شبکه مستند سیما روز یکشنبه 12 مهر مستندهای «فراتر از یک بازی»، بررسی آینده سوریه در «پیمان های پنهان»، «روایت صنوبر»، «آب در ایران» و «بازی جدید بزرگان» را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، یکشنبه 12 مهر ساعت 13:30، شبکه مستند قسمت 28 از مجموعه «محیط زیست برای همه» را روانه آنتن می کند. این مجموعه درباره محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی و محیط زیست دریایی ایران است و برای تولید آن به 30 استان سفر شده است.

مسیر ستاره شدن یک سوپراستار بسکتبال در «فراتر از یک بازی»

مستند «فراتر از یک بازی» که ساعت 16 به مدت 85 دقیقه روی آنتن می رود، به زندگی بازیکن سوپراستار بسکتبال NBA لبرون جیمز LeBron James  و چهار نفر از دوستان دوران دبیرستان او و راهی که این جوانان از زمان بازی در یک تیم ناشناخته دبیرستانی تا رسیدن به اوج قله های سطح اول بسکتبال آمریکا و جهان طی کرده اند می پردازد.

اگرچه این مستند یک بازیکن بسکتبال را از ابتدا تا رسیدن به شهرت و افتخار دنبال میکند اما در کنار آن به دوستی و وفاداری و حمایت های دوستانه ای که در قدم به قدم پیمودن این مسیر همراه این جوانان بوده می پردازد و به مخاطبان نشان میدهد که شما هرگز بدون داشتن پشتوانه اعتماد و ایمان به قدرت دوستیها نمیتوانید تبدیل به یک ستاره شوید.

پخش «پیمان های پنهان» و بررسی آینده سوریه 

«پیمان های پنهان» درباره سوریه است؛ کشوری که سالها حامی جنگ علیه رژیم صهیونیستی بوده و هم اکنون دچار جنگ داخلی شده است و معارضین بسیاری را در خود نظاره می کند.

اما اکنون پس از دو سال از شروع این حوادث، به ماهیت جریاناتی دست یافته است که آینده این منازعات را می تواند تغییر دهد و این مستند با هدف بررسی این مضامین ساعت 17:30 روز یکشنبه پخش می شود.

«اسرار ناگفته تاریخ» ساعت 18:10 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفته است. بیش از 2500 سال پیش شهری با تمدن بسیار با نام بابل وجود داشت حاکم این شهر این شهر را به یکی از عجایب تاریخ تبدیل کرد این مستند پرده از اسرار این شهر باستانی بر می دارد.

قسمت هشتم «عروسی اقوام» در ساعت19  برای پخش آماده شده است. این برنامه به آداب و رسوم  مراسم ازدواج در شهرهای مختلف ایران می پردازد و تنوع این مراسم را در نقاط مختلف کشور چون دشت مغان، بندر عباس، بندر ترکمن، زابل، چابهار و... به تصویر می‌کشد.

قسمت جدید از مجموعه «مهاجران» که درباره مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور است یکشنبه 12 مهر ساعت 19:30 در جدول پخش قرار گرفته است. در این مجموعه تلاش بر این بوده که مخاطبان با ایرانیهای موفق که مهاجرت کرده اند آشنا شوند. این قسمت از مهاجران، «مرز میان خوشبختی و موفقیت» نام دارد و به مدت 30 دقیقه پخش می شود.

گیاهان دارویی گیلان در «کیمیا»

قسمت اول از مجموعه «کیمیا» ساعت 20 پخش می شود. جاذبه های طبیعی هر استان از اولویت های ساخت برنامه های مستند تلقی می شود. یکی از این جاذبه ها، گیاهان دارویی استان گیلان است. «قار گیلاس» به عنوان یکی از گیاهان دارویی بومی استان دستمایه ساخت این قسمت از «کیمیا» است و در آن به محل رویش، شیوه تهیه و موارد مصرف آن پرداخته می شود. 

آغاز پخش مجموعه «روایت صنوبر»  با موضوع زندگی علامه ذوالفنون

قسمت اول مجموعه «روایت صنوبر» نیز ساعت 20:30 روانه آنتن می شود. این اثر مستندی است که برای نمایش گوشه ای از زندگانی علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی از شبکه قم ساخته شده است.

در این مستند زیبا و دیدنی که در 6 قسمت تولید شده و روزهای فرد در جدول پخش قرار دارد، خاطرات و فرمایشاتی از ایشان و برخی شاگردان ایشان مطرح می شود.

بررسی بحران آب در مجموعه «آب در ایران»

قسمت اول از «آب در ایران» در ساعت 21 در جدول پخش قرار گرفته است. این مستند در مورد بحران آب در ایران است، چهار قسمت دارد و روزهای فرد از شبکه مستند سیما پخش می شود.

دومین قسمت از مجموعه «حرفه: مستندساز» که پخش آن از هفته گذشته آغاز شده، به زندگی و کار صادق داوری فر کارگردان مستند «فیه ما فیه» می پردازد و ساعت 21:30 روی آنتن می رود.

این مجموعه به معرفی مستندسازانی می پردازد که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شرکت داشته اند و هر قسمت آن پیرامون زندگی و کار یکی از این هنرمندان است.

داستان محوطه های مهم باستانی در «ایران از پس هزاره ها»

قسمت پنجم مجموعه «ایران از پس هزارهها» ساعت 22 روی آنتن می رود. 

این مستند در 10‌ قسمت به داستان محوطه‌های مهم باستانی ایران از زبان باستان‌شناسان نامدار می‌پردازد. این باستان‌شناسان خاطرات خود را از کاوش‌های باستان شناختی تعریف ‌می‌کنند.

تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری‌پور است و پژوهش آن را مریم حق‌پناه انجام داده؛ تدوین بر عهده مریم حق‌پناه و آرش زاهدی‌اصل بوده است. شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری داشته است.

نقش ایران در منطقه موضوع مستند «بازی جدید بزرگان»

«بازی جدید بزرگان» آخرین مستند روز یکشنبه است و به نقش ایران در منطقه و مقابله کشورهای غربی با آن می پردازد. از ابتدای اکتشاف و استخراج نفت در منطقه خاورمیانه، غرب به ویژه انگلیس برای مدتی طولانی حضوری فعال در منطقه داشت. بعد از آنکه انگلیس ضعیف شد، آمریکا جای آنرا در منطقه گرفت وتوانست جایگاه خود را در منطقه مستحکم کند.

به دلیل اینکه منطقه خاورمیانه از نظر انرژی بسیار حائز اهمیت است و انتقال نفت بدون امنیت امکان پذیر نیست، آمریکا همیشه سعی کرده کنترل منطقه را در دست داشته باشد. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که از نفوذ و کنترل آمریکا در منطقه به شدت کاسته شده است.

یکی از مهمترین عوامل این امر، قدرتمند شدن ایران است. ایران که توانسته بود با ملی کردن صنعت نفت در برابر غرب عرض اندام کند، با پیروزی انقلاب به عنوان تهدیدی جدی در برابر استعمار غرب و امپریالیسم آمریکا تبدیل شد. کنترل و اشراف ایران به تنگه هرمز همچون خاری در چشم آمریکا است که می‌تواند در مواقع حساس به کابوسی برای آمریکا تبدیل شود.

گذشته از ایران، بیداری اسلامی در مناطق و سرنگونی ایادی آمریکا زنگ خطری دیگر برای ایالات متحده محسوب می‌شود. دزدان دریایی در سومالی نیز مایه سلب آرامش شده و حضور قدرتمند چین نیز در خاورمیانه دلیلی شده تا آمریکا دیگر جایگاه سابق خود را در منطقه نداشته باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.