کودکان کار نامی آشنا برای مردم کشور هستند.کودکانی که هر روز و هر شب در خیابان های پایتخت دیده می شوند که به گل فروشی و دست فروشی مشغولند و یا درحال دود کردن اسپند و پاک کردن شیشه خودرو ها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان کار نامی آشنا برای مردم کشور هستند.کودکانی که هر روز و هر شب در خیابان های پایتخت دیده می شوند که به گل فروشی و دست فروشی مشغولند و یا درحال دود کردن اسپند و پاک کردن شیشه خودرو ها هستند، در حالی که باید مشغول تحصیل و در آغوش گرم خانواده باشند.

هنوز از یادها نرفته است که آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان اولین بار در دولت نهم مطرح و به تصویب رسید و قرار بر این بود که با همکاری دستگاهها و ارگانهای ذیربط در زمینه جمع آوری و ساماندهی این کودکان، اقدامات مثبت و مهمی انجام شود اما متاسفانه طی 9 سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و تنها دو جلسه برگزار شد. در دولت جدید نیز هنوز تکلیف این کودکان مشخص نشده است.

هر چند، آمار و اطلاعات دقيقي كه چند كودك در حال كار هستند در دسترس نيست اما بررسي‌ها حاكي است كودكان كار به  دو دسته تقسيم مي‌شوند، دسته‌اي كه براي امرار معاش خانواده‌شان مشغول به كار هستند و كودكاني كه تحت اختيار باندهاي گدايي سازمان‌يافته كار مي‌كنند، اجاره‌اي هستند يا فروخته مي‌شوند.

 با توجه به اينكه براي هر كودك كار بر اساس سن، جنس و تجربه‌اي كه دارد قيمت تعيين مي‌كنند، شواهد نشان مي‌دهد بين 100تا400هزار تومان به عنوان اجاره هفتگي به خانواده‌هاي اين كودكان پرداخت مي‌شود. بررسي‌ها حاكي از اين است كه بيشترين محل زندگي كودكان كار در منطقه 12 و محلاتي مثل عودلاجان، هرندي، مولوي، شوش و... است.

آمارهای رسمی چه می گویند؟

براساس آمارهای سازمان بهزیستی 75 درصد کودکان کار و خیابان دارای سرپرست هستند و برهمین اساس نمی تواند مدت زیادی این کودکان را نگه داشت و مجددا با بازگشت به خانواده درصد زیادی از آنان به خیابان باز می گردند و این چرخه باطل ادامه پیدا می کند. البته بهزیستی طرحی آموزشی را با عنوان کودک و خانواده در 5 استان کشور اجرایی کرده که طی آن علاوه بر تقویت هویت اجتماعی و گروهی کودکان با همکاری تشکلهای غیر دولتی زمینه توانمند سازی کودک و خانواده آنان فراهم و امکان بازگشت به خیابان برای این کودکان کم شده است که البته تعداد زیادی از کودکان کار و خیابان مشمول این طرح نمی شوند.

مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی به تحقیقی که در مورد کودکان خیابانی انجام شده اشاره و عنوان کرد تحقیقات نشان می دهد حدود 30 درصد از کودکان کار و خیابانی به مدرسه نمی روند همچنین حدود 31 درصد کودکان خیابانی 6 تا 11 سال و 9 درصد نیز زیر 6 سال سن دارند .

این آمارها نشان دهنده این است که سیستم آموزشی کشورمان نتوانسته زمینه تحصیل رایگان این کودکان را در مراکز آموزشی فراهم کند و با توجه به اینکه درصد زیادی از این کودکان در سن مدرسه قرار دارند به همین دلیل مسولان نهادهای مربوطه باید این امکان را برای کودکان کار و خیابان فراهم کنند.

ولی الله نصر همچنین عنوان کرد که سال گذشته 5 هزار کودک خیابانی و کار ساماندهی شده اند و چنانچه موردی در میان کودکان خیابانی از اعتیاد مشاهده شود به مراکز ترک اعتیاد داخل سازمان و یا وزارت بهداشت فرستاده می شود و با توجه به اینکه وزارت بهداشت یک عضو از ستاد ساماندهی کودکان خیابانی است انتظار ما این است که کمی بیشتر در رابطه با درمان اعتیاد کودکان به سازمان بهزیستی کمک کند.

از سوی دیگر شرایط اقتصادی بد و نابسامانی خانواده ها ، بدسرپرستی و معضلات و آسیبهای اجتماعی نیز باعث شده که 60 درصد کودکان کار و خیابان نان آور خانواده خود باشند و یا اینکه به کمک والدین خود بیایند این درحالی است که این موضوع نیز براساس قوانین بین المللی کار درست نیست و کودک زیر 18 سال نباید کار کند.

بابد منتظر ماند و دید دولت یاردهم می تواند در زمینه کودکان اجاره ای و کودکانی که در خیابان های تهران عمر خود را با سختی می گذرانند راهکاری بیاندیشد یا خیر؟


منبع: شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.