امروزه محبت افراطی به فرزندان موجب شده است تا آنان بدون اینکه کوچکترین زحمتی را برای تأمین خواسته‌های خویش داشته باشند همه نیازهایشان فراهم شود.

جعفر بای، آسیب‌شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حاکمیت نظام فرزند سالاری طی دهه‌های اخیر موجب شده است تا روند تربیت فرزندان دستخوش تغییر و دگرگونی شده و نیز خانواده‌های ایرانی برون سپاری کارکردهای مهم خود را به نهادهای دولتی و شبه دولتی واگذار کنند.

وی تصریح کرد: اختلاف در انتخاب مدل و الگو تربیت میان پدر و مادر،‌ موجب شده است تا اقتدار والدین در خانواده شکسته شود و اختلال در نظام تربیتی فرزندان به وجود آید.

بای ادامه داد: پدیده برون سپاری نیز موجب شده است که خانواده‌ها خود را در قبال تربیت فرزندان مسئول ندانند و آموزش و نگهداری کودکانشان را به نهادهای اجتماعی از جمله مهدکودک‌ها، مدارس و سایر مراکز واگذار کنند.

این آسیب‌شناس تأکید کرد: خانواده که در نظام سنتی خویش، کانون اصلی آموزش انواع مهارت‌های اجتماعی برای پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر جامعه فردا بود، متأسفانه امروزه محلی برای بیتوته و گذران اوقات بیکاری فرزندان شده است.

وی در پایان گفت: با شکسته شدن اقتدار در خانواده و محبت‌های افراطی والدین، فرزندان دوره‌های سخت و فشرده حل مسئله و تمرین مدیریت بحران را نیاموخته، در نتیجه شکل‌گیری بسیاری از بزه‌کاری‌ها و انحرافات نوجوانی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار