ترکیه و بلغارستان از ارائه طرح جدیدی برای ایجاد منطقه امنیتی در شمال سوریه به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از مهاجرت جنگ زدگان سوری خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولتهای بلغارستان و ترکیه روز چهارشنبه ایجاد یک منطقه امنیتی را در سوریه پیشنهاد کردند.

بر اساس این گزارش، قرار است «بوئیکو بوریسوف» نخست وزیر بلغارستان در نشست امشب سران اتحادیه اروپا در بروکسل درخواست ترکیه را برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه به منظور جلوگیری از مهاجرت های گسترده آوارگان سوری به اروپا مطرح کند.

نخست وزیر بلغارستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی ان تی در بروکسل تصریح کرد من و «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه طرح ایجاد منطقه امن در سوریه را بررسی می کنیم. هدف از این طرح این است که شهروندان سوری را در شهرها و روستاهای خود نگه داریم و در همانجا کمک های لازم را به آنها برسانیم.
 
بوریسوف خاطر نشان کرد نامه ای در این زمینه از همتای ترک خود دریافت کرده است و قصد دارد در نشست فوق العاده سران اتحادیه اروپا که چهارشنبه شب در بروکسل تشکیل می شود، آن را مطرح نماید. در این نامه که متن کامل آن را دولت بلغارستان منتشر کرده است، احمد داود اوغلو ایجاد یک منطقه امن را در شمال سوریه پیشنهاد کرده است تا بلکه ضمن جلوگیری از موج جدید مهاجرت آوارگان سوری به اروپا، آن دسته از سوریهایی که از کشورشان فرار کرده اند به بازگشت به زادگاه خود ترغیب شوند.

طبق نامه ای که نخست وزیر ترکیه به همتای بلغار خود ارسال کرده است یک گروه کاری با مشارک اتحادیه اروپا و دولت آمریکا درباره مشکلات مربوط به اسکان، بهداشت و آموزش آوارگان سوری در این منطقه بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه در نامه خود هشدار داده است اگر این طرح با موفقیت به اجرا گذاشته نشود این احتمال وجود دارد که بیش از هفت میلیون تن از شهروندان سوریه عازم کشورهای اروپایی شوند. این مسئله می تواند بحران انسانی ناشی از مهاجرت های گسترده را تشدید کند و پیامدهای سیاسی وخیم تری به دنبال داشته باشد.

بنا به اعلام آژانس نظارت بر مرزهای اروپا، در شش ماه ابتدایی سال 2015 شمار مهاجرانی که خود را به مرزهای اتحادیه اروپا رساندند، با سه برابر افزایش نسبت به همین مدت در سال گذشته، به حدود سیصد و چهل هزار نفر رسید. این آوارگان که اکثرشان جنگزدگان سوری هستند ابتدا خود را به ترکیه می رسانند و از آنجا از طریق دریای مدیترانه راهی کشورهای اروپایی می شوند. 

«آنتونیو گوترس»، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از شمار فزاینده آوارگان و پناهندگانی که از خشونت و ناامنی در کشورهای خود از جمله سوریه فرار می کنند و به امید یافتن شرایط زندگی بهتر می کوشند از راههای مختلف خود را به اروپا برسانند، بر ضرورت توزیع دست کم 200هزار متقاضی پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کرده و خاطر نشان ساخته است مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این برنامه باید جنبه الزام‌آور داشته باشد.

طبق اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از ابتدای سال 2015 تا کنون بیش از سیصد هزار مهاجر غیرقانونی که اکثرشان سوری یا اریتره ای بوده اند، از دریای مدیترانه عبور کرده اند و بیش از دو هزار و ششصد نفر در این سفر پرمخاطره جان خود را از دست داده اند. 
احمد داود اوغلو ضمن ابراز تاسف از نبود همبستگی میان اعضای جامعه بین المللی برای حل بحران مهاجرت به اروپا، اذعان کرد ظرفیت های ترکیه برای پذیرش متقاضیان پناهندگی در منطقه به پایان رسیده است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار