قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام در صحن علنی و بررسی دو فوریت طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- سعید ابراهیمی؛  سیصد وپنجاه و هشتمین جلسه علنی امروز مجلس در حالی با یک ساعت تأخیر آغاز شد که گزارش نهایی برجام در دستور کارقرار گرفت.

علی لاریجانی در ابتدای آغاز جلسه علنی در مورد تاخیر یک ساعته آغاز مجلس گفت:در جلسه غیرعلنی موضوعاتی چون مباحث هسته‌ای و برجام مورد بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در رابطه با جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: لاریجانی در جلسه غیرعلنی تاریخچه‌ای از موضوعات هسته‌ای را بیان و همچنین مجلس به موضوع برجام هم پرداخت.

اما ارائه گزارش متن برجام امروز یکشنبه 12 مهر ماه در حالی به صحن علنی مجلس ارائه شد که بسیاری از نمایندگان در مورد این گزارش به صورت گروه گروه در مجلس به بحث می‌پرداختند و حتی در این راستا دورو بر میز نمایندگانی چون حداد عادل شلوغ شد حتی مقابل میز رئیس مجلس هم تردد نمایندگان زیاد بود و برخی هم در هیمن حین با رئیس مجلس گفتگو می کردند.

اما موضوع نحوه تهیه گزارش برجام موضوعی بود که امروز در صحن علنی مجلس مورد انتقاد برخی از نمایندگان اعضای کمیسیون برجام قرار گرفت به طوری که  هر ازچندگاهی برخی از اعضای این کمیسیون با نزدیکی به جایگاه خبرنگاران اعتراض خود را نسبت به این گزارش اعلام می‌کردند.

مسعود پزشکیان از جمله نمایندگانی بود که در این رابطه به خبرنگاران می‌گفت: گزارش برجام تنها با نظر هیئت رئیسه کمیسیون برجام بسته شده و ما هیچ دخالتی در تدوین این گزارش نداشتیم.

این در حالی است که منصوری آرانی روز گذشته پس از اتمام جمع‌بندی نهایی گزارش مذکور در یک گفت‌وگوی خبری بیان کرد: نحوه تنظیم گزارش برجام بر خلاف قاعده محرز بود.

توقف برجام روی دقیقه 40

اما قرائت گزارش برجام در حالی 40 دقیقه در صحن علنی مجلس به طول انجامید که لاریجانی درباره زمان ارائه شده نسبت به گزارش برجام به سخنگوی کمیسیون ویژه گفت: جناب آقای نقوی 40 دقیقه گذشته است و باید جمع‌‌بندی گزارش انجام شود.

در ادامه نقوی حسینی که به صفحات 13 و 14 متن گزارش رسیده بود تقاضا کرد که سایر همکارانش متن پیشنهادات را به او بدهند. که ابراهیم کارخانه در همین حین متن پیشنهاد کمیسیون برجام را به دست نقوی حسینی رساند تا سخنگوی کمیسیون برجام گزارش مذکور را کنار گذاشته و پیشنهادات کمیسیون برجام را درباره متن برجام قرائت کند.

اما ارائه پیشنهادات کمیسیون برجام در حالی از سوی نقوی حسینی در صحن علنی مجلس قرائت شد که حسینعلی حاجی دلیگانی با سردادن فریادهایی تأکید داشت تا گزارش برجام به طور کامل در صحن علنی مجلس قرائت شود.

وی همچنین فریاد می‌زد، نباید قرائت گزارش برجام در مجلس ناقص بماند.


ماجرای طرح یک طرح دوفوریتی

سرانجام گزارش برجام در ساعت 10:11 دقیقه به پایان رسید و پس از آن هیئت رئیسه مجلس وارد دستور دوفوریت طرح اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، شد.

براین اساس عضو هیئت رئیسه مجلس در توضیح طرح مذکور گفت: در حال حاضر طرح دوفوریتی اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با 75 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شده است.

وی در ادامه از علاءالدین بروجردی یکی از اعضای کمیسیون برجام تقاضا کرد تا جزئیاتی از طرح مذکور را برای نمایندگان قرائت کند.


بروجردی: شورای عالی امنیت ملی برجام را تأیید کرده است


در ادامه بروجردی به عنوان یکی از طراحان طرح مذکور گفت : این طرح در طول روزهای گذشته و طی تبادل نظر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان مجلس بررسی شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: در حال حاضر شش کشور مذاکره کننده با ایران براساس مذاکرات مراحل قانونی برجام را طی می‌کنند و امروز نوبت ایران است که درباره برجام نظر دهد، ما در این مصاف نابرابر برنده شدیم زیرا خروجی تمام تلاش‌ها در توافق ژنو، لوزان، وین و توافقات در برجام به عنوان یک سند رسمی اقدام مشترک حق ما را به رسمیت شناختند و حق ما تثبیت شد، همین که (غنی‌سازی) 3.67 درصد را تصریح کردند نشان دهنده این است که این حق را پیدا کرده‌ایم.

بروجردی با بیان اینکه نقاط ضعفی در برجام وجود دارد، تأکید کرد: با وجود اینکه نقاط ضعفی در برجام موجود است ولی برجام محصول یک تصمیم ملی است، شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین مرکز نظام در تصمیمات سیاسی و نظامی آن را تأیید کرده است، البته با وجود آن با توجه به نظر مقام معظم رهبری باید مجلس نیز در این زمینه تصمیم‌گیری کند

وی با اشاره به مواد طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام خاطرنشان کرد: در این طرح دولت موظف شده تا برجام را طبق تکالیف تعیین شده طرح مذکور اجرا کند.

بروجردی در پایان افزود: در این طرح تمام لغزش‌ها و روزنه‌های موجود در برجام مورد توجه قرار گرفته است.


رسایی: چرا دولت قبل از استماع نظر مجلس درباره برجام، اجازه بازدید از پارچین را صادر کرد؟

اما حمید رسایی در مخالفت با طرح دوفوریتی اقدام متناسب دولت در اجرای برجام گفت: در ابتدا اخطار قانون اساسی دارم.

وی خطاب به لاریجانی اظهار کرد: شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در مورد طرح دوفوریتی توضیح دادید و از آن دفاع کردید و این خلاف عدالت است.

رسایی تصریح کرد: اجازه تکثیر طرح دیگری را که خواسته برخی از نمایندگان بود را ندادیم و این هم خلاف قانون است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: در جلسه غیرعلنی موضوعاتی را به دفتر مقام معظم رهبری منتسب کردید که جای رسیدگی دارد.

لاریجانی در پاسخ به رسایی اظهار داشت: مگر خود شما و بقیه در جلسه غیرعلنی صبح صحبت نکردید، همچنین ما چیزی را منتسب به دفتر مقام معظم رهبری نکرده‌ایم و مجلس خود تصمیم می‌گیرد و ربطی به دفتر مقام معظم رهبری ندارد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه خطاب به لاریجانی بیان داشت: شما گفتید که از دفتر رهبری زنگ زده‌اند چرا زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کنید.

لاریجانی خطاب به رسایی گفت: از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی هم نامه‌ای داده شده و خودتان هم آن را دیده‌اید و همه منتظر تصمیم‌گیری مجلس هستند.

رسایی اظهار کرد: طبق اصل 77 و 125 دولت مکلف است موافقت‌نامه‌ها را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد اما ما اکنون داریم در قالب یک طرح تصمیم‌گیری می‌کنیم آیا این اشکال قانون اساسی بنده وارد است یا خیر؟

لاریجانی در پاسخ به رسایی گفت: این اخطار وارد نیست.

رسایی تأکید کرد: این مهمترین رأیی که مجلس نهم در تاریخ 4 ساله خود می‌خواهد بدهد و مهمترین رأیی است که بعد از انقلاب اسلامی داده می‌شود مردم به ما اعتماد کرده‌اند و نمی‌دانند واقعیت چیست.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند مجاری قانونی که باید به برجام رسیدگی کنند طوری تصمیم بگیرند که سرشان در مقابل خدا بالا باشد، رأی امروز رأیی است که باید وقتی ما را در قبر می‌گذارند سرمان افراشته باشد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه چرا ما داریم به طرحی رأی می‌دهیم به دلیل آنکه دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه نکرده است گفت: دولت قانون را رعایت نکرده و بعد از این هم به طرح مجلس عمل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: مهر تأیید مجلس پای چیزی که به ضرر ملت باشد بیاید ما هم در آن شریک می‌شویم و اگر قانون برای دولت مهم بود حداقل طرح الزام دولت را به حفظ خطوط قرمز رعایت می‌کرد.

رسایی اظهار کرد: موگرینی بیشتر از این دولت ما را قبول داشت و اعلام کرد تا زمانی که نظر مجلس اعلام نشود ما تصمیم نمی‌گیریم اما دولت قبل از نظر ما به برجام عمل کرد و اجازه بازدید از پارچین را داد و این خلاف قانون است.

نماینده تهران بیان داشت: طبق قانون باید مصوبات شورای امنیت به تأیید رهبری برسد و اگر مقام معظم رهبری آن را تأیید کرده دیگر مجلس در مورد چه چیزی صحبت کند، مقام معظم رهبری تاکنون حاضر نشده این برجام را در دست خود بگیرد.

وی بیان داشت: ضمانت اجرایی این طرح چیست چرا هفته بعد مجلس تعطیل است وقتی این طرح هنوز مورد بررسی قرار نگرفته لذا چهارشنبه و هفته بعد را تعطیل نکنید.

رسایی خاطر نشان کرد: هیچ طرحی در مجلس برای رد برجام نیست و برخلاف سخنان بروجردی چرا امضای افرادی مانند بذرپاش، زارعی، حدادعادل و زاکانی پای این طرح دوفوریتی نیست.

تأخیر در تصویب طرح هسته‌ای به ضرر ایران است/باید شاهد لغو همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام باشیم.


تأخیر در تصویب طرح هسته‌ای به ضرر ایران است/باید شاهد لغو همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام باشیم

اما در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح اقدام متناسب دولت با اجرای برجام موافقت کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند این طرح نسبتی با گزارش کمیسیون برجام ندارد، در حالیکه اینطور نیست، در بند اول پیشنهادات کمیسیون برجام آمده که باید طرح دوفوریتی ارائه و الزاماتی تعیین شود، بنابراین ارائه طرح دوفوریتی اجرای اولین پیشنهاد کمیسیون برجام است.

وی افزود: کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که طرح دوفوریتی ارائه شود، از آنجایی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید طرح‌ها با اجماع نمایندگان مجلس ارائه می‌شد، لذا کمیته‌ای 6 نفره از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان تشکیل شد و طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای بررسی طرح دوفوریتی مذکور تشکیل جلسه دادند،‌روز گذشته هم بنده در جلسه این کمیته حضور یافتم و این طرح را جمع‌بندی کردیم.

وی افزود: جلساتی با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان و اصولگرایان از جمله آقایان حدادعادل،‌ بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی، بروجردی، زارعی،‌ احمد توکلی و آقایان دیگر تشکیل دادیم، آیا قرار نشد سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان بنشینند و این طرح را آماده کنند، بنابراین ما آن فرمایشی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید با اجماع پیش برود را انجام دادیم و این مسیر را قبول داشتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه هر انسانی که صحنه بین‌المللی را ببیند و با شرایط آشنا باشد، متوجه می‌شود که نباید در تصویب این موضوع تأخیر شود، گفت: ما تصور می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می‌کند و سپس اوباما آن را وتو می‌کند، اما اینگونه نشد و زمان اجرای برجام جلو افتاد، ما متناسب با این موضوع نتوانستیم برجام را سریع‌تر بررسی کنیم و تأخیر صورت گرفت و امروز هم هرچه در بررسی این موضوع تأخیر شود به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست.

وی با بیان اینکه طرح هسته‌ای با بندهای گزارش کمیسیون مغایرتی ندارد، تأکید کرد: در بند 6 گزارش کمیسیون روی حساسیت مراکز نظامی و دفاعی کشور تأکید شده است، این موضوع در طرح هسته‌ای هم مطرح شده که هیچگونه بازدیدی از مراکز نظامی و حساس نباید انجام شود، بنابراین این موضوع را آورده‌ایم، در بند 7 گزارش کمیسیون برجام هم آمده که از طریق اجرای برجام ممکن است در کشور ما نفوذ کنند، در طرح هسته‌ای با توجه به این بند گزارش کمیسیون برجام ذکر شده که شورای عالی امنیت ملی باید طرحی بدهد که جلوی نفوذهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دشمن گرفته شود.

وی بر همین اساس یادآور شد: در مورد بند 8 گزارش کمیسیون برجام نیز در طرح هسته‌ای آمده که اگر طرف مقابل شروع به تهدید ایران بکند، و بنای همکاری را به تهدید تبدیل کند، برجام و همکاری‌های داوطلبانه تغییر پیدا می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از گزارش کمیسیون برجام آمده که لغو تحریم‌ها باید روشن شود، با توجه به این پیشنهاد کمیسیون در طرح هسته‌ای تأکید شده که یکی از الزامات دولت این است که لغو همه تحریم‌ها را باید شاهد باشیم و شورای عالی امنیت ملی هم در این زمینه باید قضاوت کند نه فقط دولت؛در جای دیگری در گزارش کمیسیون برجام درباره فعالیت‌های دفاعی ایران نکاتی مطرح شده، ما هم در طرح هسته‌ای نه تنها درباره بحث پدافند گفته‌ایم که همه فعالیت‌های نظامی کشور در زمینه هوایی، دریایی، زمینی و موشکی با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام خواهد شد. ما برخی از ملاحظات دیگر را هم در طرح هسته‌ای قید کرده‌ایم.

لاریجانی اضافه کرد: تمام بندهای ذکر شده در طرح هسته‌ای داهیانه مطرح شده و بر اساس نوع رفتار بیگانگان و اگر بخواهند به جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند یا تحریم‌ها را به بهانه دیگری بازگردانند، ما اقدام متقابل را انجام خواهیم داد و با پیش‌بینی‌هایی که در این طرح در نظر گرفتیم، جلوی چنین تعدی‌هایی گرفته خواهد شد. خواهش ما این است که با توجه به زمان و شرایط بین‌المللی، کمک کنید که این دو فوریت رأی بیاورد و ما در روزهای آینده جزئیات این طرح را بررسی کن


توکلی: طرح دوفوریتی برجام با مشارکت دو فراکسیون اصلی مجلس تدوین شده است


اما در ادامه هم احمد توکلی به عنوان یکی دیگر از موافقان طرح مذکور گفت: این طرح با مشارکت دو فراکسیون اصلی مجلس تدوین شد.

طرح دوفوریتی برجام با مشارکت دو فراکسیون اصلی مجلس تدوین شده است به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد توکلی نماینده مردم تهران، در موافقت با طرح دوفوریتی اقدام متقابل ایران در اجرای برجام، گفت: تقریبا بنده جز اولین کسانی بودم که درباره برجام اظهار نظر کرد و پیرامون آن حتی یک نامه خصوصی به رئیس جمهور وزیرامورخارجه نوشتم و در آن نامه تأکید به اشکالات برجام داشتم.

وی با اشاره به تلاش‌های کمیسیون ویژه در بررسی موضوع برجام در مجلس افزود: حق مطلب این بود که دولت در رابطه با برجام لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند اما وقتی جهت‌گیری کمیسیون برجام مشخص شد و معلوم شد که کمیسیون هم طرفدار ارائه لایحه از سوی دولت می‌باشد؛ طرح دوفوریتی مدنظر قرار گرفت و این زحمات کشیده شد تا طرح به مجلس ارائه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نمایندگان همواره باید تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو دستگی درباره تصویب برجام را مدنظر قرار بدهند.

توکلی با بیان اینکه طرح دوفوریتی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با مشارکت دوفراکسیون رهروان و اصولگرایان مجلس همراه بوده است، بیان داشت: برادران و خواهران عزیز ما همواره در موقعیت خوب و بد نیستیم و در شرایط بد و بدتر قرار داریم و پیامبر اکرم (ص) همواره فرموده‌اند عاقل کسی است که بین بد و بدتر را تشخیص داده و بد را ترجیح دهد.

توکلی تأکید کرد: بنده ایرادات زیادی به برجام دارم ولی خوب نمی‌شود این ایرادات پشت تریبون مجلس مطرح شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: از خواهران و برادران عزیزم در مجلس خواهش می‌کنم به اقتضائات زمانی توجه کنند.

اما سرانجام پس از استماع نظرات دوتن از نمایندگان موافق و مخالف طرح مذکور .مجلس این طرح را به رای گذاشت که طی این رای گیری دو فوریت این طرح که باید با دو سوم آرای تصویب می شد رای لازم را کسب نکرد تا این طرح با الویت یک فوریتی مد نظر قرار گیرد.

نمایندگان در ادامه رسیدگی به طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، این طرح را با 168 رای موافق به تصویب رساندند.

حال با تصویب یک فوریت این طرح در مجلس. طرح مذکور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته تا مواد این طرح مورد بررسی قرار گیرد.


مخالفت نمایندگان با دو فوریت طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام/ یک فوریت طرح تصویب شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز با  یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، موافقت کردند.

لازم  به ذکر است نمایندگان با ارائه دوفوریتی طرح مذکور مخالفت کردند لذا این طرح با اولویت یک فوریت در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

فریاد جمعی از نمایندگان معترض

اما این پایان ماجرا نبود و پس از رأی‌گیری برای این طرح، جمعی از نمایندگان با جمع شدن در جایگاه هیأت رئیسه تأکید کردند که دستگاه اخذ رأی صحن علنی مجلس خراب بوده و به همین دلیل آرای مربوط به این طرح به صورت صحیح اخذ نشده است.

لاریجانی در واکنش به این اقدام نمایندگان، گفت: «اگر در این زمینه تشکیک کرده‌اید آیین‌نامه‌ راه‌حل آن را گفته است، این جمع شدن معنایی ندارد».

وی اضافه کرد: ما برای این طرح 164 رأی نیاز داشتیم که طرح 159 رأی آورده بنابراین 5 رأی کم آورده است؛ آقایان گفتند کسانی رأی داده‌اند اما رأی خوانده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: از نظر اقدامات آیین‌نامه‌ای راه‌حلی در این جا نداریم اما در کل اگر تشکیکی در رأی‌گیری است چون همیشه ما با همین دستگاه رأی‌گیری می‌کنیم من نمی‌توانم رأی‌ها را تغییر دهم و باید به آیین‌نامه مراجعه کرد.

پس از اظهارات رئیس مجلس نمایندگانی که در جایگاه هیات رئیسه حضور یافته‌ بودند در صندلی‌های خود حضور یافتند وعضو هئیت رئیسه مجلس دستور جدید مجلس را قرائت کرد.


انتهای پیام/



برچسب ها: مجلس ، برجام ، گزارش ، دوفوریتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر کاسبان تحریم...مرگ بر کسانی منافع خودشونو مهمتر از منافع مردم میدونن....زنده باد دولت تدبیر و امید...زنده باد ظریف زنده باد روحانی
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۲:۴۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
درود خداوند بر شهیدان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سلام خداوند بر شهدای طول این سی و شش سال علی الخصوص شهدای هسته ای ... قهرمان هسته ای آن شهدای دانشمند هستند
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۴:۳۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
زنده باد تیم مذاکره کننده

««اجرکم عند الله»»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
کدوم اجر؟
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۱۳:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر كاسبان تحريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر کسانی که دنبال کاسبی از توافق هستند و مرگ بر آمریکا....
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۲:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
کینه ما نسبت به امریکا مقدس است و شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر فتنه گر جاودانه می ماند .
آخرین اخبار