آنچه تحت عنوان ضعف هویتی در آثار ادبی مطرح می‌شود، نوعی گم‌شدگی هویتی است.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره نسبت به دلیل ضعف هویتی در داستان اظهار داشت: مسئله‌ای که تحت عنوان ضعف هویتی در داستان مطرح می‌شود، در برخورد اول ضعف نیست بلکه نوعی گم‌شدگی هویتی محسوب می‌شود. همه ما در نوعی کنکاش و درگیری هویتی به سر می‌بریم و دچار سردرگمی هستیم.

وی افزود: هویت دینی ما نیز دچار چنددستگی است. دلیل دین‌گریزی جوانان چیست؟ این مسئله خود را در ادبیات نیز نشان می‌دهد. دلیل آن را می‌توان در مشاهده نکردن هویت مستقل دینی دانست. نبود این مسئله نیز به این دلیل اتفاق می‌افتد که از هر ارگان هویت دینی متفاوتی می‌بینیم. اینگونه مسائل بر اثر نویسنده تأثیر می‌گذارد.

این نویسنده با اشاره به لزوم علت‌یابی ضعف‌های موجود و معلول بین بودن جامعه ما، بیان کرد: ما همواره در بررسی ضعف‌ها، تنها به معلول می‌پردازیم و از بررسی علت‌ها غفلت‌ می‌کنیم. علت ضعف هویتی داستان‌ها را باید در آزاد نگذاشتن نویسندگان برای نوشتن دانست. از طرفی دیگر هنگامی که هویتی را به نویسنده ارائه می‌دهند، هویت آن‌ها چند‌گانه است و این چندگانگی در آثار نویسنده تأثیر می‌گذارد.

رضایی ادامه داد: بعضی افراد از سیاهی موجود در آثار نویسندگان ناراحت هستند. نویسنده واقعی از جامعه الگو می‌گیرد و سیاهی آثار به سیاهی جامعه ما باز می‌گردد. این مسئله در ادبیات کشور‌های دیگر به میزان کمتری وجود دارد. سیاهی آثار ادبی، بازتاب ادبیات جامعه‌ خودمان است. شرایط بسیار سخت زندگی نویسنده، ‌سبب شده است این افراد جز سیاهی را در جامعه نبینند و آن را در آثار خود بازتاب می‌دهند تا شاید دلشان اندکی آرام شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار