سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال ایران معتقد است صمد نیکخواه بهرامی شکل بازی خود را برابر فیلیپین بازیافت و تعویض او اشتباه کادر فنی تیم ملی بود.

سعید فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شکست تیم ملی بسکتبال از فیلیپین اظهار کرد: به عنوان کسی که کنار بسکتبال هستم  و دورادور با خانواده این ورزش در رابطه‌ام، معتقدم سزاوار چنین شکستی نبودیم. من به نوبت خودم عذرخواهی می‌کنم اما قطعاً مسئولان تیم ملی باید عذرخواهی عمیق‌تری از مردم داشته باشند. 

وی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم دو نیمه متفاوت داشتیم و تغییرات از رختکن ایران بیرون آمد. نکته برجسته این دیدار بازگشت صمد نیکخواه بهرامی به شرایط ایده‌آلش بود. او هماهنگی خوبی با تیم پیدا کرده است اما زمانی که کاپیتان شناخت کاملی از حریف پیدا کرده بود و مسلط بازی می‌کرد، تعویض شد و زمانی که به بازی برگشت ریتم خود را از دست داده بود و کیفیت قبل را نداشت. همین موضوع باعث شد صمد در بازگشت به میدان شرایط روحی مناسبی نداشته باشد. روحیه او تخریب شده بود و دیگر صمد ابتدای بازی نبود. این اشتباه بازیکنان تیم ایران نبود و اشتباهات از بیرون زمین به تیم ملی منتقل شد. به این ترتیب فیلیپین آنالیز صحیحی از ایران به دست آورد و بازیکنان این تیم با جاگیری‌های مناسب خود به تیم ما ضربه زدند. 

فتحی درباره دفاع تیم فیلیپین توضیح داد: آنها در کوارتر سوم شکل دفاعی خوبی پیدا کرده بودند و زیر سبد به خوبی حملات ایران را خنثی می‌کردند. بازیکن کلیدی آنها آندری بلچ بود که سه خطائه شد اما دیگر بازیکنان فیلپین از او حمایت کردند تا دیگر مرتکب خطایی نشود و در میدان بماند. 

کارشناس بسکتبال ایران ادامه داد: در برخی مقاطع بازی بچه‌ها آشفته عمل می‌کردند و بازی را رها کرده بودند. به این ترتیب در دفاع و حمله پراشتباه ظاهر شدند. در دیدارهای گذشته دفاع ما ثابت بود و در حمله فراز و نشیب داشتیم. البته حمله ایران دست کم 50 درصد موقعیت‌هایش را به ثمر می‌رساند اما برابر فیلیپین آشفتگی در دفاع ایران به خوبی نمایان بود. 

وی با تاکید براینکه هنوز اتفاقی نیفتاده و جای جبران داریم، اضافه کرد: امیدوارم درک بائرمن شناخت کافی از تیم ما پیدا کرده باشد و زمان بازیکنان تیم ما را از آنها نگیرد. برای نمونه صمد بازیکن کلیدی ایران است و هرکسی با ویژگی‌های او آشنا باشد، می‌داند کاپیتان تیم ایران باید مدتی در زمین باشد تا با خود را با شرایط وفق دهد. 

فتحی در پاسخ به این پرسش که چرا تیم ملی ایران با یک سنتر مقابل فیلپین ظاهر شد؟ اظهار کرد: اصغر کاردوست بازیکنی قدرتی است که حمله خوبی دارد و از پست بازی خود به خوبی دفاع می‌کند. معتقدم تصمیم بائرمن در بازی ندادن به کاردوست درست بود. در صورتی که این بازیکن به میدان می‌آمد توازن تیمی ایران مقابل فیلیپین به هم می‌خورد. به هرحال کاردوست بازیکن بسیار ارزشمندی است اما دلیل شکست ما یا یکی از دلایل شکست ما غیبت او نبود. 

سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: تیم ایران از نیمه دوم بازی پیرامونی را از دست داد. به این ترتیب که بازیکنان فیلیپین به بازیکنان ما اجازه پرتاب می‌دادند اما پرتاب‌های بچه‎‌ها وارد حلقه نمی‌شد. البته درباره زمان بازی هم باید بگویم این زمان برای بازیکنان ما خیلی زود است و اثر خود را هم نشان داد. زود بیدار شدن باعث شد ریتم بدنی بازیکنان ما به هم بخورد. بازیکنان به بازی در این ساعت عادت می‌کنند اما بدن آن‌ها قطعاٌ تنظیمات خود را هنوز با این ساعت وفق نداده است. چین به عنوان میزبان جام ملت‌ها می‌تواند بهترین ساعت را برای بازی‌های خود را انتخاب کند اما آنها حق تصمیم‌گیری برای ساعت بازی دیگر تیم‌ها را نداشتند. این شیطنت میزبان بود. چین حالا در بهترین ساعت مقابل رقبایش می‌ایستد و تیم ما که حالا صبح بازی می‌کند اگر در مراحل بعدی با میزبان روبرو شود، ممکن است دچار مشکل شود. 

وی تاکید کرد: بائرمن با ویژگی‌های فنی بازیکنان تیم ملی به خوبی آشنا شده است اما او شناخت چندانی از شرایط روحی بچه‌های ما ندارد. گواه این مدعا تعویض نیکخواه بهرامی است. وقتی صحبت از شناخت یک مربی می‌شود، منظور فقط شناخت ارزش‌های فنی بازیکنان نیست، بلکه مربی باید شرایط روانی تیم‌ خود را هم در نظر بگیرد. به نظرم کسانی که شناخت خوبی از روحیه بازیکنان تیم ایران دارند، به تکمیل شناخت بائرمن از شاگردانش کمک کنند و به سرمربی تیم ملی مشاوره بدهند. 

فتحی با تاکید بر اینکه عملکرد دفاعی ایران مطلوب است، افزود: ما در حمله مشکلاتی داریم و همانطور که دیدید برابر تیمی که دفاعش شکل گرفته بود و جایگیری مشخصی در دفاع داشت، شوت‌های بی دقت زدیم و پاس‌های عجولانه‌ای دادیم. 

کارشناس بسکتبال ایران درباره حریف فردای تیم ملی گفت: اگر فلسطین را دست کم نگیریم مشکل خاصی برابر این تیم نخواهیم داشت. پس از باخت نقش مربیان بسیار پررنگ‌تر از برد است. آنها باید به خوبی تیم را ریکاوری کنند. ممکن است برابر فلسطین شروع مقتدرانه‌ای نداشته باشیم اما در ادامه به بازی برمی‌گردیم. باخت امروز کمی بازی فردا را هم تحت تاثیر قرار داد اما امیدوارم بائرمن با درایت خود دوباره تیم را به شرایط ایده‌آل برساند.  

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.