سخنگوی کمیسیون حقوقی گفت: برای استرداد زندانیان ایرانی و آمریکایی باید معاهده‌ای منعقد شده و به تصویب مجلس برسد.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برخی سخنان مطرح شده مبنی بر استرداد زندانیان ایرانی و آمریکایی اظهار کرد: معاهده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا در بحث استرداد مجرمان وجود ندارد.

نماینده فریدون، فریدون شهر و چادگان تأکید کرد: صرف اظهارنظر شخص رئیس جمهور کشورمان و یا رئیس جمهور آمریکا استرداد زندانیان امکانپذیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این امر تنها وابسته به تغییر سیاست‌های کلی نظام است، گفت: اگر سیاست‌های کلی نظام در راستایی قرار بگیرد که روابط ایران و آمریکا عادی شده و معاهده‌ای در زمینه استرداد مجرمان میان دو کشور منعقد شود، آن زمان می‌توان بر روی معاهده نظر داد.

اسفنانی ادامه داد: مسلما معاهده منعقد شده در زمینه استرداد مجرمان میان ایران و آمریکا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا وضعیت قانونی پیدا کرده و این استرداد امکانپذیر شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی خاطرنشان کرد: بطور طبیعی روند طی شدن این مراحل سخت خواهد بود.

شایان ذکر است؛ چندی پیش روحانی در مصاحبه با سی بی اس در پاسخ به تمایل کشورمان برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی اعلام کرده بود که به طور کلی می‌توانم بگویم راجع به مسایل انسانی ما باید خارج از بحث‌های سیاسی قدم برداریم، ایرانیانی که در آمریکا در زندان هستند، ایرانیانی داریم که تحت تعقیب هستند، بیشتر آنها هم به اتهام اینکه تحریم را دور زدند و شما می‌دانید که ما از اول تحریم را غلط و نادرست می‌دانستیم و تشویق می‌کردیم همه را که تحریم را دور بزنند. بنابراین همه آن زندانیان را بی‌گناه می‌دانیم و زندانی کردن آنان را نادرست می‌دانیم.

همچنین افزود: ما تلاش خودمان را از لحاظ انسانی و در حد توان  انجام می‌دهیم، انتظار داریم که دولت آمریکا هم تلاش خودش را برای آزادی زندانیان انجام دهد. البته من خیلی این کلمه تبادل را نمی‌پسندم. ولی باید از لحاظ انسانی اگر می‌توانیم قدمی برداریم و طرف آمریکایی هم باید قدم خودش را بردارد.

"جان کری" وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات گفت؛ درباره سخنان مطرح شده هنوز مستقیما چیزی از ایرانی‌ها نشنیده‌ایمو برخی گفتگوها انجام شده اما صبر می‌کنیم تا ببینیم کجای کار هستیم.

گفتنی است؛ دست‌کم سه زندانی آمریکایی در ایران هستند و ایران نیز به دنبال آزادی 19 نفر از شهروندان خود است که در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران زندانی شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار