موزه هنرهای زشت بوستون،‌ مجموعه‌ای از آثاری است که در هیچ کجای دنیا به آن‌ها توجه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه هنرهای زشت،‌ موزه‌ای خصوصی در شهر «ددهام» ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال 1994 میلادی آغاز به کار کرد.

هدف موسس این موزه، نمایش آثار هنری است که در هیچ کجای دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

انگیزه‌ برپایی این موزه در «اسکات ویلسون» زمانی برانگیخته شد که او تابلوی نقاشی «لوسی با گل‌ها در مزرعه» را در میان زباله‌ها پیدا کرد. ویلسون که خود عتیقه فروش بود، این تابلوی نقاشی را به «جان رایلی»، دلال نقاش نشان داد و این دو پس از پیدا کردن نقاشی‌هایی مشابه تصمیم به گردآوری مجموعه ای از شاهکارهای زشت هنری گرفتند.

موزه هنرهای زشت

با وجود اینکه شعار این موزه «آثار هنری بسیار بد که نادیده گرفته شده‌اند» است اما این موزه استانداردهای خاصی برای پذیرش آثار هنری دارد. به طوری که از میان ده اثر فرستاده شده به این موضوع‌، تنها یک اثر مورد قبول واقع می‌شود؛ چرا که مسئولان موزه معتقدند که اثر هنری باید به قدری زشت باشد که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کند.

برپایی این موزه، از سوی بسیاری از هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفت و موزه هنرهای زشت را ضد هنر نامیدند. اما مسئولان موزه فوق، با بیان اینکه هنرمندان حق اشتباه کردن دارند و این موزه نشان صداقت آن‌هاست،‌ دو شعبه دیگر از این موزه را نیز در ماساچوست افتتاح کردند.

موزه هنرهای زشت

مجموعه آثار زشت این موزه حدود 500 تابلوی نقاشی است که هر بار حدود 25 تا 35 اثر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. البته نقاشی‌های کودکان هرگز در این موزه به عنوان اثر هنری زشت پذیرفته نمی‌شوند.

سرقت دو تابلوی این موزه در سال 1996،‌ باعث شهرت بیشتر آن شد. به طوری که در حال حاضر موزه‌هایی مشابه در دیگر ایالات آمریکا و نیز استرالیا مشغول فعالیت هستند.

موزه هنرهای زشت

برخی کارشناسان هنری معتقدند این موزه تاثیر مثبتی در ایجاد انگیزه برای خلق آثار هنری در بازدیدکنندگان به ویژه کودکان دارد. برای مثال لوئیس رایلی ساکو، نویسنده کتاب «موزه هنرهای زشت: شاهکارها»،‌ در گفتگویی با مخالفان این موزه در سال 2006 میلادی اظهار داشت: معلم‌ها همیشه بچه‌ها را به دیدن آثار هنری موزه‌ها می‌برند،‌ شاهکارهایی که بچه‌ها را از اشتباه کردن می‌ترساند،‌ در حالی که آثار زشت به ما جرأت خلق‌کردن می‌دهد.

موزه هنرهای زشت

نکته قابل توجه تبدیل شدن این موزه به یکی از مکان‌های دیدنی ایالت بوستون است. طبق آثار منتشر شده در سال 2011، این موزه (مجموع سه گالری در ماساچوست) سالانه بیش از 8 هزار نفر بازدیدکننده دارد.

موزه هنرهای زشت

دفتر بزرگی در این موزه وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند در نقش منتقد ظاهر شده و به نوشتن تحلیل خود از آثار این موزه بپردازند. مسئولان این موزه، هر ماه به بهترین تفسیر جایزه‌ای نیز اهدا می‌شود.



گزارش از: زهرا علی اکبرلو

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
سلام عالي بود عاااالي رشته خودم موزه داريه و اين موزه برام جالبه من كه خيلي پسنديدم مرسي
آخرین اخبار