بدون شک گوگل بزرگترین و محبوب‌ترین کمپانی اینترنتی در دنیاست. این کمپانی علاوه بر تعداد زیادی کاربر، نکات و حقایق زیادی را نیز در خود جای‌داده است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گوگل را بخوبی می شناسیم. حالا دیگر آنقدر با زندگی روزانه ما عجین شده است که پاسخ هر سوالی را از او می پرسیم. گوگل انگار یک دانای مطلق است. پیرمردی که جواب هر سوالی را دارد و با هر سوال پاسخ های جامع و کاملی را بصورت متن،تصویر،ویدئو و … در اختیار ما می گذارد.

کارشناسان مدرک گرایی را اصطلاحی می دانند که رشد نسبت دارندگان مدارک تحصیلی خصوصا مدارک تحصیلی عالی را توصیف می کند. در این دیدگاه مدرک گرایی نه به عنوان یک بحران و مساله اجتماعی، بلکه به عنوان یک واقعیت طبیعی و پدیده اجتماعی تلقی می شود. طرفداران مدرک گرایی اعتقاد دارند مدارک تحصیلی و دارندگان مدارک تحصیلی به عنوان سرمایه اجتماعی تلقی میشوند و به نوعی از مدارک تحصیلی و دارندگان آنها به عنوان ابزارهای توسعه یاد می کنند. اما گوگل برای استخدام به معدل‌ و تحصیلات شما توجه نمی‌کند! تنها 14درصد از کارمندان این کمپانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

در این گزارش اطلاعاتی در مورد گوگل به همراه 10 حقیقتی که شاید اطلاعاتی درباره آنها نمی دانید برای شما بازگو می کنیم.

به راستی گوگل چقدر بزرگ است؟


google logo

اگر گوگل یک کشور بود با ۲۰۶,۴۴۸,۱۰۳ بازدید روزانه اش، از برزیل پرجمعیت تر می شد. در این صورت گوگل با این مقدار جمعیت پس از کشورهای چین،هند،آمریکا و اندونزی پنجمین کشور پرجمعیت جهان می نمود. بطور متوسط از هر ۸ کاربر اینترنت یک نفر هر روز سری به Google.com می زند. حالا فرض کنید این تعداد در یک جا گرد هم آیند. در این صورت برای جا دادنشان به حداقل ۲۰۶۵ استادیوم نیوکمپ نیاز داریم تا آنها را در کنار هم بنشانیم.

بیش از یک تریلیون آدرس اینترنتی (URL) یکتایی که گوگل ایندکس کرده است را اگر بصورت پشت سر هم بنویسیم این آدرسها تشکیل خطی به طول ۵۱ میلیون کیلومتر را خواهند داد که یک سوم فاصله بین زمین تا خورشید خواهد بود. در صورتی که میخواستیم تمام سایت هایی که گوگل ایندکس کرده است را در یک مانیتور نمایش دهیم اندازه صفحه نمایش ما باید ۶میلیون مایل (از گوشه به گوشه) می بود یعنی ۲۴۱ برابر خط استوا.

گوگل در نظر دارد در آینده ای نزدیک حدود ۱۰۰ پتابایت (هر پتابایت = ۱۰۰۰۰۰۰ گیگابایت) اطلاعات را جمع آوری کند. این اطلاعات معادل نیمی از تمام آنچه است که بشر از ابتدا تا کنون بصورت مکتوب درآورده است.

مجموع ظرفیت هایی که گوگل به کاربران جیمیلش اختصاص داده است برابر با ۱٫۷۴ میلیارد CD صوتی کامل است.این CD ها در صورتی که روی هم قرار گیرند ارتفاعی برابر با ۲۰۸۸ کیلومتر را خواهند ساخت که ۲۳۶ برابر بلندتر از قله اورست می باشد. در صورتی که شما برای جستجوی هر صفحه وب که در گوگل ایندکس شده است یک دقیقه وقت بگذارید ۳۸۰۲۶ سال زمان لازم خواهد بود تا تمام صفحات را مشاهده کنید حال آنکه این کار برای گوگل حداکثر ۰٫۵ ثانیه زمان می گیرد.

تا کنون حدود ۱٫۵ میلیارد تصویر توسط گوگل شناسایی و ثبت شده است. برای ذخیره تمام آنها شما به ۱۱۲ میلیون فلاپی دیسک نیاز دارید یعنی کوهی به ارتفاع ۳۹۱ کیلومتر از فلاپی دیسک!

دارائی شخصی سرگئی برین و لری پیج (مالکان گوگل) هر کدام به ۱۷٫۵ میلیارد دلار می رسد. حقوقی که این دو از گوگل دریافت می دارند سالیانه یک دلار است. درآمد ۸٫۳ میلیارد دلاری گوگل به تنهایی با مجموع تولید ناخالص داخلی شش کشور باربادوس،مغولستان،مالدیو،دومینیک،گرینلند و جزایر کیمن برابری می کند.


Google manager
 عکس مدیران گوگل بر روی جلد مجله TIME

هزینه نگهداری یوتیوب روزانه نزدیک به ۱ میلیون دلار بوده و در هر دقیقه ۲۴ ساعت ویدئو در آن آپلود می شود به این معنا که کاربران در هر روز چهار سال کامل ویدئو در این سایت آپلود می نمایند.

اولین توئیت رسمی گوگل به زبان باینری و ترجمه عبارت معروف "I’m feeling lucky" بود و در پایان واژه "گوگل" در سال ۲۰۰۶ به واژه نامه میریام وبستر و لغت نامه انگلیسی آکسفورد افزوده شد.

اگر روزگاری باغ های معلق بابل، فانوس اسکندریه، اهرام ثلاثه و امثالهم به عنوان شاهکارهای نبوغ بشری مورد توجه قرار می گرفتند شاید بتوان شاهکار گوگل را نیز به عنوان یکی از نمادهای هوش و توانایی انسان مدرن به رخ آیندگان کشید.


1- گوگل مدرک‌گرا نیست!

graduated

بسیاری از کارشناسان مدرک گرایی را در ارتباط با عواملی مثل بازار کار، موقعیت و موفقیت شغلی، اقتصادی و نظایر آن مورد بررسی قرار می دهند. در این دیدگاه مدرک گرایی وضعیتی را توصیف می کند که در آن، مدارک تحصیلی برای غربال کردن و گزینش داوطلبان هر شغل مورد استفاده قرار می گیرد.

کالینز نیز مدرک گرایی را باوری می داند که در آن درجات و مدارک تحصیلی معیار و مقیاس ارزیابی افراد قرار می گیرد. بر این اساس، چنین به نظر می رسد که پیوستگی مدارک تحصیلی با عملکردهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی از مفروضات اساسی برداشت دوم از مدرک گرایی است. با این اوصاف، به نظر می رسد شرکت گوگل وضعیت دوگانه یا بحران مدرک را کنار گذاشته و بیشتر به مهارت افراد متمرکز شده است.

گوگل برای استخدام به معدل‌ و تحصیلات شما توجه نمی‌کند! تنها 14درصد از کارمندان این کمپانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

2- گوگل نام خود را عوض کرد
change name


نام اصلی گوگل Backrub است. این نام در ابتدا به‌جای گوگل فعلی انتخاب شده‌بود اما بعد تغییر پیدا کرد.



3- گوگل قبلا محبوب نبوده است


excite

در سال 1999بنیانگذاران گوگل می‌خواستند آن‌ را به‌قیمت یک‌میلیون دلار به Excite بفروشند که Excite دست رد به‌ سینه آنها زد.




4- اولین گوگل دودل بود !


confused

اولین گوگل دودل به یک فستیوال محلی به نام برنینگ من (Burning Man) اختصاص داشت. این فستیوال یک جشنواره سالانه است که به مدت یک هفته در بیابان «بلک راک» در ایالت نوادای آمریکا بر‌گزار می‌شود.


5- گوگل میتواند کج بشود!

askew

با جستجوی عبارت "askew" که به معنی کج‌کردن است & صفحه‌گوگل کمی کج می‌شود.


6- همکاری شترها با گوگل


camel

گوگل برای نمایش یک بیابان در سرویس گوگل‌استریت خود، یک شتر را استخدام کرده‌ است.


7- جیمیل یک دروغ سیزده بوده است

13


به‌علت اینکه گوگل، جیمیل را در اول آوریل 2004 راه‌اندازی کرد، عده زیادی فکر می‌کردند که این یک دروغ اول آوریل (سیزده فروردین خودمان) است.


8- گوگل روباه‌آتشین را می‌رباید


chrome & firefox

مدیر توسعه فایرفاکس هم‌اکنون در استخدام گوگل است و روی پروژه گوگل‌کروم کار می‌کند.


9- گوگل دروغ‌گو

snake

در روز اول آوریل 2007 گوگل ایمیلی به کارمندان خود ارسال کرد که در آن گفته شده‌ بود یک مار پیتون در محوطه شرکت وجود دارد. اینکه این ایمیل راست بوده یا دروغ هم‌چنان مشخص نیست.


10- اینترنت در تسخیر گوگل

google world


سرورهای گوگل در روز 16آگوست سال 2013 به‌مدت 5دقیقه غیرفعال بودند، در این مدت میزان ترافیک اینترنت در دنیا 40 درصد افت پیداکرد.

گزارش از حسین توکلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار