کارشناس ارشد پرنده‌شناسی گفت: امید نام تنها درنای سیبری کشورمان است که به علت شکار افراد ناآگاه و سودجو در خطرانقراض قرار گرفته و هر لحظه ممکن است با آسمان ایران خداحافظی کند.

امید تنها درنا‌ی آسمان کشورمانعلیرضا هاشمی کارشناس ارشد پرنده‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه ‌اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: امید که نام تنها درنای سیبری کشورمان است به دلیل شکار افراد ناآگاه و ناامن بودن زیست‌گاهش در فریدون‌کنار که پر از دام‌ و تور‌های صید مجاز و غیرمجاز است در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌است.

وی با بیان اینکه این پرنده در حال انقراض از سیبری و حاشیه‌ ارس وارد حواشی غربی دریای‌خزر و در نهایت زیستگاهش فریدون کنار می‌شود، افزود: درنای‌سیبری از اواسط پاییز وارد کشورمان شده و تا اواخر زمستان در فریدون کنار می‌ماند ولی به دلیل در حال انقراض بودن و تک‌فرد بودنش در هر لحظه ممکن است به کشورمان بازنگردد.

کارشناس ارشد پرنده‌شناسی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای احیا و نجات نسل این پرنده گفت: سازمان محیط زیست علی‌رغم تلاش های پرهزینه، برای بقای نسل درنای درحال انقراض چندین جوجه از روسیه آورد و حتی با تجهیز آنها به ردیاب نتوانست در احیاء نسل درنای‌سیبری موفق شود.

هاشمی ادامه داد: دلیل موفقیت‌آمیز نبودن این طرح، عدم‌برگشت برخی از این پرنده‌ها و یا شکار غیرمجاز آنها بوده که در واقع مورد بی‌مهری از سوی مردم بومی قرار گرفته است هرچند کار‌گاه‌های آموزشی بسیاری برای آنها در خصوص اهمیت درنای‌سیبری برگزار شده‌است.

وی تأکید کرد: برای احیای درنای‌سیبری فرهنگ‌سازی مردم، ایمن‌سازی ایستگاه‌ها و احیای زیر‌ساخت‌ها لازم است همانطوری که روسیه برخی از مسیرهای از‌بین‌رفته عبوری پرنده درنای‌سیبری را بازسازی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار