یک کارشناس اقتصادی گفت: چاپ اسکناس به دلیلی هزینه‌های بالایی که دارد و جایگزین شدن کارت‌های اعتباری به جای وجه نقد به صلاح اقتصاد امروزی نیست

غلامرضا کیامهر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر چاپ اسکناس در موقعیت کنونی بازار اظهار داشت: در زمانی که هنوز پول الکترونیک (ITM) وارد بازار نشده بود به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریالی چاپ اسکناس‌های درشت ضروری بود.

وی ادامه داد: چاپ اسکناس‌های صدهزارتومانی باعث کاهش ارزش ریالی شده ولی می‌تواند بسیاری از معاملات نقدی روزانه را تسریع ببخشد اما وقتی به تدریج کارت‌های اعتباری وارد جامعه شود و به موازات آن دستگاه‌های کارت خوان را بانک به جریان بیاندازند بسیاری از نیازهای مردم به اسکناس کاهش می‌یابد.

وی گفت: امروزه نیاز جامعه به اسکناس کمتر شده و در حال حاضر با کاهش چشمگیر اسکناس این نقدینگی رایج در جامعه رو به رو هستیم و حجم اسکناس روند نزولی را پیش رو دارد و علت کاهش رواج روبه افزایش کارت‌های اعتباری و روی آوردن مردم به این پول الکترونیک است.

کیامهر در ادامه اظهار داشت: به دلیل هزینه‌های بالایی که چاپ اسکناس از نظر کاغذ حساسیت چاپ دارد کاهش چاپ اسکناس باعث صرفه جویی اقتصادی خواهد شد.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی با فرهنگ سازی پول الکترونیک در جامعه و استفاده از آن به جای پول نقد می‌تواند نقش چشمگیری در جمع شدن حجم اسکناس داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار