باید به یاد داشته باشیم که فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است و می‌بایستی در آن احساس آرامش و راحتی کند. اما ویژگی‌های مدرسه استاندارد چیست؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛‌ باید به یاد داشته باشیم که فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است و می‌بایستی در آن احساس آرامش و راحتی کند.

در سال‌های اخیر هر چند تلاش شده تا مشکلات فرسودگی مدارس تا حدی برطرف شود اما هنوز هم بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم فضای فرسوده مدارس است مشکلات فرسودگی مدارس و نبود امکانات گرمایشی در فصل سرما نگرانی‌های مربوط به این حوزه را دوچندان کرده است اما چاره‌اندیشی در خصوص نوسازی مدارس نیازمند زیرساخت است و باید بسیج جمعی مسئولین در راستای حل این مشکل فراهم شود. 

ممنوعیت ساخت مدارس در مکان های پر سر و صدا

بنا براین گزارش در هر مدرسه تعداد زیادی کلاس درس و ساختمان وجود دارد که برای مقاصد مختلف آموزش برای دانش آموزان طراحی شده است لذا توجه به فضای کلاس و کاربرد تجهیزات در آن الفبای نوسازی مدارس بحساب می‌آید. 

لازم به ذکر است؛ در ساخت مدارس نبایدهایی هم وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن بی تفاوت گذشت از جمله اینکه مدرسه نباید در مجاورت ساختمان‌های بلند، مکان‌های پر سر و صدا باشد اما با نگاهی اجمالی به ساختمان‌های مدارس کشور در می‌یابیم که بسیاری از این استانداردها مورد غفلت واقع شده‌اند.

گفتنی است؛ در سال‌های اخیر هر چند مباحثی در رابطه با آغاز تحولی بزرگ در نظام آموزش و پرورش مطرح شده و برای رسیدن به این مهم 40 راهکار در سند تحول بنیادین در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است اما همچنان شاهد فرسودگی مدارس به لحاظ ساختاری هستیم.

ادعا در حوزه تحول نظام آموزشی بدون ایجاد بستر برای نوسازی مدارس کشور شعاری بیش نیست و باید هر چه سریع‌تر آستین‌ها برای حل این مشکل بالا زده شود.

بازه زمانی 10 ساله برای حل مشکل فرسودگی مدارس تهران

داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در کل استان تهران حدود 25 درصد مدارس در بافت‌‌های فرسوده قرار دارند که نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی افزود: در واقع هزار و 400 مدرسه از کل فضاهای آموزشی تهران عمر بالای 40 سال دارند که در پروسه زمانی یک ساله قابل حل نیستند.

ورناصری با بیان اینکه حداقل 10 سال برای حل مشکل ناشی از فرسودگی مدارس تهران زمان لازم است، خاطرنشان کرد: اعتباری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده تهران لازم است و اگرچه در سال 94 برنامه‌ریزی برای این امر شده است اما باید تأکید کنم که مشکلات فرسودگی مدارس تهران یک ساله حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید مناطق مختلفی برای ایجاد پروژه‌های جدید تعریف شوند که جایگزین مدارس فرسوده گردند و سپس تخریب بافت‌های فرسوده را آغاز کنیم و در ضمن بافت‌های فرسوده پس از تخریب به فضای آموزشی برای جاهای دیگر مبدل می‌شوند.

ورناصری افزود: مشکل ما در خصوص نوسازی مدارس تأمین اعتبارات است و به محض اینکه منابع مالی فراهم شود برنامه نوسازی کلید خواهد خورد. 

90 درصد اعتبارات نوسازی معطوف به استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس

مرتضی رئیسی معاون عمرانی و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرين وضعیت روند نوسازی مدارس در سال جاری اظهار کرد: مجموعا 5 هزار و 400 پروژه آموزشی نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد که 20 درصد آن توسط منابع مردمی و غیر دولتی در حال تکمیل است.

وی افزود: 80 درصد پروژه‌های آموزشی از اعتبارات دولتی تامین می‌شود و با توجه به اینکه اعتبارات نوسازی مدارس در سال جاری رشد 46 درصدی داشته است امیدواریم كه بتوانيم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل نماییم.

رئیسی تصریح کرد: کمک‌های مردمی نقش بسزایی در پیش برد پروژه‌های آموزشی دارند و امیدواریم تا پایان سال 94 دو هزار پروژه به معنای بهره برداری از دو هزار مدرسه از 5 هزار و 400 پروژه نیمه تمام محقق شود.

وی در پایان یاد آور شد: این دو هزار مدرسه به مدارس استاندارد و ایمن اضافه می‌شوند و در واقع بیش از 90 درصد اعتبارات نوسازی معطوف به استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس می‌شود.

گزارش: طیبه کارگر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار