رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحرکی که اخیرا در ائتلاف چهارگانه میان ایران، سوریه، عراق و روسیه رخ داده، حامیان تروریسم در منطقه را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با "یان الیاسون" قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این دیدار اظهارداشت: امروز با قائم مقام دبیر کل سازمان ملل درباره فاجعه منا صحبت کردیم و وی از اتفاقات پیش‌آمده در عربستان ابراز تأسف کرد.

وی در ادامه افزود: قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد در این دیدار اعلام کرد که دیدگاه سازمان ملل نیز بر این امر استوار است که این نوع اتفاقات خصوصا در اماکن زیارتی نباید تکرار شود.

ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از تصویب کلیات طرح مجلس درباره برجام گفت: هر آنچه مجلس تصمیم بگیرد، حق قوه مقننه بوده و آنچه در مجلس پیش آمد، نشان‌دهنده یک دموکراسی پیشرفته در جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس اعم از موافقان و مخالفان برجام در جهت پیشبرد دیدگاه‌های خود و در جهت اعتلا و احیای حقوق ایران تلاش کردند و طبیعت دموکراسی هم این است، صرفنظر از مشکلاتی که در این گفت‌وگوها پیش آمد اما نمایش ارزشمند دموکراسی جمهوری اسلامی ایران بود و هر آنچه که در مجلس تصمیم‌گیری شود، قانونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولایتی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور به روسیه تصریح کرد: روسیه یک کشور فعال در منطقه و صحنه بین‌الملل بوده و طبیعی است که کشورهای منطقه با مسئولان روسی مشورت کنند.

وی ادامه داد: بعد از حضور فعالتر روسیه در سوریه برای مقابله با تروریست‌ها به نظر می‌رسد آنهایی که حامی تروریسم بودند نگران شده‌ و چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحرکی که اخیرا در ائتلاف چهارگانه میان ایران، سوریه، عراق و روسیه و مقاومت اسلامی در لبنان رخ داده و یک همکاری نزدیک و جدی در مقابله با تروریستها را پدید آورده است، حامیان تروریسم در منطقه را نگران کرده است اما آنها باید بدانند که بیش از این نمی‌توانند از تروریست‌ها حمایت کنند زیرا افکار عمومی جهان این را نمی‌طلبد.

ولایتی اضافه کرد: قائم مقام دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار تأکید داشت که سازمان ملل با این موضوع که برخی کشورها با عناوین مختلف و مفاسد غیرانسانی بخواهند در سایر کشورها آشوب ایجاد کنند، مخالف است.

وی خاطرنشان کرد: افراد و کشورهایی مانند آمریکا نمی‌توانند از تروریستها با عنوان تروریست میانه‌رو دفاع کنند چرا که تروریست، میانه‌رو و تندرو ندارد، باید پرسید یک فرد اروپایی، آسیایی و آفریقایی در سوریه چه می‌خواهد انجام دهد؟  آنها مردم بیگناه را در سوریه می‌کشند و عنوان حمایت از مبارزه با تروریسم را به خود اختصاص می‌دهند در حالی که پول این اقدامات را کشورهایی تقبل می‌کنند که بویی از انسانیت نبرده‌اند.

ولایتی همچنین با اشاره به حضور فعال "یان الیاسون" در دوره‌های مختلف فعالیت سازمان ملل گفت: وی سابقه ارزشمندی در فعالیت‌های سیاسی دارد و امیدواریم حضورش در بهبود شرایط مناطق پرتنش در دنیا مؤثر باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در دیدار امروز، من و قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در رابطه با مسائل عراق، سوریه و یمن صحبت کردیم و هر دو، اعتقاد سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران را بیان کردیم که باید تمامیت ارضی عراق، سوریه، یمن و کشورهای آشوب‌زده منطقه حفظ شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر دو ما معتقد هستیم که حل بحران‌های منطقه راه حل نظامی ندارد، افزود: راه حل بحران کشورهای منطقه، قطعا سیاسی است، من به الیاسون هم گفتم که تلاش سازمان ملل به عنوان چتری بی‌طرفانه برای ایجاد صلح و آرامش در این منطقه آشوب‌زده قطعا می‌تواند مؤثر باشد.

ولایتی با بیان اینکه باید از دخالت بیگانگان با حضور سازمان ملل جلوگیری شود، ادامه داد: مبارزه با تروریسم باید به عنوان هدف مشترک سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گیرد.

** پیام کشورهای عضو سازمان ملل به ایران درباره توافق هسته‌ای


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "یان الیاسون" نیز در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از دیدار با ولایتی گفت: گفت‌وگوهای سازنده و مؤثری با دوست و همکار 35 ساله خودم آقای ولایتی انجام دادیم و درباره شرایط منطقه و راهکارهای صلح‌آمیزی که منجر به ایجاد صلح در منطقه می‌شود، صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه ما در گفت‌وگوهای امروز خود بر پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه و یمن تمرکز کردیم، افزود: آنچه اهمیت دارد، مقابله با تروریسم در کشورهای منطقه اعم از عراق و سوریه است که ما در گفت‌وگوهای خود بر لزوم ایجاد امنیت پایدار در کشورهای منطقه که متأسفانه تحت تروریسم و افراط‌گرایی قرار گرفته است، تاکید کرد.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: در دیدار امروز با آقای ولایتی پیام سازمان ملل را که بیانگر احساسات کشورهای عضو این سازمان است، به وی رساندم و آن پیام این است که اکثر دولت‌ها از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 حمایت کرده‌اند و امیدواریم این توافق راه را برای گفت‌وگوهای سازنده‌تر میان ایران و سازمان ملل باز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار