ابوترابی‌فرد با اشاره به ویژگی‌ شخصیتی حائری گفت: حائری روحی خستگی ناپذیر در پژوهش، تحقیق و مطالعه داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت عبدالحسین حائری ظهر امروز در محل موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی با حضور مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب، حجت‌الاسلام و المسلین محمد حسین ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و تنی چند از شاگردان استاد حائری و خانواده وی برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌هایی که برای معرفی شخصیت حائری در سطح نخبه‌ها و سازمان‌ها انجام شده است، اظهار کرد: امید است حوزه‌های مختلف علمی بیش از گذشته شخصیت عبدالحسین حائری را به نسل‌های نو بشناسانند. از آنجایی که حائری تلاش‌های زیادی در سبک اسناد کرده است، باید سعی کنیم شخصیت او را به جهانیان بشناسانیم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی با اشاره به شخصیت دینی و علمی حائری اظهار کرد: وی روحی خستگی ناپذیر در پژوهش و تحقیق و مطالعه داشت. حائری  انسانی بود که از آغاز نوجوانی در محضر شخصیت‌های بزرگی چون حاج شیخ مرتضی حائری علوم دینی را آغاز کرد و در سن 24 سالگی به درجه والای اجتهاد رسید.

وی افزود: اگر حائری خود را در سن 24 سالگی به عنوان مجتهد می‌شناخت، به دلیل آن بود که استادان وی حائری را فردی دارای درجه اجتهاد تشخیص می‌دادند و شخصیت علمی او را مشاهده می‌کردند.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط حائری با کتابخانه مجلس از سال 30 بیان کرد: حائری حدود 60 سال از عمر گرانبهای خود را در حوزه‌های مهمی از پژوهش و تحقیق سپری کرد. وی یک فهرست نگار هوشمند و نسخه پژوهی برجسته با ویژگی‌ها و خصایصی بود که او را از دیگران ممتاز می‌کرد. 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: حائری سنگ بنای مهمی را در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و کتابخانه این نهاد بنا کرد، نگاه درست و منطقی به همراه سهم صحیح وی از نسخه‌های کتب خطی به عنوان کتاب‌أشناس راه مطمئنی را برای تدوین تاریخ علم نشان داد. اگر بخواهیم تاریخ علم را در ایران تدوین کنیم، باید به نسخه‌پژوهانی توجه کنیم که سهم و شناخت درستی از کتب علمی قدیمی دارند. حائری روحی متواضع لبریز از تقوا و ایمان به خداوند متعال داشت. هنگام مراجعه به حائری قبل از شناخت ویژگی‌های علمی وی با روح انسانی این شخصیت آشنا می‌شدیم. 

در ادامه مراسم آخرین کتاب عبدالحسین حائری با عنوان «نامه حائری» که در قم منتشر شده بود، با حضور محقق داماد از بستگان وی  و حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

وی افزود: حفظ نسخه‌های خطی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی به این معناست که باید نسخه‌های خطی را در اختیار افراد قرار داد تا از آن در پژوهش‌های خود استفاده کند.
 
در ادامه مراسم عبدالحسین طاهری نویسنده و محقق با اشاره به میزان استفاده از نسخ خطی در پژوهش‌ها و مقالات بیان کرد: در طول سال‌های 87 تا 90 تنها در 475 مورد از تحقیقات علمی کشور نسخه‌های خطی به کار رفته‌اند. این میزان در مجموع به هشت صدم درصد می‌رسد. میزان استفاده از نسخ خطی در رشته‌های علوم انسانی نیز بسیار اندک است. با وجود آنکه باید در این رشته‌ها بیشتر از نسخ خطی استفاده شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار