شمار پناهجویان افغان در اروپا در سال جاری میلادی به سه برابر افزایش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، طبق گزارش سازمان ملل متحد، هشتاد هزار تبعه افغان از ابتدای سال جاری میلادی در کشورهای اروپایی پناهنده شدند. اغلب گفته می شود اتباع سوری برای فرار از جنگ راه اروپا را در پیش می گیرند. اما باید دانست افغانستان دومین کشوری است که اتباع آن به اروپا پناهنده می شوند.
 
از زمان خروج نظامیان خارجی از افغانستان در دسامبر سال گذشته، طالبان بار دیگر قدرت گرفته است. این فضای ناامن و نبود چشم انداز اقتصادی، بسیاری از مردم افغانستان را مجبور به مهاجرت کرده است.  
شهر هرات در نزدیکی مرز ایران واقع است. این شهر نقطه آغاز سفری سخت و طولانی است که چندین هفته و حتی چندین ماه طول خواهد کشید. بسیاری از مردم افغانستان ترجیح می دهند این کشور را به شیوه قانونی ترک کنند و گذرنامه بگیرند. مقامات افغان که با تقاضاهای بسیاری رو به رو هستند ناچارند برگه های هویت افراد را در یک پارک توزیع کنن. زنان و مردان افغان و همچنین شماری از کودکان به دنبال خروج از کشور هستند.  
 
یکی از متقاضیان مهاجرت که پزشک است می گوید من در ایران می توانم یک قاچاقچی مهاجر بیابم. این قاچاقی می تواند به من برای رسیدن به اروپا کمک کند. این راه خطرناک است؛ اما این خطر تا ابد به طول نمی انجامد. اما در این جا همواره با خطر رو به رو هستیم. زنی می گوید اینجا جنگ است. امنیت وجود ندارد و در همه جا حمله صورت می گیرد. اینجا کار نیست و ما ناچاریم به خارج از کشور برویم.
 
مسعود جوان بیست و شش ساله ای است که قصد دارد از راه ایران به اروپا برود. وی در مدارس و روستاها علیه طالبان تبلیغ می کرد. از زمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان، طالبان بار دیگر در سراسر افغانستان قدرت گرفت و مسعود با خطر رو به رو شد. او حتی به خانواده اش نگفته است که قصد دارد به اروپا برود و تنها گفته است برای یافتن کار به کابل می رود. مسعود برای این سفر هشت هزار دلار پس انداز کرده است.
 
خطرناک ترین بخش سفر رسیدن به ایران است. جاده های منتهی به ایران تحت نفوذ شورشیان است. نظامیان افغان در جاده ها گشت زنی می کنند. مسعود می گوید: "من در افغانستان هیچ مشکلی به غیر از مشکل امنیت ندارم. من زندگی راحتی دارم. اما شرایط امنیتی مرا وادار به ترک کشورم می کند."
روزانه سیصد تبعه افغان از مرز ایران وارد این کشور می شوند. دستگاه های امنیتی ایران به خوبی بر این مرزها نظارت دارند. به علاوه، روزانه شماری از اتباع افغان بدون داشتن گذرنامه و ویزا از ایران اخراج می شوند.
 
نوجوانان افغان هم به دنبال راهی برای رسیدن به اروپا هستند. مردی می گوید این نوجوانان اگر به اروپا برسند و قانون را رعایت کنند خانواده هایشان شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارند. آنها می توانند پول زیادی به دست آورند. اما خدا می داند چه کسانی در مدیترانه یا از گرسنگی و تشنگی کشته می شوند و چه کسانی به مقصد می رسند.
 
با وجود خطرات بسیار این سفر، مهاجران بیشتر از اینکه در افغانستان بمانند ابراز نگرانی می کنند. شمار پناهجویان افغان در اروپا طی یک سال سه برابر شده است. از زمانی که آلمان تصمیم گرفته است مرزهای خود را به روی مهاجران بگشاید، این آمار همچنان افزایش می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار