مردم با توجه به رابطه مستقیمی که با عرصه نشر دارند اجازه پولشویی در این عرصه را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حامد کفاش، مدیر مسئول انتشارات سایان که تا به امروز کارنامه درخشانی را برای خود تدارک دیده و نمرات مثبتی را در آن ثبت کرده در خصوص پولشویی در عرصه نشر گفت: عرصه نشر اقتصادی ندارد که بتوان با آن اقدام به پولشویی کرد.
 
وی افزود: در حال حاضر انبار بزرگترین بنگاه‌های انتشاراتی ما به اندازه یک ساختمان 2 تا 3 طبقه در تهران نیست و با این که کتاب، سرمایه ناشر است، اما سقف انبارها از 3 تا 4 میلیارد تومان بالاتر نمی‌رود و پولشویی در این شرایط معنایی پیدا نمی‌کند.
 
مدیر مسئول انتشارات سایان اظهار داشت: البته ناشرانی هم هستند که به نام هر کدام از اعضای خانواده‌شان مجوز یک بنگاه انتشاراتی می‌گیرند، اما باید بدانیم که برند در نشر اعتبار زیادی دارد.
 
کفاش با تاکید بر ارتباط زیاد و مستقیم صنعت نشر با مردم، ادامه داد: پولشویی در امری که با مردم و مخاطب در ارتباط مستقیم است کار سختی بوده و مردم اجازه پولشویی در عرصه‌هایی هم چون عرصه نشر را نمی‌دهند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رانت‌های تعریف شده ر حوزه ارتباط ناشران دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این رابطه باید آمار خریدهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران اختصاص داده می‌شد ممکن بود.
 
مدیر مسئول انتشارات اسلامی برای خرید کتاب از ناشران 6 تا 7میلیارد تومان است، افزود: این رقم، رقمی نیست که بتوان از آن سوء استفاده و رانت خواری کرد.
 
کفاش به اعلام لیست خریدهای اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیاست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده و اظهار داشت: این سیستم شیشه‌ای، سیستم خوبی است. ولی با همه این تفاسیر به نظر من وجود پولشویی و رانت خواری در عرصه نشر درست است و مواردی بوده که چنین اتفاقاتی افتاد، اما مخاطبان با هوشمندی خود اجازه پیشرفتش را نداده‌اند.
 
مدیر مسئول انتشارات سایان تصریح کرد: ناشری که برند داشته باشد هیچ وقت کتاب خود را به کسی نمی‌دهد و رانت خواری و پولشوی نیازمند ارتباطات است. من در بخش خصوصی هر اندازه که بتوانم کتابم را با برند خودم منتشر می‌کنم زیرا بازار خصوصی چنین کتاب‌های را بهتر قبول می‌کند.
 
وی گفت: شکست یک کتاب زمانی است که آن کتاب با برندهای مختلف و متعددی ارائه شود، البته برخی از ناشران در مورد برخی کتابهای خاص امتیاز نشر را با همدیگر خرید و فروش می کنند که این امر با پولشویی تفاوت داشته و امری مسبوق به سابقه است.
 
مدیر مسئول انتشارات خاطر نشان کرد: گاهی هم دیده شده که چند نفر از ناشران دانشگاهی در عین فعال نگه داشتن واحدهای کاری خودشان آثارشان را در قالب یک مجموعه منتشر کرده و به بازار ارائه می‌دهند.
 
همچنین عباس جهانگیری، مدیر مسئول انتشارات بین المللی حافظ در خصوص پولشویی در عرصه نشر گفت: در حال حاضر وقتتی ناشر 200 تا 500 جلد کتاب تولید می‌کند نباید مفهوم پولشویی در حوزه نشر به کار رفته شود و به نظر من بیان این مفهوم در شرایط فعلی منطقی نیست.
 
در این جا باید گفت که هر چند شرایط فعلی که تناسبی با عرصه نشر نداشته راه را به روی سوء استفاده کنندگان مالی بسته، اما چه بهتر که به شرط مناسب شدن شرایط وزارتخانه و سازمان‌هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب برنامه‌های قانونی پای پول‌های غیر قانونی را به عرصه فرهنگ باز نکنند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار