سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: جنبش عدم تعهد از عدم موفقيت سازمان ملل در ريشه كني استعمار انتقاد کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "غلامحسین دهقانی،" سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدائی این سازمان در نیویورک،  طی سخنراني خود به نمايندگي از سوی جنبش عدم تعهد نظرات و پیشنهادات جنبش را برای ریشه کن ساختن پدیده شوم استعمار و آزادی بی قید و شرط مردمان و سرزمینهای تحت استعمار ارائه داد.

وی با اشاره به توصیه‌های مهم جنبش عدم تعهد در شانزدهمین اجلاس سران که در سال 1991 در تهران برگزار شد، بر حمایت مجدد جنبش عدم تعهد از اعمال حق لاینفک مردم تحت استعمار برای خودمختاری بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مربوطه تاکید کرد و از اینکه هنوز 17 سرزمین غیرخود مختار در لیست سازمان ملل متحد باقی مانده است و آن سازمان هنوز نتوانسته است به هدف خود مبنی بر ریشه کن کردن استعمار برسد، انتقاد نمود.

سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در این رابطه از سازمان ملل متحد  خواست که مسئولیت خود را اجرا کرده و فعالیتهای مربوط به استعمارزدائی را تسریع بخشد.

 دهقانی، در بخش دیگری از سخنان خود از قدرتهای حاکم بر سرزمینهای استعماری خواست که هرگونه خسارت ناشی از استعمار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را جبران نمایند و از هر نوع فعالیتی توسط استعمارگران در سرزمینهای استعماری که با منافع سکنه تحت استعمار در تضاد است خودداری کنند.

وی همچنين بر حمایت همه جانبه جنبش عدم تعهد از اعمال حقوق لاینفک مردم فلسطین برای تعيين سرنوشت خود و داشتن دولت مستقل و   پايدار فلسطین به پایتختی قدس شريف تاکید نمود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار