دکتر محمد حسین مبیّن دیروز به علت کهولت سن در 88 سالگی در زادگاهش تبریز دارفانی را وداع گفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛استاد دکتر محمد حسین مبین نویسنده ، شاعر و پزشک توانای کشورمان در سال 1306 شمسی محله چرنداب تبریز متولد شد .

بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در تبریز و دوره دبیرستان در کرمان ، در سال 1328 وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال 1334 به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد.

وی در سال 1337 به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی و اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد و یک سال بعد به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز معرفی شد .

استاد مبین در سال 1341 با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای گذراندن دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی و افریقایی شد و پس از این دوره آموزشی عالی به ایران بازگشت و به عنوان رئیس آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به خدمت مشغول شد.

وی در سال 1353 با اخذ تخصص‌ در رشته‌ بیماریهای‌ پوست‌ و آمیزشی‌ از دانشگاه‌ تبریز به عضویت‌ در هیئت‌ علمی‌ این دانشگاه‌ درآمد.

وی از بهمن سال 1353 به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر آسیب پذیر خدمت کرد .

دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود دانسته و سالهای طولانی عمر خود را در خدمت این بیماران صرف کرد .

وی در آبان ماه 1367 بازنشسته شد اما خدمات خود را به عنوان رئیس مرکز بررسی و تحقیق بیماریهای پوست آذربایجان شرقی و بیمارستان جذامیان باباباغی تبریز ادامه داد .

بیمارستان جذامی باباباغی تبریز در سایه تلاش خستگی ناپذیر استاد مبین پیشرفت کمی و کیفی قابل توجهی داشت و به مرکز فعال تحقیق و بررسی جذام و درمان نگهداری جذامیان ایران تبدیل شد .

این استاد خیّر ، بارها در حوزه پزشکی مورد تقدیر مسئولان و دوستداران فرهنگ قرار گرفت و در شهریور ماه 1378 به عنوان یکی از ده پزشک پیشکسوت کشور انتخاب شد .

مرحوم دکتر مبین، علاوه بر خدمات روزمره به جذامیان علاقه خاصی به شعر و ادب ایران و آذربایجان داشت و خود شاعری توانمند بود که به شمشک تخلص می کرد .

از این استاد فرزانه 10 جلد کتاب در حوزه شعر و ادبیات به یادگار مانده که از آن جمله می توان به : سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی ، به یاد شهریار ، شهریار شناسی ، قانلی چیچکلر(غنچه های خونی ) ، مقدمه ای بر کتاب آذربایجان عاشیقلاری ، آچیل چتریم آچیل ( در حوزه ادبیات کودکان ) و حماسه خونین انقلاب اسلامی اشاره کرد .

پیکر این پزشک توانمند کشورمان امروز  صبح در وادی رحمت تبریز تشییع و به خاک سپرده  شد .
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.