی ها در خصوص تغییراتی که ممکن است با مرگ پادشاه در تایلند به وجود آید، بحث هایی را در خصوص مسئله جانشنی مطرح کرده است. با این وجود، تا زمانی که پادشاه زنده است نمی توان در خصوص موضوع جانشنی و افرادی که در این قضیه مطرح هستند سخن به میان آورد. 

تایلند اکنون شاهد رشد یک جنبش جمهوری‌خواه مخفی است. مخالفان حکومتِ سلطنتی تایلند با حفظ هویت و مخفی نگه داشتن آن، توانسته اند در شبکه های اجتماعی اعتراضات خود را نسبت به حکومت سلطنتی اعلام کنند.

نسبت دادن خاندان سلطنتی به یک منبع الهی از جمله مواردی به شمار می رود که انتقاد مخالفان را به همراه داشته است. چرا که به باور مخالفان، خاندان سلطنتی با مطرح کردن این موضوع می کوشد خود را از تیر رس انتقادات به دور نگه دارد تا در خصوص اقداماتی که اتخاذ می کند دیگر نیازی به پاسخ گویی نداشته باشند.   

با این وجود حکومت تایلند برای حفظ سلطنت در این کشور، در سال جاری میلادی 540 میلیون دلار هزینه کرد. هدف از این اقدام، حمایت، پاسداری و ترویج سبکِ حکومت سلطنتی در تایلند است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار