نخست وزیر فرانسه گفت: داعش دشمن اصلی ماست زیرا این داعش است که حملات را سازماندهی می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در اردن در گفتگو با خبرنگاران درباره حملات هوایی فرانسه در داخل خاک سوریه مدعی شد این حملات به نام دفاع مشروع صورت گرفته است زیرا گروه تروریستی داعش از خاک سوریه حملاتی را علیه فرانسه تدارک می بیند. ما داعش و همه کسانی را هدف قرار می دهیم که در داعش- فارغ از ملیت شان- تصمیم گرفته اند به فرانسه حمله کنند.

مانوئل والس در بخش دیگری از سخنانش گفت: هزار و هفتصد فرانسوی یا از ساکنان فرانسه با شبکه های سوریه و عراق ارتباط دارند. حدود پانصد یا ششصد نفر از این افراد در میدان نبرد هستند. چندین ماه است اطلاعاتی از مرگ آنان در صفوف داعش-از جمله در حملات انتحاری- دریافت می کنیم.

نخست وزیر فرانسه درباره حملات هوایی روسیه در سوریه نیز توضیح داد به طور کلی فرانسه با همه صحبت می کند. رئیس جمهور فرانسه هشت روز قبل در پاریس پذیرای رئیس جمهور پوتین بود. رئیس جمهور روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در ماه نوامبر به پاریس سفر می کند. این سفر به دعوت فرانسوا اولاند صورت می گیرد. این فرصت برای آنان مهیا شد تا در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر صحبت کنند. سفر من هم نشانه تعهد فرانسه در این منطقه است. 

ما می خواهیم قبل از هر چیز همراه با اپوزیسیون میانه رو (سوریه) و مولفه هایی از رژیم به یافتن راه حلی سیاسی و دیپلماتیک کمک کنیم. 

هرکدام از طرفین-چه قدرت های بزرگ و چه کشورهای منطقه- باید به این راه حل کنند. ما همچنین بر این باوریم در این روند بشار اسد راه حل نیست و نمی تواند جزء راه حل باشد. قدرت فرانسه در این است که می تواند در استقلال کامل با همه صحبت کند. 

ما دنباله رو هیچکس نیستیم و می خواهیم به صلح کمک کنیم. در مورد حملات هوایی نیز باید بگویم داعش دشمن اصلی ماست زیرا این داعش است که حملات را سازماندهی می کند. حملاتی که ابتدا در منطقه صورت می گیرد و مسلمانان نخستین قربانیان آن هستند. البته این حملات در اروپا و فرانسه نیز رخ می دهد. بنابراین داعش دشمن ماست. در مورد حمله به داعش هیچگونه مشورتی با روس ها وجود نداشته است. ما به گونه ای مستقل و البته هماهنگ با ائتلاف عمل می کنیم.

والس درباره اوضاع سرزمین های اشغالی نیز خاطرنشان کرد: ما این حوادث و تشدید خشونت ها را در غزه و کرانه باختری با دقت و نگرانی دنبال می کنیم و خواستار آرامش، گفتگو و به گونه ای کلی، ازسرگیری روند سیاسی و روند صلح هستیم. فرانسه چند ماه قبل از طریق وزیر امور خارجه خود پیشنهاداتی را برای از سرگیری روند صلح مطرح کرد.

این اتفاق تنها با گفتگو و داشتن هدفی مشترک رخ می دهد: یعنی وجود این امکان برای فلسطینی ها که کشوری پایدار داشته باشند و همچنین امنیت و صلح اسرائیل تضمین شود.

نخست وزیر فرانسه در ادامه درباره سفر خود به عربستان و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور تصریح کرد: فرانسه از نظر اقتصادی، صنعتی و مالی همکاری استثنایی با عربستان دارد و در روزهای آینده فرصت تثبیت و گسترش این همکاری ها در ریاض فراهم خواهد شد. 

عربستان در این منطقه جایگاه قابل ملاحظه ای دارد و شریکی اجتناب ناپذیر برای یافتن راه حلی سیاسی و پایدار در منطقه محسوب می شود، اما فرانسه در همه جا از اصولش، حقوق بشر و احترام به انسان ها دفاع می کند. فرانسه با قاطعیت از موضع خود مبنی بر ضرورت کنارگذاشتن مجازات اعدام دفاع می کند. ما کاملا با مجازات اعدام مخالفیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار