عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص بحث منابع ژنتیکی، یک خلاهای قانونی داشتیم اما ارائه این لایحه توسط دولت به مجلس به جا و به موقع بود.

با قانون گذاری وسیله‌ای برای بازگردان منابع ژنتیکی به کشور فراهم می‌شودغلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بحث منابع ژنتیک به صورت لایحه به کمیسیون واصل شده بود وچند جلسه در مورد کلیاتش بحث و سپس کلیات آن به تصویب رسید و جزییات این لایحه  به  کار گروهی در کمیسیون ارجاع شده و کارگروه نیز نتیجه کارش را به کمیسیون ارائه کرده و 2 جلسه است که کمیسیون کشاورزی وارد جزئیات بحث شده و در خصوص موارد مختلف منابع ژنتیکی در حال گفتگو است که همزمان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و دولتی موضوع را پیش می‌بریم.

وی در ادامه افزود: ما در خصوص بحث منابع ژنتیکی، یک خلاهای قانونی داشتیم اما ارائه این لایحه توسط دولت به مجلس  به جا و به موقع بود.به عنوان مثال با قانونگذاری در حوزه منابع ژنتیک، وسیله ای فراهم شد تا منابع بسیار ارزشمندی که خاستگاهشان در ایران بود اما به خارج از کشور منتقل شده بودند شناسایی و به کشور بازگردانده شوند.

نوری قزلجه تصریح کرد: شورای عالی راهبردی که از وزرای مربوطه تشکیل می‌شود در زمینه مسائل کلان حوزه ژنتیک به بررسی می‌پردازد.

وی افزود:  مجلس دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوعاتی مثل جهاد کشاورزی، بهداشت، دامپزشکی و محیط زیست را مکلف می‌کند که برای تمام منابع بانک‌های ژنی داشته باشند تا بتوانیم تمام خصوصیات ژنتیکی گونه‌های گیاهی و جانوری کشورمان را در بانک ژنتیکی ذخیره کنیم.

نوری قزلجه بیان کرد: ما یک خلاهای قانونی داشتیم که با اصلاحیه قانون منابع ژنتیک خلاهای قانون را رفع می‌کنیم و با اصلاح ارقام و نژاد این قانون را ساماندهی و نظام‌مند می‌کنیم.

وی گفت: ما تنها 3 حوزه و مقوله ژنتیکی، پزشکی و انسانی را از منابع ژنتیکی مستثنا کردیم تا برای همه منابع ژنتیکی و جانوری تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار