از نیمه دوم دهه هفتاد تا به امروز سینمای ایران سیر نزولی را طی می‌کند.

حسن جوهرچی بازیگر سینما و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت کم کاری‌اش در چند سال اخیر گفت: با در نظر گرفتن نبود بودجه کافی که در پی آن تولید کم خواهد شد اکثر بازیگران کم کار می‌شوند امیدوارم وضعیت بودجه رو به بهبود رود و تولیدات مثل قدیم افزایش یابد تا اینکه حرکت جدیدی اتفاق بیفتد و ما دوباره به طور دائم سرکار باشیم.

وی در خصوص حال و هوای این روزهای سینما ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد که سینما کم‌کم در حال تعطیل شدن است، یعنی آثار سینمایی ما مخاطب را جذب نمی‌کند، سالن‌ها خالی و فیلمسازان خوب با کم کاری و یا اصلا فعالیت نمی‌کنند که این جای تاسف دارد، امیدوارم مسئولان سینمایی فکری به حال این موضوع به خصوص در بخش تولید و فیلم‌نامه داشته باشند تا اینکه سینما به روزهای درخشان خود بازگردد.

وی ادامه داد: بحث فیلم‌نامه اولین موضوع در تولید و ساختار یک فیلم است و سینمای ما از قدیم‌الایام با این جریان مشکل داشته در صورتی که اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد آثار خوبی در سینما ساخته می‌شد اما متاسفانه این حرکت ادامه پیدا نکرد.

جوهرچی بیان کرد: در دهه‌های مذکور فیلم‌های خوبی مانند «ناخدا خورشید»، «اجاره‌نشین‌ها» و ... ساختیم که شاید دلیل آن این بود که فیلم‌نامه نویسان ما با فراغ بال بهتری کار می‌کردند اما بعدها ممیزی‌های گوناگون روی بحث فیلم‌نامه صورت گرفت و برخی خودسانسوری‌ را شروع کردند و در کنار این موضوع تولید در تلویزیون زیاد شد و در آن سال‌ها فیلم‌نامه‌ها خوبی به تلویزیون راه پیدا کرد این شد مکه دست سینما بسته شد یعنی از نیمه دوم دهه هفتاد سینمای ما سیر نزولی را طی می‌کند.

جوهرچی اظهار داشت: سیر نزولی از نیمه دوم دهه هفتاد تا به امروز با وجود اینکه فیلم‌های خوبی مانند «مادر»، «کمال‌الملک» و ... را داشتیم پیامد خوبی به همراه نخواهد داشت و باید به این موضوع مهم توجه بیشتری شود و فکری به حالش کرد.

این بازیگر عنوان کرد: سینمای حال حاضر ما اثر قابل ملاحظه‌ای را نمی‌سازد، سال‌هایی بود که از بین حدود هفتاد فیلم تولید شده حدود 40 فیلم قابل دیدن بود اما متاسفانه در حال حاضر این رقم (40 فیلم) به دو یا 3 فیلم کاهش یافته و بقیه قابل دیدن نیست یعنی می‌توان گفت که اکثر کارها سخیف هستند و سطح پایین و از فقدان کارگردان و بازیگر سطح بالا رنج می‌برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سینما مثل سال‌های قبل شکل و شمایل بهتری به خود بگیرد و دوباره شاهد پویایی و رونق هر چه بیشتر آن باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.