مشابه سیستم نیمه خودران کمپانی هایی نظیر مرسدس، آئودی و ولوو، فناوری تسلا نیز ماشین را درون لاین خود و با فاصله ای مطمئن از ماشین بعدی نگه می دارد، چه درون شهر و چه در اتوبان ها و بزرگ راه ها. سنسورها و دوربین های درون ماشین این قابلیت را به راننده ارائه می دهند تا متوجه احتمالات باشد و بداند در چه صورت ممکن است تصادفی رخ دهد.
اما محققین می گویند در مورد ماشین تسلا، یک ویژگی منحصر به فرد وجود دارد. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا موتورز می گوید، سیستم می تواند با جمع آوری داده ها خود را ارتقاء بخشد. برای مثال می تواند بفهمد که در چه مواقعی راننده سریعا اما با اطمینان کامل، می پیچد و یا چه مواقعی متوقف می شود.
ماسک می گوید: «به نظر من، این تجربه ای ژرف برای مردم خواهد بود. سیستم خودران، درک مردم از آینده را به شکلی قابل توجه تغییر خواهد داد. ما به شکل ویژه ای در این مرحله محتاطانه عمل می کنیم، بنابراین به رانندگان توصیه می شود تا دستان شان را از فرمان برندارند. نرم افزار بسیار جدید است.»
از نگاه ماسک، اتوموبیل هایی که به طور کامل خودران باشند، حداقل ۳ سال دیگر از راه می رسند و فعلا مراحل ابتدایی خود را طی می کنند. این آپدیت برای ۶۰ هزار خودروی الکتریکی تسلا در سراسر جهان ارائه شده که شامل سدان های مدل اس و SUV های مدل اکس می شود که پس از سپتامبر ۲۰۱۴ تولید شده اند.
آپدیت برای مشترکین آمریکای شمالی عرضه شده اما مالکین اروپایی و آسیایی خودروهای تسلا باید تا هفته آینده منتظر بمانند. خودروهایی که پیش از سپتامبر ۲۰۱۴ تولید شده اند، به این علت آپدیت را دریافت نمی کنند که سنسورهای لازم، روی خودروها موجود نیست.
رانندگانی که هزینه ۲۵۰۰ دلاری را در هنگام خرید خودرو پرداخته اند،
حالا به این سیستم مجهز می شوند اما عوارض جانبی آن کاملا به عهده راننده
است، در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از برداشتن دست از روی فرمان،
اتفاقی رخ ندهد. آپدیت بعدی برای بهبود عملکرد خودرو در ورود و خروج از
گاراژ یا پارکینگ است.
جنرال موتورز نیز سیستمی مشابه اما عقب افتاده تر از آپدیت امروز تسلا را قرار است سال ۲۰۱۷ برای کادیلاک سی تی ۶ عرضه کند. به نظر می آید تسلا در این زمینه از رقبایش بسیار جلو افتاده.