روزهایی به رنگ انتقاد و فرصتی كه نباید هدر برود

با پایان یافتن جام جهانی والیبال ، این روزها دلواپسان والیبال منتظر اقدام فدراسیون در راستای ریشه یابی علل نتایج ضعیف ملی‌پوشان ایران هستند.

روزهايي به رنگ انتقاد و فرصتي كه نبايد هدر برود
به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، 

نمایش ضعیف تیم ملی والیبال ایران در سیزدهمین دوره جام جهانی بازخوردهای فراوانی در تمامی زمینه‌ها و به خصوص درابعاد رسانه‌ای داشت.

**وقتی حامیان همیشگی منتقد شدند

تحلیل‌ها و مصاحبه‌هایی متعدد در فضای رسانه‌ها منتشر شد تا جایی كه حتی خیلی از رسانه‌هایی كه پیش از آغاز مسابقات چشم بسته با بهانه –امروز وقت حمایت است- از تیم ایران با تمام مشكلات و كاستی‌هایش حمایت می‌كردند، كمر به انتقادات تند و تیز از تیم ملی والیبال ایران بستند.

در این بین گفتگوهای مربیان و كارشناسان والیبال هم یكی پس از دیگری در خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت و یا در صفحات روزنامه‌ها منتشر می‌شد. مربیانی كه بی برو برگرد سرمربی تیم ایران را مقصر این نتایج ضعیف می‌دانستند و كواچ و دستیارانش را عامل اصلی این نتیاج بد عنوان می‌كردند.

این كه نوك پیكان اكثر انتقادات به سمت كادر فنی نشانه رفته بود شاید اتفاق خوبی بود زیرا این از معدود دفعاتی بود كه كارشناسان والیبال هم عقیده بودند و این موضوع كار ریشه‌یابی مشكلات تیم ملی را كمی ساده‌تر می‌كرد.

با این حال تیم ملی ایران این نتایج ضعیف و دور از انتظار را كسب كرده بود و حالا نیاز به كمك و حركتی بزرگ داشت تا رشد موشكی آن جایش را به سقوط موشكی عوض ندهد و این شائبه كه شاید موفقیت والیبال اتفاقی بوده است و دیگر تكرار نخواهد شد، را از بین ببرد.


**صعود سه‌پله‌ای و غرور کاذبی که جایز نیست

هر چند انتشار خبری مبنی بر صعود سه پله‌ای تیم ملی ایران در رنكینگ جهانی پس از رقابت‌های جام جهانی والیبال ، تصوری ایجاد كرد كه شاید مسئولان فدراسیون والیبال در صدد هستند این نتایج ضعیف را در سایه صعود رنكینگی ایران گم كنند.

با تمام این تفاسیر نگاهی گذرا به جدول رنكینگ جهانی نشان از آن داشت كه تیم ایران در این صعودِ سه رده‌ای، بالاتر از تیم‌هایی نظیر صربستان و آلمان قرار گرفت. تیم‌هایی كه در جام جهانی 2015 حضور نداشتند و امتیاز این مسابقات را كسب نكردند.

با این حال كسب جایگاه هشتمی جهان برای تیمی مانند ایران كه دو سه سالی است اسم و رسمی در جهان برای خود دست و پا كرده است، اتفاق خوبی است اما شاید بالارفتن توقعات و انتظارات از رشته‌ای مانند والیبال این روزها شرایطی فراهم كرده است كه موجی از نارضایتی در جامعه والیبال دوستان به راه افتاده باشد.


روزهايي با رنگ پررنگ انتقادات و فرصتي كه نبايد هدر برود/// منتشر نشود


**بازیکنان هم سهامدار ناکامی والیبال با کواچ

تیم ملی ایران 11 دیدار را در مسابقات جام جهانی برگزار كرد و با تحمل 7 شكست و كسب 4 پیروزی رده هشتم مسابقات را بین 12 تیم كسب كرد. عنوانی كه شاید پیش از اعزام تیم به این مسابقات از سوی بدبین‌ترین كارشناسان هم پیش‌بینی نمی‌شد.

بازیكنان و كادرفنی معتقد بودند كه با آمادگی كامل راهی ژاپن خواهند شد و تلاش خواهند كرد در جمع 6 تیم برتر جهان قرار گیرند اما این اتفاق رخ نداد و نمایش بدون انرژی و كم انگیزه بازیكنان ایران از همان روزهای ابتدایی همه را نگران و حتی شوكه كرد.


با وجود این كه به اعتقاد اغلب كارشناسان، نقش اسلوبودان كواچ و دستیاران كم‌تجربه‌اش در كسب نتایج ضعیف بی تاثیر نبود، اما نمی‌توان از نقش بازیكنان هم به راحتی گذشت. بدون شك در شكست یك تیم همه نفرات تاثیرگذار هستند و این موضوع قطعا شامل حال تیم ملی والیبال ایران هم شده است.

خیلی از ستاره‌هایی كه در 11 دیدار تیم ملی ایران به میدان رفتند آن‌هایی نبودند كه توقع داشتیم. خیلی‌ها ضعیف‌تر از قبل ظاهر شدند و شاید میدان ندادن به بازیكنانی نظیر محمد جواد معنوی ن‍ژاد و حسن صنوبر، بستری را هم فراهم نكرد كه شاهد درخشش بازیكنان جدید در تركیب تیم ملی ایران باشیم و به آن‌ها دلخوش كنیم.


روزهايي با رنگ پررنگ انتقادات و فرصتي كه نبايد هدر برود/// منتشر نشود


**موسوي بهترين مدافع شد تا دلمان خنك شود

 شايد بتوان گفت در جمع تركيب هميشگي  اين روزهاي تيم ملي ايران، همان تركيبي كه گاهي فقط در صورت مصدوميت يا شرايط خاص در آن تغيير ايجاد مي‌شد،  تنها سيد محمد موسوي نمايش خوبي داشت هرچند او هم همان سيد هميشگي نبود.

 بازيكني كه در پايان مسابقات موفق شد عنوان بهترين مدافع را از آن خود كند. عنواني كه آبي شد بر آتش نتايج ضعيف تيم ملي واليبال ايران. سعيد معروفي هم كه گمان مي‌كرديم،  با تجربه‌هايي زيادي كه از حضور در ليگ روسيه بدست آورده است، از جان و دل براي تيم ملي مايه مي‌گذارد و نمايش  خيره‌كننده‌اي در جام جهاني  خواهد داشت، از همان ابتدا پراشتباه ظاهر شد تا خيلي زود پي ببريم كه  اين كاپيتان ، آن كاپيتان هميشگي نيست.

 با اين حال مهدي مهدوي، پاسور دوم تيم ملي در دقايقي كه جايگزين سعيد معروف شد نمايش بهتري نسبت به معروف داشت. در مجموع شايد بتوان اذعان داشت كه ستاره‌هاي واليبال ايران ، آن هميشگي‌ها نبودند.هر چند برخي كارشناسان بر اين باورند كه نمايش بد بازيكنان حاصل بي تدبيري كادر فني بوده است.

روزهايي با رنگ پررنگ انتقاد و فرصتي كه نبايد هدر برود/// انتشار شب



**شجاعی: نمایش بازیكنان تحت الشعاع كادر فنی قرار گرفت

مصطفی شجاعی، یكی از كارشناسان والیبال ایران كه در سال‌های نه چندان دور، به عنوان دستیار خولیو ولاسكو سمت هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده داشت از آن دسته كارشناسانی است كه معتقد است نمایش بازیكنان ایران در مسابقات جام جهانی تحت الشعاع عملكرد كادر فنی قرار گرفت و شخص بازیكنان را نمی‌توان چندان در این موضوع مقصر دانست: « اگر یكی یا دو بازیكن نسبت به قبل افت داشتند می‌شد توجیه كرد كه بازیكنان ضعیف شده‌اند اما وقتی بیش از نیمی از نفرات تیم مانند قبل از انگیزه و انرژی برخوردار نیستند و نمی‌توانند توامندی‌های فنی خود را به نمایش بگذارند ، پس اشكال كار را باید در جای دیگری جستجو كرد. به اعتقاد من تیم ملی ایران از لحاظ وضعیت فنی بازیكنان در بین 5 یا 6 تیم نخست جهان قرار دارد

شجاعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین به صعود سه پله‌ای تیم ملی والیبال ایران در رنكینگ جهانی اشاره كرد و گفت: « رنكینگ جهانی والیبال بسیار متغیر است و برگزاری هر تورنمنت یا مسابقه‌ای كه دارای امتیاز باشد ممكن است منجر به تغییر جایگاه تیم‌ها شود. بعد از پایان جام جهانی تیم‌های شركت كننده در این مسابقات توانستند با امتیازاتی كه بدست آورند، جایگاه خود را ارتقا دهند. با این حال نباید در باد این صعود رنكینگی قرار بگیریم و از یاد ببریم نتایج ایران در جام جهانی ضعیف بوده است

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران در پایان با بیان این كه مشكلات فعلی تیم ملی كه بخش گسترده‌ای از آن مسائل روحی و روانی است و باید ریشه‌یابی شود، خاطرنشان كرد: «امیدوارم تشكیل كارگروهی كه رئیس فدراسیون والیبال از آن صحبت كرده است زودتر عملی شده و در نهایت آرزوی المپیكی شدن ایران تحقق پیدا كند. همین كه شخص محمدرضا داورزنی اذعان كرده كه تیمش نتیجه خوبی در مسابقات نگرفته است نكته مثبتی است و قطعا قدم‌های مهمی در راستای بهبود اوضاع تیم ملی برداشته خواهد شد

**همه در انتظار سرنوشت،كواچ یا والیبال کدام مهمترند

تیم ملی ایران در حال حاضر در استراحت به سر می‌برد و بازیكنان پس از آن كه به تهران بازگشتند این روزها را استراحت می‌كنند تا با آغاز مسابقات لیگ به تیم‌هایشان ملحق شوند. اسلوبودان كواچ همه كه مستقیما از تركیه راهی صربستان شد، 6 ماه دیگر به ایران برمی‌گردد آن هم در حالی كه هنوز نمی‌توان پیش‌بینی كرد كه این مربی همچنان هدایت تیم ملی والبیال ایران را برعهده خواهد داشت یا برای فسخ قرارداد به كشورمان باز خواهد گشت.

والیبال دوستان این روزها در تعطیلی مسابقات به شدت منتظرند تا شاهد اقدامات فدراسیون والیبال بدون هدر دادن كمترین فرصت، در راستای سروسامان دادن به تیم ملی والیبال ایران باشند. اقداماتی كه لازم است هر چه زودتر صورت بگیرد تا والیبال ایران در مهم‌ترین آزمون چند سال اخیرش سربلند باشد و باز هم همان والیبال محبوب و دوست داشتنی همیشگی شود.
آن‌هم با ستاره‌هایی كه دیگر غرق در غرور نباشند و روزهای خوبشان را به راحتی با خلقیات غیرحرفه‌ای نابود نكنند.



روزهايي با رنگ پررنگ انتقادات و فرصتي كه نبايد هدر برود/// منتشر نشود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار