نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کاری که ایران در مذاکره با گروه 5 + 1 انجام داد راحت نبود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در همایش رؤسای شوراهای اسلامی سراسر کشور که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، سرمایه نیروی انسانی را ملاک قدرت در یک جامعه برشمرد و اظهار کرد:‌ سرمایه‌های مادی را می‌توان به راحتی داشت و به دست آورد، اما سرمایه نیروی انسانی به راحتی قابل به دست آوردن نیست.

وی افزود: کاری که ایران با گروه 1+5 در جریان مذاکرات هسته‌ای انجام داد کار راحتی نبود و بدون شک تاریخ این موضوع را فراموش نمی‌کند، چراکه تیم مذاکره‌کننده برخوردار از یک پشتوانه مردمی عظیم بود.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی نسبت به سرمایه نیروی انسانی از جایگاه بالاتری برخوردار است، توضیح داد: سرمایه اجتماعی به معنای اعتماد مردم به حاکمیت است.

البته این سرمایه عظیم به سهولت به دست نمی‌آید و برای رسیدن به آن و البته توسعه آن باید تلاش کرد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: سرمایه اجتماعی باید نهادینه شود و به هر میزان که این سرمایه در کشور ارتقا یابد حضور مردم در عرصه اداره کشور برجسته‌تر می‌شود و از تمرکزگرایی به سمت واگذاری امور به مردم حرکت می‌کنیم.

وی یادآور شد: هنگامی که شاهد برجسته شدن نقش شوراهای اسلامی در انجام وظایف غیرحاکمیتی باشیم سرمایه اجتماعی ارتقاء یافته و مدیریت امور کشور به نمایندگان مردم که شوراهای اسلامی هستند واگذار می‌شود.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید به مسائل حاکمیتی پرداخته و مسائل غیرحاکمیتی را به مردم واگذار کند، ادامه داد: حاکمیت باید مسئولیت‌های غیرحاکمیتی را سیاست‌گذاری کرده و بر نحوه اجرای آنها نظارت صحیح داشته باشد. امروز هم روند کشور به سمت همین نگاه است و نگاه مدیران کشور معطوف به واگذاری امور به مردم است.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها باید وظایف خود را به درستی تشخیص داده و در جهت انجام این وظایف گام بردارند، افزود: هر شورایی که در انجام وظایف خود موفق نباشد راه را برای واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم و تحقق مردم‌سالاری دینی به معنای واقعی دور کرده است.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: بنده از رؤسای شورای اسلامی شهرها و روستاها تقاضا دارم هر چقدر می‌توانند انسجام و پیوندهای درونی خودشان را استحکام بخشیده و تصمیمات خود را برمبنای نگاه کارشناسی اخذ کنند نه نگاه و سلایق شخصی.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ دولتمردان چندان مایل نیستند که اختیارات خود را محدود کنند بلکه به دنبال بسط اختیارات خود هستند. بنابراین شوراهای اسلامی روستاها و شهرها باید با تلاش و انجام درست وظایف جایگاه خود را تثبیت کنند.

وی تأکید کرد: کلانشهرهای کشور نشان داده‌اند زمانی که توسط شوراها اداره می‌شوند کارایی‌شان بیشتر است و خدمات بهتری نسبت به زمانی که شوراها در رأس امور شوراها قرار نداشتند به مردم ارائه می‌شود.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص عدم بررسی صلاحیت نمایندگان برای حضور در انتخابات مجلس، گفت:‌ در مجلس گاهی اوقات در خصوص موضوعاتی تصمیماتی گرفته می‌شود که هییت رییسه مجلس به اتفاق آرا این تصمیمات را قبول نداشته و حتی گاهی اکثریت رؤسای کمیسیون‌ها نیز این مصوبه را قبول ندارند اما هنگامی که پیشنهادی در صحن علنی مجلس مطرح و استدلالی در خصوص آن بیان می‌شود نمایندگان به آن رأی می‌دهند که این تصمیمات از جمله موضوعاتی است که نقد هییت رییسه است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.