اگر کشوری بیش از 40 درصد ذخایر آبی تجدید‌پذیرش را مصرف کند در زمره کشورهای درگیر بحران آب است و ایران 69 درصد از ذخایر خود را مصرف کرده است.

هشدار به ایرانی‌ها: ایران 69 درصد از ذخایر آبی خود را مصرف کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 84.5 درصد کشور ما خشک و نیمه‌خشک و 15.5 درصد آن مرطوب و نیمه مرطوب است ، تنها منبع آب کشور ما از اجتماع نزولات جوی و آبهای مرزی تامین می‌شود و حالا که خشکسالی و تغییر اقلیم بر تمامی کشورها سایه افکنده بایستی مدیریت کنیم چرا که طبق تعریف شاخص سازمان ملل و فالکن مارک ایران دچار بحران آب شده و مردم مهمترین مصرف‌کننده‌های آن باید این بحران را جدی بگیرند.

** 72 درصد از بارش‌ها تبخیرمی‌شود

موجودی آب هر کشوری حاصل نزولات جوی و آبهای مرزی آن است و کشور ما به خاطر اقلیم خاص خود که وسعت بیشتری از آن خشک و نیمه خشک است مطمئناً آب زیادی را به خاطر اقلیم خود با تبخیر از دست می‌دهد.

روستایی رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: نزولات جوی ایران 413 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار 72 درصد  تبخیر شده و فقط 28 درصد که معادل 117 میلیارد متر مکعب است باقی می‌ماند و آبهای مرزی که وارد دریاها و منابع آبی کشور ما می‌شود حدود 13 میلیارد متر مکعب است که در نهایت ایران 130 میلیارد متر مکعب آب دارد.

** امسال 20 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم

تغییر اقلیم و خشکسالی از یک طرف و اقلیم خاص ایران( خشک و نیمه‌خشک) از طرف دیگر دست به دست هم دادند و میزان بارش را به حد چشمگیری کاهش دادند تا ایران به بحران آب برسد.

روستایی رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست  در این باره معتقد است: طبق آمار یک‌ماه گذشته از وزارت نیرو به این نتیجه رسیدیم که متوسط بارش در 40 سال اخیر 125 میلیارد متر مکعب در 10 سال اخیر 115 میلیارد متر مکعب و در 5 سال اخیر به 104 میلیارد متر مکعب  رسیده است.

چیت‌چیان وزیر نیرو در این باره می‌گوید: پانزده‌سال است کشور در خشکسالی مستمر قرار دارد به طوریکه بارش‌ها در بلند مدت از 250 ملی‌متر به 244 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و امسال نیز به 188 میلی‌متر رسیده و 20 درصد کاهش داشته‌ایم.
کسری مخازن آب زیرزمینی از کل منابع آب سهمی برابر آبهای زیرزمینی است که متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود چاه‌های غیر مجاز و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زهاب‌های کشاورزی وضعیت این آبها سال به سال بحرانی‌تر شده است.

چیت‌چیان وزیرنیرو دراین بارمی‌گوید: هم اکون بیش از 6 میلیارد متر مکعب در سال از منابع آب زیرزمینی بیش از ظرفیت آن برداشت می‌شود.

روستایی رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست  نیز معتقد است از 130 مکیلیارد متر مکعب موجودی آب کشو، 56 میلیارد متر مکعب به آبهای زیرزمینی و ذخایر اختصاص دارد که متاسفانه 61.5میلیارد متر مکعب برداشت سالانه گزارش شده که با این حساب سالانه 5/5 میلیارد مترمکعب کسری مخازن اب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم که ادامه این روال باعث فرونشست زمین و کسری آبهایی می‌شود که تجدیدناپذیرند.

** کشاورزی در صدر جدول مصرف‌کننده آب
روستیای رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست  در این باره می‌گوید: سهم مصرف بخش کشاورزی در ایران 92.8 درصد است که در جهان 70 درصد بوده و این یعنی کشاورزی در ایران بالاترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده در حالی که از 51 میلیون تن تولیدات کشاورزی حدود7/7 میلیون تن مجموع ضایعات این بخش است هر63 گرم  محصول کشاورزی بطور متوسط یک‌متر مکعب آب مصرف می‌شود یعنی میزان هدر رفت آب برای ضایعات کشاورزی 12 میلیون مترمکعب است که در واقع 3 برابر حجم سد کرخه است.

روستایی در خصوص آمار مربوط به بخش شرب و صنعت می‌گوید: آب شرب در ایران 6.65 درصد که در جهان 11 درصد است و صنعت 11.2 درصد که در جهان 18 درصد برآورد شده است.

**سدهای ناکارآمد بحران آب را سرعت بخشیدند

دلیل احداث سد، ذخیره‌کردن روال آب و انتقال آن به پایین دست زمانی می‌تواند در منطقه‌ای کارآمد باشد که بصورت برنامه‌ریزی شده احداث شود.
روستایی رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست  در این باره می‌گوید: در حال حاضر 1310 سد، در حال اجرا، مطالعه و بهره‌برداری وجود دارد که متاسفانه در تعدادی از این‌ها به دلیل نفوذ ذینفعانی هم اکنون در برخی نقاط با توجه به خشکسالی و بارش کم در دراز مدت احداث این سدها روند فزونی بحران آب در مناطق را به اوج رسانده و بسیاری از مناطق آنها اب ندارند.

** موفقیت برای  مقابله با بحران آب

سلیمانیان کارشناس حوزه آب و خاک در این  باره می‌گوید: با تشکیل واحد ضربت صرفه‌جویی آب(پلیس آب) ، آموزش مشترکین نسبت به اهمیت آب و نحوه صرفه‌جویی در مصرف آن، مصوبات محدودکننده مصرف آب، نظارت شبانه‌روزی بر روند اجرای مصوبات از سوی مردم، افزایش جریمه روزانه مشترکین پرمصرف، جایگزین کردن چمن با گیاهانی که مقاومت بیشتری در برابر کم آبی دارند و در نهایت اصلاح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی مطمئنا جنگ با بحران آب موفقیت آمیز خواهد بود.

** چه باید کرد؟

مردم باید بحران آب را جدی بگیرند ، آگاهی مردم و حساسیت آنها، به انتقال واقعیت از جانب مسئولان در رسانه‌ها بر می‌گردد.

روستایی رییس گروه آبهای سطحی دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: بایستی مصارف هر خانوار را اولویت‌بندی کرده، آب شرب و مصرفی را جدا  و در واقع  جیره‌بندی کنیم طوریکه مصرف اضافی و هدر رفت آب ممنوع شود.
مسئولان به جای انتقال آب بین استانها بایستی از هدر رفت آب در همان منطقه مواجه با بحران آب جلوگیری کنند و وزارت نیرو استفاده از ابزارهای کنترل و جلوگیری از هدر رفت آب را در کشور الزامی کند.

روستایی از دیگر اقدامات مقابله با بحران آب را این گونه بیان می‌کند: چون بیشترین آب کشور ما صرف بخش کشاورزی می‌شود بایستی الزام‌سازی و مقرراتی با همکاری وزارت‌خانه کشاورزی انجام گیرد و کشاورزان متناسب با اقلیم هر منطقه به کشت بپردازند و روز به روز مواد غذایی کم آب را جایگزین الگوی غذایی پرآب کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
به نظر منم بهترین راه برای اینکه مردم بفهمند اب چقد باارزشه و نباید الکی اونو هدر بدن,گران کردن ابه.
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۱۵:۵۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
متأسفانه بحران جدي آب درايران هنوزازطرف بعضي ازمردم احساس نشده وهمچنان بي رويه آب مصرف مي كنند.
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۱۵:۵۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
متأسفانه بحران جدي آب درايران هنوزازطرف بعضي ازمردم احساس نشده وهمچنان بي رويه آب مصرف مي كنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
باسلام
متاسفانه جهاد کشاورزی با دادن مجوزهای حفر چاههای عمیق کشاورزی بدون اینکه نظارتی بر نحوه آبدهی و کشت محصولات داشته باشد باعث این کمبود آب شده من خودم مشاهده کردم که جهاد مجوز حفر چاه به برخی داده و در این چاه موتور های به جای کاشت محصولات کم آب شروع به کاشت صیفی جات که آب زیاد نیاز دارند کرده ثانیا قنواتی که در اطراف این چاه موتور ها هستند اکثرا یا خشک شده یا در حال خشک شدن هستند مسئولین لطفا جوابگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
چرا بايد آب شرب به باغچه ها داده بشه ؟چرا استخرها با آب شرب پر ميشه؟چرا خودروها با آب شرب شسته ميشه؟و.....مگر در كدام كشور پيش رفته اين كارها صورت ميگيرد؟چرا براي كشت هندوانه و برنج و....اين همه آب حيف و ميل شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
ارزانی اب و مصرف غرق ابی در کشاورزی عامل این بحران زود هنگام هستند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۵۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
بدانیم همراهی وزارت جهادوتیم اقتصادی راه گشااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
دلیل اصلی کم آبی ایران مصرف بی رویه آب در زمین های کشاورزی است.
دولت باید سرمایه گذاری کند تا سیستم های آبیاری زمین های کشاورزی مکانیزه بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
اقایون مسول ایچندسال کجابودن که حالابه فکرراه حل افتادن.مگرایران دو ساله درمنطقه خشک قرارگرفته،حتماراه حلاتون هم زمان بروغیرعملیه،مثل اونای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
دلیل اصلی کم آبی ایران مصرف بی رویه آب در زمین های کشاورزی است.
دولت باید سرمایه گذاری کند تا سیستم های آبیاری زمین های کشاورزی مکانیزه بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدیخانی
۰۹:۵۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
مسولین لطفاً، کشاورزی با سیستم آبیاری مصنوعی را تعطیل کنید.در هیچ مملکت پیشرفته ای در جهان آب قابل شرب را از زمین استخراج نمی کنند که احیاناً محصول بیشتری تولید بشه.
Seychelles
رضاسربندر
۰۸:۵۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
آب رو میخواین گرون کنید بهونه علکی نیارین
Iran (Islamic Republic of)
;کارشناس ارشد هیدروژوئولوژی
۱۱:۰۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
تنها راه باقیمانده برای اینکه مردم بفهمند که آب بسیار ارزشمند است، گران کردن آب است. گران تر از بنزین!!!!!
آخرین اخبار