ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد مذاکراتی را که فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه پیشنهاد کرده است، تحریم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه یکشنبه اعلام کرد مذاکراتی را که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه پیشنهاد کرده است به علت حملات هوایی روسیه در سوریه تحریم کرده است.

این ائتلاف در بیانیه ای افزود: هیئت کل ائتلاف ملی مخالفان سوریه تصمیم گرفت در گروههای کاری مشورتی شرکت نکند و پایبندی به بیانیه ژنو، قطعنامه های شورای امنیت و توقف حملات روسیه را اساسی برای ازسرگیری روند مذاکرات می داند.

بیانیه ای که سال 2012 در کنفرانس ژنو بین طرفهای درگیر در منازعه سوریه به دست آمد دوره انتقالی را شامل می شود که مخالفان آن را به معنای کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت می دانند اما نظام سوریه می گوید این مسئله مطرح نیست.

استفان دی میستورا تشکیل گروههای کاری را با حضور نمایندگان مخالفان و نظام برای گفتگو درخصوص مسائل مختلف از جمله محافظت از غیرنظامیان و بازسازی پیشنهاد کرد.

این تصمیم ائتلاف مخالفان برای تحریم مذاکرات چند روز پس از نشست آن در ترکیه اتخاذ می شود.

مخالفان سوری معتقدند حملات هوایی که روسیه از اواخر سپتامبر اجرا می کند با نقش آن به عنوان طرفی که برای تحقق صلح در سوریه تلاش می کند تناقض دارد.

در این بیانیه آمده است: حملات روسیه علاوه بر اینکه نقض حقوق بین الملل و حمایت از نظامی که به کشتار غیرنظامیان دست زده و جنایات جنگی، کشتار جمعی و جنایت بر ضد بشریت مرتکب شده است به شمار می آید، پایبند نبودن روسیه به تعهداتش به عنوان عضو دائم شورای امنیت و ناظر بیانیه ژنو و نشست ژنو2 را نشان می دهد و فرصت موفقیت هرگونه راه حل سیاسی را از بین می برد.

روسیه تاکید می کند حملات هوایی که با هماهنگی با ارتش سوریه انجام می دهد گروه تروریستی داعش و گروههای تروریستی دیگر را هدف قرار می دهد، اما مخالفان و طرفداران آنها می گویند مسکو بر حمله به ستیزه جویان اسلامگرا و افراد مسلح میانه رو بیشتر از تروریست های داعش متمرکز شده است و هدف او حمایت از نظام اسد است.

این ائتلاف همچنین از پیشنهاد دی میستورا انتقاد کرد و افزود: تلاشهای میانجی گرانه سازمان ملل متحد اصول روشنی را که انتقال مسالمت آمیز قدرت را تضمین و هیئت حاکم انتقالی را تاسیس کند مشخص نکرده است و تنها به راه حلهای مقطعی مانند آتش بس موقت یا برگزاری نشستهای مشورتی بدون اقدام جدی و مسئولانه برای توقف بمباران شهرهای سوریه با موشکها و بشکه های منفجره توسط نظام اکتفا کرده است.

این بیانیه افزود: پیشنهاد گروههای کاری به عنوان تلاشی مشورتی از اصول روند حل و فصل خارج می شود و اصول واقعی آن را نادیده می گیرد.

هشام مروه، عضو ائتلاف مخالفان سوری به فرانس پرس گفت: حملات هوایی روسیه عامل اصلی تحریم گروههای کاری پیشنهادی است و افزود: مردم سوریه موضوع این نشستهای مشورتی نیست، آنها توقف بمباران ها را خواستارند.

وی افزود: ما واکنش جدی جامعه بین المللی را در خصوص آنچه که روسیه رد سوریه انجام می دهد خواستاریم. مردم نمی توانند بپذیرند به مذاکره و نشست با نظامی بروند که با همپیمانانش هر روز غیرنظامیان را بمباران می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار