دکتر حسین قشلاقی رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار
حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با ابراز تاسف از اینکه سطح سواد فارغ التحصیلان کشور در سه دهه گذشته سیری نزولی داشته است، اظهار داشت: به نظر میرسد فارغ التحصیلان رشتههای پزشکی نیز از این مسئله مستثنی نیستند.
وی با اشاره به پیشرفت در حوزههای مختلف علمی و بهرهگیری از انواع و اقسام تکنولوژیها، وسایل کمک آموزشی مدرن، پیشرفته و ارتقای سطح سواد خانوادهها خاطرنشان کرد: این در حالی است که حجم قابل توجهی از مطالب تئوری و عملی آموزشهای دوره پزشکی کاربرد عملی ندارند و بعد از مدتی به کلی فراموش میشوند.
تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی به شدت احساس میشود
عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از بیماریهای مطبی، سرپایی و به ظاهر ساده اما با اهمیت فاقد برنامه آموزشی کافی در کریکولوم آموزشی بوده و با وجود نوآوری در رشتههای پزشکی، تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی با در نظر گرفتن اعمال تغییرات جدی و اساسی به شدت احساس میشود.
وی با اشاره به ترکیب جمعیتی آینده کشور، افزایش بیماریهای غیرواگیر و مزمن و بروز انواع بیماریهای نوظهور در کشور، تصریح کرد: با توجه به بند 13 سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، نیاز به تغییرات بنیادین در سیستم آموزش پزشکی کشور، مضاعف خواهد شد.
قشلاقی با تاکید بر اینکه تحول جدی و اساسی باید با توجه به شرایط موجود، واقعیتها و زیرساختها در حوزه آموزش علوم پزشکی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در همین راستا مسئولان وزارت بهداشت طرح تحول و نوآوری آموزشی علوم پزشکی را در ارائه طرح تحول سلامت و به عنوان گام چهارم آن، تدوین و ابلاغ کردند.
وی آینده طرح تحول سلامت را در هاله ای از ابهام دانست و گفت: با شرایط پیش آمده و وجود برخی مشکلات اجرائی و ذاتی، در صورت متوقف شدن این طرح، آسیب جدی به حوزه آموزش وارد خواهد شد.
انتهای پیام/