حداد عادل با اشاره به شیوه تبلیغی کتاب «دختران آفتاب» گفت: شیوه تبلیغی کتاب «دختران آفتاب» که به طور غیر مستقیم از تأثیرگذاری بیشتری نسبت به شیوه مستقیم آن دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش «دختران آفتاب» عصر امروز در مدرسه دخترانه شهدای هفتم تیر با حضور امیر خوراکیان معاون هماهنگی و ریاست موسسه پژوهش انقلاب اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کبری خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی و نویسندگان کتاب «دختران آفتاب» برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مسئله زن در جامعه امروز و در انقلاب اسلامی به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ جامعه، اظهار کرد: مسئله زن و خانواده اهمتیش کمتر از مسائل سیاسی و اقتصادی نیست. اگر دست کم به تاریخ صد ساله اخیر کشورمان مراجعه کنیم، از وقتی فکر، فرهنگ و تمدن غربی جامعه ما را تحت تأثیر جدی قرار گرفت مسئله زن اهمیت بیشتری پیدا کرد.
 
وی افزود: به دلیل آنکه پس از انقلاب اسلامی مدعی حکومت اسلامی بودیم، باید پاسخ مناسبی در خصوص مسئله زن ارائه می‌دادیم. یکی از مهمترین مسائلی که در ذهن ماند توجه امام خمینی به نقش زنان در انقلاب بود و اینکه در زمان قبل از انقلاب ملاقات زنان در تاریخ با امام خمینی از نزدیک یکی از هنجارشکنی‌های وی به شما می‌رفت که تنها به دلیل اهمیت مسئله زن برای ایشان اتفاق افتاد.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به لزوم ترسیم نظام همه‌جانبه‌ای برای زنان در کشور بیان کرد: باید یک نظریه جامع پیرامون مسئله خانواده و زنان بر پایه اعتقادات و احکام اسلامی در کشور ایجاد کنیم. کتاب «دختران آفتاب» که توسط آقای بانکی‌پور و دوستانش تألیف شد، به شیوه غیر مستقیم به بیان مسائل زنان می‌پردازد. این هنر بزرگی است که در این کتاب تمام سؤالات پیرامون مسئله زن مطرح و به آنان پاسخ داده می‌شود. شیوه تبلیغی کتاب دختران آفتاب که شیوه غیر مستقیم است تأثیر گذاری بیشتری نسبت به شیوه مستقیم دارد 

در ادامه مراسم امیر خوراکیان معاون هماهنگی و ریاست موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه نگاه، رفتار و سلیقه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ باید تبدیل به رویه‌ای نظامند در حرکت فرهنگی کشور شود، تصریح کرد: شاید یکی از کوتاهی‌های ما در عرصه فرهنگ بی‌توجهی به نگاه رفتار و سلیقه‌ مقام معظم رهبری در این عرصه باشد. ایشان یک اثر فرهنگی را از میان آثار انتخاب می‌کنند و به دنبال این انتخاب حمایت از اثر صورت می‌گیرد. این گونه برگزیدن و حمایت کردن از یک اثر فرهنگی باید به یک رویه ثابت و منظم تبدیل می‌شد.

وی افزود: شاید در برخی نهادهای فرهنگی به اثر ادبی توجه شود اما یک نظام برای حمایت  و انتشار آثار فرهنگی کشور شکل نگرفته است تا در این عرصه به طور متراکم این وظیفه را انجام بدهد.

کبری خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی در خصوص کتاب «دختران آفتاب» اظهار کرد: در کتاب «دختران آفتاب» اوج مظلومیت شخصیت اصلی کتاب به نام فاطمه را می‌بینیم. وی نمی‌تواند استاد خود را که مقام معظم رهبری است به دوستانش معرفی کند. در دستگاه‌های برنامه‌ریزی کارهای زیادی برای زنان انجام شد و حجم بالای 500 صفحه قانون در این باره وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگسازی لازم را در زمینه مسائل زنان انجام دهیم و از صدا و سیما  و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم کتاب «دختران آفتاب» را تا جشنواره فجر یا روز زن به عنوان کتابی برای مسابقه کتابخوانی ارائه دهند. ما نیز در شورای انقلاب فرهنگی از این جایزه حمایت می‌کنیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.