حافظ شاعر بزرگ قرن هشتم که با اشعار خود بزرگی و مهر ایرانیان را به تمام جهان رواج داد و شعار ملی ایرانیان نامیده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد علی افشانی استاندار فارس در مراسم بزرگداشت حافظ در جمع مسئولان کشوری و لشکری گفت: حافظ شاعر بلند آوازه ای است که مرزهای شرق و غرب را در نوردیده و در دل جان همگان جای گرفته است.

وی در تعریف جایگاه حافظ عنوان کرد: جایگاه او قله رفیع اندیشه و هنر انسانی است و عظیمت او چنان جهان گیر شده که کسانی برآنند تا معانی بیان و کلامش را دریابند.

بسیاری از بزرگان ادب و اندیشه جهان با اشعار حافظ انس یافته و او را ستایش کرده اند و بدین سان حافظ شاعر همه اعصار شده است.

اشعار حافظ آیینه تمام نمای قرآن است  و بدین سان حافظ به شاعر ملی ایرانیان بدل شده زیرا در اشعار خواجه اهل راز دین، خوبی ها، بدی ها، زشتی و زیبایی هایی عیان است که با آن آشنا هستند.

فرهنگ ایران تجلیگاه شعر حافظ است. اندیشه حافظ مبتنی بر آموزه های قرآن، مبانی عرفان، فرهنگ ایرانی و نگاه انسانی است. 

استاندار فارس ادامه داد: مردمی که به دیوان حافظ روی می آورند دیگر از آن روی بر نمی تابند و در همان خواندن نخستین شعر حافظ را پسند خود و گویای رازها و آرزوهای نهفته خود می بینند و در آرمان شهر او آزار خلق چنان گناه بزرگی است که جز آن گناهی نمی بیند. 

افشانی در ادامه از نقش بی بدلیل حافظ در عامه پسندی گفت و عنوان کرد: در طول این چند سده تاکنون هیچ شاعری به قدر حافظ در اعماق ذهن و دل ملت ایران نفوذ نکرده است.

و این نشان دهنده ی نگاه ویژه حافظ با ادبیات بوده است او شاعر همه سده ها و قشرها است. از ادبا و عرفا تا مردم معمولی هر کدام در شعر حافظ سخن خود را یافته اند.

امیدمان به تدبیر وزیران دولت است تا بتوانیم در کنار یکدیگر با اجرای طرح ملی توسعه حافظیه، آن را به بزرگترین مرکز ادبی و فرهنگی در کشور تبدیل کنیم تا زینتی برای شیراز و افتخاری برای دولت باشد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: حافظ ، شاعر ، عصرها ، همه ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.