استاندار خراسان رضوی گفت : افغانستان به عنوان یکی از نقاط راهبردی در بخش تجارت خراسان رضوی و شریک بازرگانی جدی این منطقه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی رضا رشیدیان در این جلسه کارگروه توسعه صادرات با بیان اینکه افغانستان سهم 45 درصدی از صادرات سالانه را دارد بر تعاملات و ارتباطات این استان با افغانستان به ویژه ولایت هرات تاکید کرد وافزود: هر چقدر فعالان اقتصادی و تجار خراسان رضوی بتوانند در پروژه های حوزه توسعه صنعتی و عمرانی ولایت هرات سرمایه گذاری و مشارکت بیشتری داشته باشند، گام های بلندی را در تامین امنیت بلندمدت دو کشور برمی دارند.

وی گفت: اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات محور توسعه تعاملات بازرگانی بین خراسان رضوی و آن کشور است و همه دستگاه های دولتی در استان باید از مصوبات این کارگروه پیروی کرده و توسعه صادرات به افغانستان را به طورجدی پیگیری کنند.

استاندار خراسان رضوی همچنین از ابراز تمایل مسئولان ولایت هرات و فراهم شدن بستر لازم برای همکاری با فعالان اقتصادی کشور ایتالیا در زمینه ساخت بخشی از راه آهن که خراسان رضوی را به هرات متصل می کند، خبر داد.

رشیدیان در ادامه از مسئولان حوزه اقتصادی استان خواست برای توسعه صادرات به افغانستان و تسهیل مراودات اقتصادی با این کشور همایش مشترکی با محوریت خراسان رضوی با دعوت از استانداران و مسئولان اقتصادی استان های همجوار خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان برگزار کنند.

وی از صادرات ۸۱۷ میلیون دلار کالا از استان طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت :100 درصد برنامه تدوین شده در حوزه صادرات استان طی شش ماهه نخست محقق نشده،وتلاش ما این است که در نیمه دوم سال به اهداف پیش بینی شده با همکاری بخش خصوصی دست یابیم.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه رفع موانع و چالش های موجود در توسعه روابط خراسان رضوی با استان هرات کشور افغانستان در سومین نشست کمیسیون مشترک، در هرات با جدیت پیگیری و بررسی شد گفت : کاهش هزینه های حمل و نقل، توسعه مبادلات، تامین امنیت رانندگان، تکمیل هرچه سریعتر خط آهن خواف - هرات و توسعه صادرات سوخت از جمله مباحث مورد توجه در این نشست بود.

علی رسولیان افزود: افغانستان از جمله کشورهایی است که خراسان رضوی مرز گسترده ای با آن دارد و از جمله اصلی ترین بازارهای صادراتی، تبادل هیاتها و ارائه خدمات فنی و مهندسی این استان است.

وی گفت: از سویی با توجه به اینکه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگترین مرکز ورودی کالا و ترانزیت برای افغانستان است، توسعه روابط برای هر دو طرف اهمیت دارد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی افزود: در سفر هیئت اقتصادی استان به هرات نشستی مشترک برای بررسی جزییات مسائل 'کمیته امنیتی و اقتصادی' تشکیل شد که در این نشست چالشهای حوزه حمل و نقل، صادرات و سوخت بررسی شد.

علی رسولیان گفت: موضوع افزایش صادرات قانونی سوخت از طریق اتحادیه واردکنندگان سوخت هرات نیز پیگیری و مقرر شد توسعه یابد و هزینه های حمل و نقل و تعرفه های بالای سوخت کاهش یابد.

وی موضوع توریست درمانی را از دیگر موضوعات مورد بحث برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم افغانستان برای درمان به سایر کشورها می روند، خراسان رضوی در این زمینه اعلام آمادگی کرد و قرار شد شرکتهای ایرانی در این حوزه برای انتقال آنان فعال شوند و خدمات درمانی مناسب به ارائه گردد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره خواسته های مسئولان ولایت هرات ها از این استان گفت: راه اندازی سی آی پی در مرز برای رفاه تجار افغانی، تسهیل ورود اتباع افغان از مرز دوغارون، رفع بوروکراسی در زمینه ورود ماشین آلات بخش تولید افغانستان که برای تعمیر به ایران فرستاده می شود از جمله این درخواست ها بود.

رسولیان با اشاره به آغاز صادرات طلا از خراسان رضوی گفت: امروز دومین محموله صادراتی طلا به میزان 64 کیلوگرم از این استان به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: هم اینک برای صادرات کالا مشکلات زیادی با مسئولان هواپیمایی امارات متحده عربی وجود دارد لذا درخواست می شود کمیته ویژه برای صادرات طلا از طریق راه آهن در استان تشکیل شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.