«بهمن پرورش» غواص چهارستاره آبی ایرانی، با حضور در خطرناکترین حوادث و اعماق آب‌ها برای نجات انسان‌ها، ترس را می‌ترساند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طی مراسمی که سه شنبه شب به مناسبت هفته ایمنی و آتش‌نشانی در شهرستان کامیاران برگزار شد، از «بهمن پرورش» جادوگر آب‌های ایران و غواص افتخاری کشور به خاطر خدمات بی‌منت و صادقانه خود در این شهرستان و در راستای نجات و بیرون کشیدن غریق‌های مختلف در استان کردستان و به‌خصوص شهرستان کامیاران تقدیر شد.

بهمن پرورش از غواصان افتخاری ایران دارای نشان 4 ستاره غواصی بین‌المللی، یکی از غواصان به حق ایثارگر ایران است که بالغ بر 28 سال در حال خدمات ایثارگرانه در حوزه امدادرسانی بوده و خدمات این دلاور بالغ بر 16 سال است که به صورت تخصصی در حوزه غواصی ادامه دارد.

این مرد غیور کردزبان ایرانی و فعالیت‌های ایثارگرانه او را مردم از سراسر کشور به خوبی می‌شناسند و بارها شاهد بوده‌اند، اما شاید کمتر مسئولی باشد که نام، نشان و یا حتی تصویری از «جادوگر آب‌های ایران» و «سوپرمن ایرانی» شنیده و دیده باشد.

بهمن پرورش غواص ایثارگری است که هزاران بار در بدترین وضعیت غواصی کرده، جان‌های بیشماری را نجات داده، جسدهای فراوانی را از آب بیرون کشیده است اما با وجود تمامی این اقدامات ایثارگرانه‌اش زیرپوشش بیمه هیچ نهادی نبوده و از سوی هیچ نهاد و ارگان دولتی برای خدمات فداکارانه‌اش تاکنون حقوقی دریافت نکرده است و تنها منبع درآمد وی در امرار معاش، کرایه یک باب مغازه در کرمانشاه است.

گفتنی است سوپرمن آب‌های ایران از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس است که ایثار را از همان دوران در رگ و پی و خون خود به ارمغان نگه داشته است، این جانباز گمنام تاکنون در هیچ جا و هیچ مکانی به این مهم اشاره نکرده و با وجود مشکلات مالی که در زندگی دارد، از جانبازان بدون پرونده است که هرگز پرونده جانبازی برای خود تهیه نکرده است.

جادوگر آب‌های ایران که تاکنون هیچ نهادی اقدام به حمایت از وی نکرده است، به خاطر عشق خدمت‌رسانی به هموطنانش و با وجود درآمد کم وی، تمامی تجهیزات گران‌قیمت غواصی را برای فعالیت‌هایی که فی‌سبیل‌الله انجام می‌دهد، از هزینه‌های شخصی خود تهیه و تأمین می‌کند.

بهمن پرورش که هیچ چشم‌داشتی در قبال خدمات ایثارگرانه خود از مردم ندارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کامیاران، ضمن اشاره به اینکه خود از غواصان و امدادگران اهل کرمانشاه است، اظهار داشت: من غواصی را به صوت تجربی شروع کردم و به صورت حرفه‌ای و آکادمیک آن را ادامه دادم و اکنون دارای مدرک بین‌المللی 4 ستاره غواصی هستم.

غواص افتخاری ایران داشتن تجربه را بسیار با ارزشتر از مدارک فاقد تجربه دانست و افزود: از سال68  و با نجات اولین غریق از غرق شدن، فعالیت‌های من در حوزه امدادرسانی شروع شد و اکنون بیش از 20 هزار ساعت عملیات سخت تا سرحد مرگ را در بیش از 90 درصد از آب‌های ایران در پیشینه کاری خود دارم.

وی تمامی تجربیات خود را ماحصل سختی‌ها و ریاضت و به دفعات قرار گرفتنش در چند قدمی مرگ دانست و اضافه کرد: از بعد از اولین فعالیت امدادی خود، هر کجا حادثه‌ای رخ می‌داد با توکل به خدا وارد عمل می‌شدم و با لطف خدا بانی خیر شده و فرد حادثه‌دیده را از غرق‌شدن نجات می‌دادم.

همه ما با معنی ایثار آشنایی داشته و در انواع مختلف آن را از سوی شهدا، جانبازان و رزمندگان دیده‌ایم، اما ایثارگری در قالب غواصی و نجات جان هم‌وطنان در بدترین وضعیت‌های جغرافیایی و مکانی را شاید تنها آنانی که عزیزانشان را از دستان غواصان از دل آب‌های عمیق بی‌احساس گرفته‌اند به خوبی درک می‌کنند، غواصانی که اکثرا جان شیرین خود را در دست می‌گیرند تا جان دیگران و در بیشتر مواقع پیکر بی‌جانی را بیابند و خانواده‌هایی را از رنج داغ عزیزانشان برهانند.

پرورش که خود را خادم مردم ایران می‌داند و هیچ چشم‌داشتی برای فعالیت‌های خیرخواهانه خود ندارد، اظهار کرد: من فرزند محمد پرورش هستم که کارمند شرکت نفت بود و اولین کسی بود که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای شیر فلکه نفت را به بر روی انگلیسی‌ها بست و امروز چهره ماندگار و برجسته در حوزه نفت به شمار می‌رود.

وی در ادامه در خصوص معرفی فعالیت‌ها و اقدامات جهادگرانه خود در حوزه امداد و امدادرسانی در سطح کشور، اظهار داشت: بیش از 16 سال است که در حوزه غواصی به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستم که در این مدت در بیش از 22 استان  و 76 شهر در سراسر کشور بارها و بارها و بعضا تا سرحد جان امدادرسانی داشته‌ام.

87 نفر را از مرگ حتمی نجات داده‌ام

وی ضمن اشاره به داشتن بیش از 100 عملیات خارق‌العاده در نقاط مختلف ایران، اظهار داشت: در طول 28 سال امدادرسانی مختلف در اقصا نقاط کشور تاکنون بیش از 87 نفر را در سوانح مختلف آبی، آتش‌سوزی و کوهستانی از مرگ حتمی نجات داده و هزاران غریق را در بدترین و خطرناک‌ترین آب‌ها بیرون کشیده‌ام.

پرورش به انجام بیش از 100عملیات سخت و جان‌فرسا تنها در استان کرمانشاه محل زادگاهش اشاره کرد و افزود: من در طول 16 سال فعالیت حرفه‌ای، بالغ بر 28 بار تا دو قدمی مرگ قدم گذاشتم که دو بار آن برای بیرون کشیده پیکر پاک دو شهید غریق در رودخانه سیمره بود که 30 شبانه‌روز پیداکردن پیکر این دو عزیز به طول انجامید.

غواص افتخاری ایران و جادوگر آب‌های ایران گفت: یکی از اقدامات خارج از فعالیت امدادرسانی بنده به انسان، نجات یک جنگل با بیش از 5 هزار اصله درخت از نابودی صددرصد و آتش‌سوزی کامل بود که در روز پر ازدحام انس با طبیعیت در سال 87، حادث شد.

وی در خصوص امدادرسانی‌های شاخص و برون‌مرزی خود نیز، گفت: نجات سه خلبان و دو بالگرد در اصفهان و کرمانشاه، نجات یک افسر نیروی هوایی، نجات یک غواص دچار غریق در حین امداد، نجات 5 نفر امدادگر در حین امدادرسانی، امدادرسانی به نیروهای انتظامی، بیرون کشیدن غریق در آب‌های خاک عراق، چندین مورد امدادرسانی در خطوط مرزی عراق و روسیه، امدادرسانی در مرزهای افغانستان و پاکستان، 13 بار امدادرسانی در میادین مین و چندین مورد دیگر امدادرسانی در خطوط مرزی کشور از سری فعالیت‌های مرزی و برون‌مرزی است که بنده در طول این مدت انجام داده‌ام.

توکل به خدا عامل همه توفیقاتم است

پرورش به فعالیت‌های متعدد امدادی خود در تاریک‌ترین و عمیق‌ترین رودخانه‌ها، سدهای عمیق و چاه‌های مخوف در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بارها غریق‌هایی بودند که روند پیدا کردن آنها روزها و ماه‌ها توسط تعداد بسیاری از غواصان حرفه‌ای داخلی و خارجی ناموفق بوده و من با استفاده از تجربیاتم موفق می‌شدم در کمتر از چند ساعت آن را پیدا کنم و این توفیقاتی بودند که تنها با توکل به خدا به دست می‌آمد.

وی در خصوص القابی که بر وی نهاده شده است، اظهار کرد: در پی موفقیت‌های متعدد در نجات جان افراد در حوادث مختلف آبی در رودخانه‌ها، سدهای عمیق و چاه‌های مخوف به القابی از جمله «غواص منجی نمونه کشور»، «امدادگر نمونه کشور در چندین سال پی‌درپی»، «جادوگر آب‌های ایران»، «سوپرمن آب‌های ایران»، «فرشته نجات»، «مردی که ترس را می‌ترساند» «ناجی اف4» و بسیاری دیگر از القاب این گونه شهرت یافته‌ام.

«پرورش»، غواصی به صورت انفرادی در پیدا کردن غریق را آن هم در دل سیاه شب خلاف قوانین غواصی دانست که وی به خاطر کاهش رنج و درد خانواده‌های داغ‌دیده بارها و بارها این قانون را نادیده گرفته است، اضافه کرد: کیفیت و زمان پیدا کردن غریق در سدها بسیار مهم است و من بارها موفق به انجام این مهم در کمتر از یک دقیقه شده‌ام و این در حالی است که غریق‌هایی داشته‌ایم که ماه‌ها جسد آنها در آب سدها پیدا نشده است.

جادوگر آب‌های ایران، علت حضور زودهنگام و سریع خود در محل‌های حادثه و تلاش برای بیرون کشیدن زودهنگام متوفی را جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار برای خانواده‌ها و همراهان غریق در اطراف سدها و محل حادثه به خاطر وجود حیواناتی مانند عقرب و مار و حیوانات درنده و همچنین جلوگیری از هرگونه اقدام احساسی از سوی خانواده‌های متوفیان در بیرون کشیدن عزیزانشان از آب که قطعا می‌تواند موجب بروز قربانی‌های بعدی شود، عنوان کرد.

بدون چشم‌داشت امدادرسانی می‌کنم

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از عملیات‌هایی که من حضور داشته‌ام، قبل از من ده‌ها غواص به دنبال یک غریق روزها تلاش کرده‌اند، اما من بلافاصله بعد از حضور در محل حادثه با توسل به خدا و ائمه اطهار و با توجه به اینکه هیچگونه چشم‌داشت مالی نداشته‌ام، توفیق پیدا کردن غریق را در کمترین زمان پیدا کرده‌ام.

پرورش در ادامه ضمن اشاره به عدم دریافت هیچ گونه دستمزد از خانواده‌های متوفیان و افراد نجات‌یافته با وجود وعده‌های میلیونی که به وی برای بیرون کشیدن غریقشان داده‌اند، افزود: من از ارگان‌های دولتی انتظار حمایت دارم نه از مردم، با این وجود طی بارها امدادرسانی به ارگان‌ها و نهادهای دولتی هم از آنها حقوقی در قبال اقدامات دریافت نکرده‌ام.

حمایت مسئولان برای امدادرسانی‌های برون‌مرزی لازم است

وی که از کم‌مهری و بی‌لطفی مسئولان دولتی نسبت به وی بسیار گله‌مند بود، معرفی وی و امثال وی به مردم و نمایش خدمات و فعالیت‌های آنها را منشأ خیر و آگاهی‌دهی به مردم دانست و اظهار داشت: با توجه به قرار داشتن در کشوری اسلامی با پیشینه غنی فرهنگی و تمدن چندین هزار ساله که الگویی برای تمامی جهان است، فعالیت‌های من در واقع اشاعه فرهنگ ایثار و شهامت و شجاعت است.

پرورش اظهار کرد: من در این روزگار در حالی که خود بسیار نیازمندیم، از جان و مال خود برای خدمت به هم‌وطنانم می‌گذرم اما متأسفانه فعالیت‌های خیرخواهانه‌ام به اندازه نجات سنجاقک به دست یک فوتبالیست در نزد مسئولان ارزش و بازتاب نداشته که اکثر مسئولان نامی و نشانی از من نمی‌دانند.

جادوگر آب‌های ایران ضمن تقدیر از ابراز محبت‌های مردم به وی، گفت: با توجه به توانایی که خداوند در من به ودیعه گذشته، می‌خواهم که مسئولان برای حضور در غریق‌هایی که در سایر کشورهای صورت گرفته و در بیشتر مواقع غواصان خارجی موفق به پیدا کردن اجساد نمی‌شوند من و امثال من را حمایت کرده تا از این توانایی برای برجسته کردن هرچه بیشتر نام ایران در جهان استفاده کرده و در این گونه امدادهای برون‌مرزی حضور یابیم.

هنوز بیمه نیستم

وی ضمن اشاره به هزینه‌کردن بالای جانی و مالی خود در حوزه امدادرسانی، افزود: من در حالی به صوت حرفه‌ای اقدام به خدمات و امدادرسانی در سخت‌ترین و مشکل‌ترین حوادث کرده‌ام که تاکنون زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نکرده‌اند و در طول تمامی سال‌های امدادرسانی تمامی امکانات و تجهیزات غواصی را با هزینه شخصی تهیه و خریداری کرده‌ام.

پرورش در ادامه به امدادرسانی‌های متعدد خود در استان کردستان اشاره کرد و یافتن جسد غریق "براگجار طهماسبیان" ابرمرد کوه‌های ایران را یکی از وقایع تلخ فعالیت‌های امدادرسانی خود در کردستان دانست و اضافه کرد: یافتن خاور و خارج نمودن آن در رودخانه نگل مریوان، غواصی هفت شبانه‌روزی در رودخانه و سد ژوان در پی یافتن غریق، چندین مورد غواصی برای یافتن غریق در سدگاوشان در ساعات آخر شب و کمک به غواصان کردستانی در عملیاتی در سد قشلاق، بخشی از فعالیت‌هایم در این استان بوده است.

11 سال است خانواده‌ام عید نوروز ندارند

پرورش در ادامه در خصوص چگونگی کنار آمدن خانواده‌اش با این حرفه سخت و خطرناک، اظهار داشت: نزدیک به 11 سال است که عید نوروز به خاطر حضور در فعالیت‌های امدادی نتوانسته‌ام در کنار همسر و سه فرزندم باشم و در این سال‌ها من و خانواده‌ام عید نوروز نداشته‌ایم.

وی ضمن تقدیر از صبر و بردباری همسرش در کنارآمدن با این حرفه خطرناک و پرتنش وی، افزود: همسر من بارها به خاطر خطراتی که در این حرفه مرا تهدید می‌کند از من خواسته که این حرفه را ترک کنم اما وقتی مادران و خواهران و همسران داغ دیده‌ای که چشم امیدشان برای پیدا کردن غریقشان به من است را می‌بیند، شخصا با گرفتن قرآن و دعای خیر راهی‌ام می‌کند.

جانباز بدون پرونده هستم

جادوگر آب‌های ایران و غواص افتخاری ایران در پایان در خصوص محل و چگونگی جانبازی خود، اظهار کرد: من در دوران هشت سال دفاع مقدس در سنگرهای متعدد حضور یافته و در سال 67 به همراهی چند تن شوریده حال، چند فروند اف 4 خودی را از نابودی صددرصد نجات دادم اما یک روز قبل از عملیات مرصاد ترکش خوردم و به درجه جانبازی نایل آمدم اما هرگز برای خود پرونده جانبازی تهیه نکردم.

منبع: فارس
انتهای پیام/
برچسب ها: جادوگر ، ترس ، اعماق آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۱۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
الان كه همه مي شناسنش چرا كاري براش نمي كنيد چرا بيمه نمي كنيد
با اون مدرك غواصي و تجربه كاري هرجا بره رو دست مي برنش