آیین رونمایی از مجموعه آثار رسول صدرعاملی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و جمعی از اهالی سینما عصر دوشنبه ۳۰ شهریور در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آیین رونمایی از مجموعه آثار رسول صدرعاملی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و جمعی از اهالی سینما عصر دوشنبه ۳۰ شهریور در موزه سینما برگزار شد.در ابتدا بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پخش تلاوتی چند از آیات قرآن کریم این مراسم با اجرای روژان احمدی شروع شد.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»
 
در ادامه کلیپی از مجموعه آثار صدرعاملی پخش شد که در آن جمعی از سینماگران در خصوص شخصیت کاری  و آثار وی صحبت کردند. بعد از پخش کلیپ حسین مسافر آستانه مدیر موسسه رسانه های تصویری گفت: برگزاری این مراسم و گردهمایی‌ها یکی از کارهایی اساسی است که موسسه رسانه‌های تصویری شروع کرده که در آینده جمع آوری آثار بیست سال دفاع مقدس هم به برنامه های خود اضافه می‌کنیم.
 
وی افزود: از همان روز اول که در این مکان شروع به فعالیت کردم آقای ایوبی چیزی که به عنوان دستور به من گفت این بود که هر برنامه ای را در جهت کمک به سینمای کشور مد نظر قرار دهیم من هم سعی کردم با انجام کارهای فرهنگی موثر جوابگوی دستورات ایوبی باشم.
 
وی ادامه داد: از صدرعاملی به خاطر کمک و همیاری در خصوص تهیه این آثار تشکر ویژه می‌کنم و قابل ذکر است که نتوانستیم خیلی از این فیلم‌ها را در بسته های این شکلی جمع آوری و ارائه دهیم چون به خاطر شرایط بد نگه داری کیفیت لازم را نداشتند. اسکن فیلم‌ها و رساندن آن‌ها به سطح کیفی بالا یکی از کارهای اساسی دیگر رسانه های تصویری بود که انجام دادیم هزینه های زیادی برای ما داشت.
 
در ادامه هوشنگ گلمکانی بیان کرد: همین امروز به طور اتفاقی اولین شماره مجله فیلم را ورق می‌زدم و و به اولین مطلبی که در مورد فیلم «رهایی» صدرعاملی نوشته بودیم برخوردم  بنا به روحیه منتقدانه ای که هر منتقدی دارم نیشگونی از فیلم رهایی گرفته بودم که به این جمله ختم می‌شد. «رهایی» فیلم خوبی است و اگر ضعف‌هایی هم دارد به خاطر کارگردان تازه کار او است که این مطلب در زمان خود واکنش صدرعاملی را مبنی بر این که من کارگردان تازه کار نیستم برانگیخت.
 
وی افزود: صدرعاملی روحیه ای که از زمان روزنامه نگاری داشت تا زمانی که فیلم سازی را آغاز کرد ادامه داد یعنی هیچ وقت به کم قانع نبود و همیشه در حد توان و دانسته‌هایش تلاش می‌کرد و همیشه سعی می‌کرد که بی نقص کار کند.
 
وی ادامه داد: صدرعاملی روی فیلم نامه های خود بسیار حساس بود و برای هر چه بهتر شدن آن‌ها گروه های مختلفی را تشکیل می‌داد. به نظر من صدرعاملی از ژورنالیست‌های خوب بود که به معنای واقعی روح جستجوگری و جذابیت در ارائه مطالب خود را از دست نداده است.
 
گلمکانی بیان کرد: هر مطلبی باید طالب و نسل جذابیت خود را داشته باشد و کارهایی که صدرعاملی می‌کند تمام این موارد در خود گنجانده است یعنی او یک کارگردان حرفه ای است که از ابتدای کار تا زمانی که فیلم پخش و بایگانی می‌شود در خدمت فیلم است و به تبلیغات آن‌ها بسیار اهمیت می‌دهد.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»

 
وی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در سینمای ما می‌افتد این است که فیلم‌ها بعد از گذشت سال‌ها از زمان ثبتشان همه می‌فهمند فیلمی با کیفیت بوده و اتفاقات خوبی در آن رخ داده است. در مقابل برخی دیگر از فیلم‌ها هستند که بعد از گذشت سال‌ها حتی نمی‌فهمند که از کیفیت لازم برخوردار بوده و مخاطب را جذب می‌کرده است یعنی این گونه فیلم‌ها درک نمی‌شدند.
 
وی عنوان کرد: صدرعاملی از جمله فیلم سازانی است که از عنوان سینماگر اجتماعی طفره نمی‌رود بلکه به آن افتخار هم می‌کند و مانند دسته ای از فیلم سازان نیست که از عنوان سینماگر اجتماعی فراری باشند.
 
گلمکانی گفت: صدرعاملی از فیلم سازی است که آرام آرام و پله به پله جلو آمد و کارنامه هنری او به جایی رسیده که بسیار ارزشمند و قابل تأمل است.
 
وی عنوان کرد: در سینما نباید به دنبال فیلم‌هایی بگردیم که چیزی ندارد و حرفی نمی‌زند و ما از آن‌ها پکیج درست می‌کنیم بلکه باید فیلم‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند که در این خصوص باید به آن‌ها احترام بگذاریم و ارزش آن‌ها را حفظ کنیم چرا که این گونه فیلم‌ها ارزش ارائه شدن در سطح گسترده را دارند.
 
گلمکانی افزود: یکی از معیارهای فیلم ساز حرفه ای این است که فیلم‌هایش را بیمه کند و رسول صدرعاملی از آن دسته فیلم سازان است.

وی افزود: سینما آن قدر مهم و با ارزش است که حتی نباید از فیلم سازانی که با سر و صدا و خطر وارد آن می‌شوند چشم پوشی کرد.
 
در ادامه برنامه سعید مطلبی نویسنده و کارگردان که از دوستان قدیمی رسول صدرعاملی بیان کرد: خیلی بد است که به آدم بگویند بیا یک چایی بخور اما در اصل باید راجع به کسی صحبت کنی که گفتن در مورد او سخت است .
 
وی افزود: من دروغ گفتن بلد نیستم و باید بگویم که مدت‌ها به دنبال این هستم که از صدرعاملی حسن پیدا کنم چرا که او خصوصیات یک کارگردان یعنی خوش قول بودن، نظم و انضباط داشتن و .... را بلد نیست.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»
 
وی ادامه داد: تنها یک چیز کوچک در مورد صدرعاملی می‌دانم و آن این که نمی‌دانم او چند کیلو است اما همین مقدار پر از احساس است چون در دنیایی هستیم که شفقت و محبت و احساس از بین رفته است که آدم تمام وجودش مثل صدرعاملی پر از احساس باشد
 
وی گفت: امتیاز صدرعاملی این است که تیری از احساس او بر می‌آید و به احساس آدم‌ها می‌خورد و آن‌ها را منقلب و دگرگون می‌کند.
 
وی در پایان صحبت‌های خود گفت: رسول صدرعاملی با این همه احساس باید بفهمد که متعهد است و باید برای مردم فیلم بسازد.
 
در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: مجموعه ای که از کارهای صدرعاملی تهیه شده خون دل‌های زیادی برای جمع آوری آن خورده شده است بسته‌هایی است که جوان‌ها باید به آن‌ها نگاه کنند تا از طریق آن قدرت بگیرند و بفهمند که صدر عاملی‌هایی در سینما ما وجود دارد و می‌توان به آن‌ها تکیه کرد.
 
وی افزود: خاطره‌ها و حمایت‌های خوبی از صدرعاملی به ما رسیده است یکی از  آن‌ها اهدا کردن عکس‌های خوبی بود که از نوفل لوشاتو داشت و به راحتی در اختیار ما گذاشت تا ما نمایشگاهی از آن آثار راه بیندازیم.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»
 
وی عنوان کرد: نکته جالب اینجاست که صدرعاملی  خیلی ساده آثار ارزشمند و گران بهای خود را در اختیار ما قرار داد و هیچ وقت سراغی از آن‌ها نگرفت، شخصیت صدرعاملی باعث افتخار من و دیگر هنرمندان ایرانی است که باید به سینمای ایران در خصوص وجود این شخصیت‌ها افتخار کرد.
 
ایوبی بیان کرد: گردهمایی‌ها و تجلیل‌های این شکلی حداقل کاری است که سازمان سینمایی می‌تواند برای معرفی چهره های درخشان سینمای ایران انجام دهد جا دارد که به خودمان ببالیم که بسیاری از کشورهای دنیا هستند که حسرت چنین چهره‌هایی دارند چرا که این افراد قدرت سخن گفتن به زبان هنر متناسب با دوره های مختلف را دارند.
 
ایوبی ضمن تشکر ویژه از حاج آقا دعایی عنوان کرد: برای سینمای ایران آرزوی سربلندی می‌کنم و امیدوارم بتوانیم ایران را بهتر و بیشتر به دنیا معرفی کنیم.
 
کیومرث پوراحمد بیان کرد: امشب یک چیز را اعتراف می‌کنم و آن این که تا یک زمانی دوستدار فیلم‌های صدرعاملی نبودم اما از یک جایی آن‌ها را دوست داشتم و الآن خطاب به رسول می‌گویم که به خاطر آن دوره که فیلم‌هایت را دوست نداشتم معذرت می‌خواهم چون جوان بودم و آن‌ها را نمی‌فهمیدم.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»
 
وی افزود: اگر یک نفر باشد که در ایران فیلم نوجوان دختر ساخته او کسی جز رسول صدرعاملی نیست.
 
در ادامه برنامه رسول صدرعاملی بیان کرد: امیدوارم مسافر آستانه و همکاران عزیز وی این کار را ادامه دهند و آثار سینمای ایران را بهتر و بیشتر ارائه کنند چون کمتر پیش می‌آید که جوان‌ها ما آثار فیلم سازان حرفه ای را یک جا ببینند و مورد بررسی قرار دهند و به نظر من این نمونه کارها می‌توانند زیرساخت‌های خوبی برای سینما باشد تا جوان‌ها متوجه شوند سینما چه دورانی را پشت سر گذاشته تا به این جا رسیده است.
 
وی افزود: سینمای بعد از شروع انقلاب اسلامی هیچ وقت قابل قیاس با سینمای حال حاضر نیست چون سختی‌های فراوانی برای پایه ریزی آن و به وجود آمدن سینمای امروز ریخته شد.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»
 
وی ادامه داد: باید از علی مزینانی، فریدون جیرانی و سعید مطلبی که باعث ورود من به این سینما شدند تشکر ویژه کنم.
 
صدرعاملی بیان کرد: یک خاطره بسیار زیبا و به یادماندنی از سال 61  زمان تولید فیلم رهایی دارم آن زمان وقتی بود که با علی مزینانی به محل شهادت برادرم رفته بودم که در حین جستجو برای کشف این مکان مستندی سخت و جالب از آن جا تهیه کردیم که بنای این فیلم از نامه ای بود که از سنگر فتح شده عراقی‌ها پیدا کردم محتوای آن به قلم یک عراقی بود که این طور بیان کرده بود خدای ما یکی، دین یکی و ایمان ما یکی پس چرا باهم جنگ می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: ما سینمایی را پشت سر گذاشتیم که هیچ نوع تشویقی در آن نبود و فقط عشق در آن بود که باید الآن به آن توجه کرد.
 
وی عنوان کرد: هم فیلم‌سازان و هم مسئولان فرهنگی ما مخاطب را فراموش کردند و قدر ارزش‌های آن‌ها را نمی‌دانند همه ما باید دست به دست هم دهیم تا آن‌ها را مجدداً با سینما و فیلم‌ها آشتی دهیم و یادمان باشد که سینما برای جذابیت، تفریح و اندیشه و جذب مخاطب با هر نوع سلیقه و ذائقه ای نیاز به تولید فیلم‌های مختلفی دارد.

ایوبی: می‌توان به صدر عاملی‌های سینما تکیه کرد/ اعطای درجه یک هنری به کارگردان «هرشب تنهایی»

گفتنی است در این مراسم سینماگرانی چون ، شهرام شاه حسینی ، فرهاد قائمیان، محمد حسین فرح بخش، رسول صدرعاملی، محمد حسین لطیفی، محمد احسانی، حجت الله ایوبی محمد حیدری، علی رضا تابش محمد متوسلانی، طائر پور، هوشنگ گلمکانی، حسین مسافر آستانهف بیژن امکانیان، ضیاءالدین دری، محمد علی حسین نژاد و ... حضور داشتند.
 
از حاشیه های این مراسم اعلام اعطای درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است به رسول صدرعاملی ، رونمایی از پوستر آثار رسول صدرعاملی که با امضای خودش شروع شد و بقیه سینماگران نیز آن تابلو را امضا کردند و برنامه بعدی در امتداد این برنامه‌ها رونمایی از آثار پوران درخشنده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار