شبکه مستند سیما روز شنبه 11 مهر، پخش مستندهایی چون «خانه خورشید» و «دیلمان بهشت نیاکان» را برای روزهای زوج آغاز می‌کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، شنبه 11 مهر ساعت 13:30، شبکه مستند قسمت 27 از مجموعه «محیط زیست برای همه» را روانه آنتن می کند. این مجموعه درباره محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی و محیط زیست دریایی ایران است و برای تولید آن به 30 استان سفر شده است.

*مستند پرتره ای درباره نابغه معماری

«آقای فاستر» مستندی است که ساعت 16 روی آنتن می رود. این مستند درباره نورمن فاستر یکی از مهم‌ترین معماران قرن بیستم است. سبک منحصر‌ به فرد او تاثیر به سزایی بر حرکت پیشروی معماری گذاشت. در این مستند پرتره ضمن بررسی آثار و زندگی این نابغه‌ معماری به تاثیر او بر زیبایی‌شناسی طراحی پرداخته می‌شود.

نورمن رابرت فاستر معمار مشهور بریتانیایی است. سبک وی بیشتر حول روش‌های معماری پایدار و سبز می‌چرخد. شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن فراگیر شد.

فیلمنامه این مستند را دایان سودجیک نوشته است و جوآن زرفیتی نیز برای آن موسیقی ساخته است. تهیه کننده «آقای فاستر» نیز النا اوچوا فاستر است.

*پخش یک مستند درباره شهر سوخته

«داستان چند هزار ساله یک شهر» ساعت 17:30 روز شنبه به مدت 30 دقیقه پخش می شود. پنج هزار سال پیش در منتهی الیه سیستان اقوامی گرد آمدند و شهری را بنا کردند که امروزه آن را سوخته می نامند.

قسمت هفتم مجموعه «ایرانگرد» ساعت 18:10 روی آنتن می رود. این مجموعه دیدنی با کارگردانی، تهیه کنندگی و روایت جواد قارایی تولید شده است. تصاویر چشم نواز از ایران، به ویژه مناطقی کمتر دیده شده به همراه توصیه هایی بسیار خوب برای طبیعت گردی از بخش های این برنامه است.

ساعت 19 قسمت 23 از مجموعه «جهانشهری ها» پخش می شود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می پردازد که هویت های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند.

ساعت 19:30 قسمت پنجم مجموعه «هویت» برای پخش در نظر گرفته شده که درباره مشهد قدیم است و با استفاده از مصاحبه و تصاویر آرشیوی ساخته شده است. 

بخش های مختلف این مستند شامل خیابان، محلات، سلمانی، خانه ها، پدرپیشه، عطاری، درشکه چی، عکاسی فوری، عکاسی غیر فوری، بازار، سینما، رادیو، نمایش، حمام، قناعت، معماری حرم، معماران قدیم حرم، مادر، تغذیه و ... است.

*بررسی ادراک کودکان از مفاهیم دینی در «خانه خورشید»

قسمت اول مستند «خانه خورشید» ساعت 20 پخش می شود و قسمت های دیگر روزهای زوج در همین ساعت روی آنتن می رود.

این مستند تولید مرکز سیما است و در آن به چگونگی «ادراک کودکان از مفاهیم دینی و رشد معنوی آنان توسط خانواده‌ها» پرداخته می‌شود.

*معرفی جاذبه های طبیعی دیلمان

«دیلمان بهشت نیاکان» مستندی است که قسمت اول آن ساعت 20:30 و قسمت های بعدی آن روزهای زوج در همین ساعت پخش می شود.

منطقه دیلمان از نواحی منحصر به فرد طبیعی استان به شمار می آید. این مستند تلاش دارد تا جاذبه های طبیعی این منطقه را به تصویر بکشد.

*ماجرای ترجمه شعر خیام توسط ادوارد فیتز جرالد

مستند «حقیقت گمشده» ساخته محمدعلی فارسی که به ترجمه‌ گمشده دفتر شعر خیام توسط ادوارد فیتز جرالد می‌پردازد به مدت 60 دقیقه ساعت 21 در جدول پخش قرار دارد.

ترجمه‌ای از شعر خیام توسط ادوارد فیتز جرالد انجام می‌شود که بازتاب گسترده‌ای می‌یابد. این کتاب پس از صحافی نفیس و به مقصد آمریکا، به کشتی تایتانیک برده می‌شود و ...

قسمت ششم مجموعه پرطرفدار «استارت» ساعت 22 روی آنتن می رود و «صخره زرد» نیز در ساعت 23 آخرین مستندی است که روز شنبه پخش می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.