یکی از دغدغه‌های مهمی که هر ساله با آغاز سال تحصیلی بین دانش‌آموز و حتی اولیای آن‌ها خودنمایی می‌کند به کارگیری روش‌هایی است که بتوان به کمک آن دروس را بعد از مطالعه فراموش نکرد و همه ما این واقعیت را می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یادگرفتن یک چیز تازه، کار سختی است. اما اگر یک دانش آموز، دانشجو، متخصص یا بیزنس من باشید، لازم است که هر روز چیزهای تازه‌ای یاد بگیرید. با رشد استفاده از اینترنت، اطلاعات پیرامون ما با سرعت غیرقابل کنترلی رو به افزایش است. باید از خیلی مسائل آگاه شویم، خیلی چیز‌ها یاد بگیریم و در خیلی از موضوعات متخصص شویم و این خیلی سخت است. 

اما بد نیست طوری دیگر به آن فکر کنید. اگر می‌توانستید همه این موارد را خیلی راحت یاد بگیرید چه اتفاقی می‌افتاد؟ همه دشمن شما می‌شدند و به شما حسادت می‌کردند. آنوقت هر کاری می‌کردید، در آن بهترین بودید و در همه رقابت‌ها و مسابقات اول می‌شدید. تجارت شما به طرز قابل توجهی رشد می‌کرد و در زندگی کاریتان پشت سر هم ترفیع می‌یافتید. 

مهارت‌های فنی مورد نیاز است
فضلی خانی کار‌شناس تربیتی و عضو پژوهشکده آموزش و پرورش در خصوص توجه به بحث یادگیری بهتر دروس در طی دوران مدرسه گفت: در بحث یاد‌دهی، یادگیری و آموزش، دیدگاه‌های جدیدی وجود دارد که تاکید بر برخی مطالب و کارکرد‌ها برای عمل می‌تواند جز دانش‌های پایه به حساب آید و این در صورتی محقق خواهد شد که توجه به آن همه جانبه باشد یعنی نگرش، دانش و مهارت را همزمان شامل شود. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین رویکردی که با کسب دانش به وجود می‌آید دگرگون سازی دانش آن است. 

خانواده، مدرسه و دانش آموز در عصر امروز
 برای دستیابی به هر موفقیت فقط یک بعد نمی‌تواند اثر گذار باشد و مجموعه عواملی باید دست به دست هم دهند تا هر اقدامی به نتیجه مطلوب برسد. در خصوص یادگیری بهتر دروس هم این موضوع صدق می‌کند، در همین راستا فضلی خانی خاطر نشان کرد: سه عنصر موثر در یادگیری بهتر دروس، مدرسه، خانواده و اطرافیان و دانش‌آموزان هستند و در صورتی که این سه بعد هم راستا با هم فعالیت داشته باشند، قطعا نتایج مطلوبی تحصیلی و یادگیری به دانش‌آموز خواهد رسید. 

راز موفقیت مدارس ژاپن
با توجه به اینکه بحث یادگیری چند جانبه است باید عملکرد همه ابعاد آن را به تنهایی بررسی کرد، پس از آن همه عوامل را در کنار هم قرار داد تا به ثمر برسد. 

فضلی خانی کار‌شناس علوم تربیتی درباره نقش مدرسه در بهبود روند آموزش می‌گوید: مدرسه باید همگام با نگاه‌ها و شیوه‌های جدید اموزشی فعالیت خود را در زمینه آموزش انجام دهد و حتما باید آموزش‌ها عملی و کاربردی باشد تا نتیجه آن به بهترین نحو خود را نشان دهد. 

امروزه در بیشتر مدارس آسیا آموزش‌های عملی اهمیت دو چندانی نسبت به آموزش‌های فنی دارند و دانش آموزان سریع‌تر وارد بازار کار می‌شوند. 

معلم محوری یا دانش‌آموز محوری؟ 
سنتی که از گذشته در مدارس هم چنان به وضوح به چشم می‌خورد عدم شرکت دانش‌آموز در اقدامات مهم مدرسه است هر چند که باید این اقدامات با هدایت مربیان باشد تا مشکلی ایجاد نشود اما باید به طور جدی ساماندهی وضعیت مدارس با اختصاص مسئولیت‌ها به دانش‌آموز در راس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گیرد. 

فضلی خانی در این باره با بیان اینکه دانش‌آموزان مطالبه‌گرند و باید تعاملات با آن‌ها ارتقا یابد، گفت: دانش‌آموزان باید ایفاگر نقش اصلی در مدارس باشند تا این روش بتواند دامنه یادگیری آنان را بهبود بخشد. 

نقش فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان برای تحقق برنامه‌ای خاص هم از اقداماتی است که گروه‌های همکلاسی با هم انجام می‌دهد و در روش‌های فعال سند تحول بنیادین هم مطرح شده است. 

اولیا حلقهٔ اتصال دانش‌آموز با مدرسه 
اولیای دانش‌آموزان در هر جایگاه و شرایطی که باشند همواره این دغدغه را دارند که آینده فرزندانشان و عملکرد آن‌ها چگونه خواهد بود و همواره بهترین نتیجه را برای آن‌ها خواستارند. 
در بحث بهبود سطح یادگیری نیز خانواده به طور پیوسته به دنبال بهترین شرایط و شیوه‌ها برای فرزندانشان هستند. 

در این مورد کار‌شناس علوم تربیتی به این نکته تاکید دارد که اولیا باید در جریان رویکردهای مدرسه باشند تا بتوانند بسترسازی مناسبی در خارج از فضای مدرسه برای دانش‌آموزان داشته باشند. 

وی در ادامه گفت: به کارگیری این سیاست باعث می‌شود متناسب با اهداف مدرسه دانش‌آموزان جهت داده شود. 

فضلی خانی از دیگر اقدامات تاثیر گذار خانواده‌ها را در نظر گرفتن تفریحات و برنامه‌های فوق برنامه متناسب با فضا و شرایط تحصیلی دانش‌آموزان نام برد. 

فضلی خانی حمایت از تهیه بسته‌های فرهنگی آموزشی و تشویق برای توانایی‌های دانش‌آموز را از دیگر فعالیت‌های موثر به شمار آورد. 

معلمان به روز؛ ضرورت امروز، نیاز فردا
در دنیای امروز با توجه به حجم وسیع اطلاعاتی که وجود دارد به کارگیری روش‌های اصولی کسب علم با شیوه‌های جدید به شدت احساس می‌شود روش‌هایی که عدم استفاده از آن نه تنها افراد را از مسیر اطلاعات امروزی دور می‌کند بلکه نتیجه تلاش‌ها را هم فقط با شکست و ناکامی مواجه می‌سازد. 

حال در میان معلمان که نقش هدایت دانش‌آموزان را بر عهده دارند باید بیش از سایرین بر این موضوع واقف باشند و توان و مهارت‌هایشان را منطبق بر شرایط روز ارتقا دهند چرا که دانش‌آموزان علاوه بر اینکه معلمان را هدایتگر در آموزش می‌دانند ممکن است آن‌ها را الگویی برای زندگی خود انتخاب کنند پس بهتر که بهترین مسیر را معلمان در فرآیند تدریس به کارگیرند. 

تنوع دروس، تغییر روش مطالعه را می‌طلبد 
همه ما در طی دوران تحصیل این موضوع را تجربه کرده‌ایم که دروس با رویکردهای مختلفی تهیه شده تا جایی که روش‌ خواندن هر درسی هم مخصوص به خود است. 

هر چند در دنیای مجازی و رسانه‌های مرتبط، عوامل متعددی را برای هر چه بهتر به خاطر سپاری مطرح می‌کنند اما اگر بخواهیم نگاه کلی و جامع به آن داشته باشیم، دروس در چند دسته کلی قرار می‌گیرند. 

فضلی خانی کار‌شناس علوم تربیتی در خصوص به کارگیری انواع روش‌ها در مطالعه متناسب با اهداف درس می‌گوید دروس صرفا دانش محورند و در بخش دیگر همراه با به کارگیری روش‌هایی نظیر حل مسئله، استقرایی و... نتیجه بهتری خواهد داد. 

مهم‌ترین گروهی که دغدغه فراموشی یا ناقص به خاطر سپردن مطالب را دارند داوطلبان کنکور هستند و دغدغه درس در این دوران به شدت خودنمایی می‌کند. البته بخشی از این دغدغه بی‌دلیل هم نیست چرا که به خاطر سپردن حجم بالای دروس در این شرایط بسیار مشکل است که حتما نیازمند برنامه ریزی است تا فرد نتیجه مطلوبی از تلاشش بگیرد. 

گزارش از آتوسا دولتیاری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
تا کنون ندیده و نه شنیده ام که در مدارس روشهای مطالعه را به دانش آموز یاد دهند.........