در هفته‌ای که گذشت متأسفانه عوامل انسانی باعث آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان شد و خوشبختانه بعد از 39سال فسیل‌های تپه‌مراغه به ایران بازگشت و به‌دست دوستداران محیط‌ زیست رسید.

از آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان تا بازگشت‌های تپه‌‌مراغه به ایرانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته ای که گذشت محیط زیست کشور هم‌چنان شاهد اتفاقات امیدوارکننده و ناخوشایندی بود که به اختصار مهمترین وقایع هفته‌ای که سپری شد را برایتان شرح می‌دهیم.

*آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان

هفته گذشته آتش سوزی جنگل های گلستان  باعث شد 50هکتار از بخش مرتعی و جنگل‌های این پارک‌ملی‌ طعمه حریق شود و عاملین این حادثه دوشکارچی بودند که یکی از آنها دستگیر شده و نفر بعدی تحت تعقیب است و جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده دیل‌گچساران نیز طعمه حریق شد که در پی این حادثه 20هکتار از اراضی این منطقه در آتش سوخت.

*توسعه اقتصادی قربانی می‌گیرد

20سال است که دشت خاتون‌آباد کرمان زیربار فلزات‌سنگین دود‌کش‌های کارخانه ذوب مس و پساب‌های ورودی حامل از این کارخانه اوضاع نابسامانی دارد به طوری که 40درصد دام‌های این منطقه تلف‌شده و تعداد روستاییان نسبت به قبل بسیار کم‌شده‌است.

دشت ارژن که آخرین قدمگاه و زیستگاه شیرایرانی است، از سال 90بدلیل سودجویی برخی گردشگران برای ساخت و ساز انتخاب شده و در حال تخریب بود که در سومین ماه همین سال از سوی مراجع قضایی اداره حفاظت محیط زیست فارس حکم توقف عملیات را گرفت.

رودخانه پسیخان رشت که از برداشت غیرمجاز شن‌و ماسه یک واحد متخلف به‌تنگ آمده بود با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان  حکم قضایی به آرامش رسید.

و این هفته طبق گفته‌ محمد‌هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست‌ استان تهران کارخانه سیمان تهران به‌زودی به‌خارج از پایتخت منتقل می‌شود و تا آن هنگام موظف به انجام امور اصلاحاتی در خصوص خطوط آلوده‌کننده‌ی محیط زیست است.

*بعد از 20 روز فسیل‌های تپه‌مراغه به ایران برمی‌گردند

در سال 55 در تپه‌های مراغه فسیل‌های کشف شد که برای شناسایی و تحقیقات بیشتر به آمریکا منتقل شد و درآن زمان این کشور از برگرداندن فسیل‌های متعلق به ایران خودداری می‌کردند که بالاخره با پیگیری قضایی و حضور کارشناسان آمریکایی مشخص شد که این فسیل‌ها متعلق به ایران بوده و باید به ایران بازگردد.

*سد گتوند باید تخریب شود

سدی که برای احداث آنها کارشناسان محیط زیست موافق نبودند بعد از احداث آن و گذشت سال ها تاثیرات مخرب آن مشخص و حرف متخصصان محیط زیست صحیح بود به طوری که گشتاسب معاون مناطق حفاظت شده و زیستگاه نظر کارشناسی خودرا با تخریب سد گتوند به عنوان تنها راه حل آن ارائه داد.

*حمایت از حیوانات و بازگشت حقوق‌شناسان

چندروزی می شود که شهرداری اوشان‌فشم و اما‌م‌زاده عبداالله شهرستان آمل با تغییر رویکرد خود در قبال حیوانات بی‌صاحب بالاخص سگ‌های ولگرد حمایت خود را از این حیوانات اعلام کرده‌اند طوریکه شهرداری اوشان‌فشم گفته: هرکسی یک قلاده سگ بی‌صاحب را تحویل دهد هفتاد‌هزار تومان دریافت می‌کند.

*خشکسالی و تغییر اقلیم قربانی گرفت

تنها دریاچه خراسان‌رضوی مدتی‌است که بیمار شده و در حال از دست‌دادن آب روان خود است و تنها دلیلی که متخصصان این دریاچه و این منطقه در خصوص خشک‌شدن آب این دریاچه اعلام کرده‌اند، خشکسالی و تغییر اقلیم حاکم بر کشورمان بوده‌است و اما مرجان های خلیج‌فارس که دوسالی است به علت نا‌معلوم سفید شده‌اند دیگر دستخوش گرم‌شدن آب های این منطقه است که هم‌اکنون یک تیم کارشناسانه برای بررسی دقیق این معضل راهی مناطق خلیج‌فارس شده اند.

*مردم و نقش آنها در تخریب محیط زیست

مردم ایران تاکنون بحران آب را جدی نگرفته‌اند و عدم صرفه‌جویی مردم و استفاده بیش‌ازحد کشاورزان از آب های زیرزمینی هم‌اکنون باعث شده اسم ایران در لیست کشور‌‌های درگیر بحران آب قرار بگیرد چراکه ایران 69درصد ذخایرآبی خود را مصرف کرده است و پسماندها که در تخریب محیط زیست و آلوده کردن آب ها بسیار موثرند هم‌اکنون به‌دلیل عدم‌همکاری مردم و نبود آگاهی‌های لازم تنها 5درصد از زباله‌های شهرتهران از مبدأ تفکیک می‌شود که این الزام تفکیک از مبدأ باید دربین مردم همه‌گیر و سریعاً اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار