یک و نیم تریلیون تومان پروژه نفتی و دریغ از یک سند انتقال فناوری!

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان این که تا کنون بیش از یک و نیم تریلیون تومان پروژه در این حوزه تعریف شده است، گفت: به منظور توسعه فناوری از اجرای پروژه‌ها در این حوزه لازم است صنعت نفت به سمت دانش بنیان شدن حرکت کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر مقدم در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی فرصتهای فناورانه صنعت نفت و گاز با اشاره به واگذاری معاونت مهندسی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: این واگذاری به صورت هوشمندانه بوده است. چراک

ه در دنیا آنچه که به نام تحقیق و توسعه شناخته می‌شود مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه پژوهش و فناوری است که در نهایت دستاوردهای پژوهشی در قالب اجرای پروژه‌هایی به طرح کسب و کار تبدیل شود.

وی، پژوهش در حوزه صنعت را منوط به خلق فناوری، انتشار و انتقال فناوری خواند و اظهار داشت: در حوزه مهندسی باید دانش‌های موجود تولید شده منجر به کسب و کار با دارا بودن شاخص‌های اقتصادی شود. در صورت تحقق این امر می‌توان انتظار داشته باشیم که حلقه تحقیق و توسعه در آینده تکمیل شود.

مقدم با تاکید بر این که نظام نوآوری فناورانه در دنیا دارای شش کارکرد اصلی است، خاطرنشان کرد: توجه به کارآفرینان، خلق و انتشار فناوری، سیستم‌دهی، تامین منابع مالی و اثربخشی از جمله رویکردهای نظام نوآوری فناورانه است که برای اجرای آن نیاز به زیرساخت‌های آن داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت مهمترین زمینه تحقق این شش رویکرد را توسعه فناوری عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما هزار و 500 میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که باید بررسی شود که چه تعداد از این پروژه‌ها تبدیل به فناوری شود.

وی با تاکید بر این که تبدیل این پروژه‌ها به فناوری نیاز به برنامه‌ریزی دارد، خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی و توجه به کارآفرینان از مهمترین رویکردها در زمینه توسعه فناوری است چرا که ما نمی‌توانیم با پراکنده‌کاری و به روش‌های مختلف به انواع و اقسام ایده‌ها بپردازیم.

مقدم با تاکید بر این که این امر در حوزه نفت اتفاق نیفتاده است، گفت: یکی از اشکالات مهم پروژه‌ها طولانی مدت شدن زمان اجرای آن است که این امر موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

مقدم، افزایش هزینه‌های اجرای پروژه را از مهمترین تهدیدات اجرای طرح‌های تحقیقاتی ذکر کرد و گفت: این درحالی است که در سایر کشورها به گونه‌ای پروژه اجرا می‌شود که منجر به افزایش بهره اقتصادی و کاهش زمان اجرای طرح‌ها می‌شود.

وی با انتقاد از رویکرد مجریان طرح‌ها گفت: در دنیا مجریان پروژه‌ها از اجرای طرح‌ها سود نمی‌برند بلکه سود آنها از طریق توسعه فناوری است.

معاون پژوهشی وزیر نفت با تاکید بر این که در حوزه مهندسی نیز با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم، افزود: در حوزه مهندسی نیز هیچ گاه سیاست انتقال فناوری اجرایی نشده است به گونه‌ای که در هیچ یک از پروژه‌های اجرا شده حتی یک سند انتقال فناوری در اختیار نداریم ولی امیدوارم در آینده با تکمیل نظام فناوری به این مهم دست یابیم.

مقدم همچنین توجه به فناوری‌های پایین دستی را از دیگر اشکالات موجود در این زمینه عنوان کرد و گفت: زنده بودن صنعت نفت در گرو توسعه فناوری‌های بالادستی است.

وی با تاکید بر این که با توجه به فضای ایجاد شده باید در زمینه توسعه فناوری گام برداریم، ادامه داد: لازم است تا کالبدشکافی عمیقی بر روی پروژه‌ها انجام دهیم چرا که ما در این زمینه نیازمند آسیب‌شناسی پروژه‌ها نیز هستیم.

مقدم، ناکارآمدی سیستم‌های موجود را ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه کشور دانست و گفت: در حوزه انرژی مهمترین موضوع توسعه فناوری است که در این صورت است که می‌توانیم ارزش اقتصادی منابع موجود در کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به مزیت‌های نسبی کشور در حوزه‌های اکتشاف افزود: با ابلاغ سیاستهای جدید صنعت نفت این حوزه می‌تواند ابزارهای لازم برای توسعه اقتصاد مقاومتی ارائه دهد. از این رو نیاز است تا به دنبال دانش بنیان شدن صنعت نفت باشیم.

این مقام مسوول با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه صنعت نفت تصریح کرد: بر اساس این سیاست‌ها باید در مسیر دانش بنیان کردن بخش بالادست و پایین دست صنعت نفت و تقویت شرکتهای طراحی، مهندسی، ساخت و پیمانکاری گام برداشته شود.


منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.