مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در مراسم شب موزه:

مردم باید متولی امر معرفی و همیاری آثار تاریخی کشور باشند

رجبعلی خسرو آبادی گفت: به لحاظ حجم بالای میراث فرهنگی کشور، همه‌ی مردم باید متولی امر معرفی و همیاری باشند و در رشد و اشاعه‌ی غنای فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ به مناسبت آغاز هفته‌ی میراث فرهنگی و روز ملی موزه ها، شب گذشته (بیست و هفتم اردیبهشت ماه) مراسمی در محل محوطه‌ی سر در باغ ملی برگزار شد.

در ابتدا این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و اعلام برنامه ، با سخنرانی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران ادامه یافت.

رجبعلی خسرو آبادی – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران – ضمن تقدیر از محمد رضا پور مقدم مدیریت موزه ی صلح تهران و سایر مدیران موزه ها گفت : موزه مکانی برای ارائه ی آثار و نشانه های گذشتگان است، پس به اندازه ای که با موزه ها ارتباط برقرار میکنیم با هویت گذشته هم ارتباط خواهیم داشت. برای ارتباط با گذشته و پیشینه ی تاریخی کشور راه های مختلفی وجود دارد ، مطالعه ی کتاب یکی از راههای دستیابی به گذشته است و رفتن به موزه ها هم روش دیگری برای ارتباط با هویت تاریخی است.

وی با اشاره به ملموس بودن آثار در موزه ها به لحاظ بصری عنوان کرد: از آنجایی که آثار موجود در موزه ها مشهود و ملموس هستند ، می‌توان ارتباط عمیق تری با آن برقرار کرد چراکه درک تاریخ کهن را برای همه ی اقشار و با هر سطح آگاهی آسان تر می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه با تکیه بر غنای آثار فرهنگی کشور گفت : برخی کشورها آثار زیادی برای ارائه در موزه ها ندارند اما همان داشته اندک را به خوبی نمایش می‌دهند ولی ما در زمینه ی معرفی داشته های فرهنگی‌مان نیازمند تلاش بیشتر هستیم و به لحاظ حجم بالای میراث فرهنگی کشور، همه‌ی مردم باید متولی امر معرفی و همیاری باشند و در رشد و اشاعه‌ی غنای فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.

خسرو آبادی با اشاره به بحث خصوصی کردن برخی موزه ها اظهار داشت : در راستای همیاری مردم در اشاعه‌ی اهداف میراث فرهنگی چند سالی است که بحث موزه های خصوصی و شخصی مطرح شده است که میتواند راهکاری برای ساماندهی آثاری باشد که میان مردم است و قابلیت نمایش به عموم را دارد.

وی در پایان با معرفی موزه ی دکتر حسابی به عنوان نمونه ای از موزه ی شخصی، اظهار داشت: موزه ارائه دهنده‌ی فرهنگ ملموس است، فرهنگی که علاوه بر شنیدن میتوان آن را دید و حس کرد، بنا براین تاثیر بیشتری در فرهنگ سازی خواهد داشت.

در ادامه ی مراسم بعد از اجرای چند قطعه موسیقی توسط گروه موسیقی آذری سید احمد محیط طباطبائی رئیس کیمته‌ی ملی موزه ها ( ایکوم ) در خصوص مراسم شب موزه ها گفت: مراسم امشب به مناسبت آغاز هفته ی میراث و روز موزه ها برگزار شده است، در این روز امکان ارتباط با مردم در محوطه‌ی موزه ها پس از پایان ساعت کاری وجود دارد.

وی ادامه داد: هم چنین امسال هفتادمین سال تاسیس فدراسیون موزه های جهانی است و دلیل انتخاب این محل برای برگزاری این برنامه ، فضای مطلوب و مناسب آن است ، محوطه ی سردر باغ ملی به لحاظ قرار گرفتن در میان چند موزه و بنای تاریخی قابلیت تبدیل شدن به عرصه فرهنگی جهت تعاملات مردم را دارد و امید آن میرود که با کمک فرهیختگان و هنر دوستان در آینده ی نزدیک به چنین فضایی تبدیل شود.

محیط طباطبائی با اشاره به شعار امسال موزه ها عنوان کرد: موزه و پایداری شعار امسال موزه ها است ، در چنین روزی 149 کمیته موزه در کشورهای مختلف جهان با شعار شهر پایدار جشن میگیرند ، به این معنی که شهرها باید با نشان از گذشته و برای آینده باشند ، شهری که در آن صلح و همزیستی وجود دارد و در چنین جامعه ی پایداری موزه معنی پیدا میکند و هر خانه تبدیل به موزه می شود.

رئیس کمیته ی ملی موزه ها در ادامه گفت : مردم باید در خانه ها زندگی کنند ، ولی امروزه انسان در خانه تنها سکونت میکند ، خانه به مسافرخانه تبدیل شده و مردم مدام در حال تغییر جا ، کار و فضای زندگی هستند و این مساله نیازمند بازنگری و تبدیل خانه به فضای مطلوب و آرامبخش دارد.

ایرج حسابی فرزند مرحوم پرفسور حسابی با یادی از پدر گفت: خانه‌ی بتهوون و انیشتن در سوئیس به لحاظ مشهور بودن و هویت تاریخی هنوز حفظ شده است و دولت فرانسه نیز با شعار زنده نگه داشتن فرانسه، خانه‌ی ویکتور هوگو را به همان شکل نگه داشته است و جا دارد که این فرهنگ در کشور ما بشکل جدی تر مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به سنت های ایرانی کهن گفت: برخی مراسم اصیل ایرانی که متعلق به کشور ما است به دلیل مطالعه ی نا کافی مردم تغییر کرده است، آئین چهارشنبه سوری، هفت سین نوروز ، سبزه ی عید ، سیزده بدر ، حلقه های ازدواج در زمان پیوند زناشوئی و ... از سنتهای اصیل ایرانی هستند که جا دارد بیشتر و دقیق تر مورد توجه قرار گیرد تا گاها فرهنگ اصیلمان را چه در لفظ و چه در معنا تغییر ندهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار