قم؛

بررسی جریان‌های تکفیری در قم به همت جامعةالمصطفی‌العالمیه

نشست بررسی جریان‌های تکفیری در قم به همت جامعةالمصطفی‌العالمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،در نشست بررسی جریان‌های تکفیری در قم که به همت جامعةالمصطفی‌العالمیه برگزار شد،جمعی از طلاب غیرایرانی فعال و همچنین رئیس جامعةالمصطفی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلف ظهور و پیدایش این پدیده شوم را مورد واکاوی و بررسی قرار دادند .

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری در این نشست با اشاره به اینکه کشورهای استکباری برخورد جدی با داعش ندارند، گفت : اسلام‌هراسی در دستور کار استکبار قرار گرفته و در این راستا داعش و دیگر گروه‌های افراطی را به عنوان پیروان دین مبین اسلام معرفی می‌کنند . 

مشاور رهبر انقلاب اسلامی ، ایجاد گروه‌های تکفیری را راهکاری برای تفرقه‌افکنی میان مردم مسلمان دانست و بیان کرد : طلاب باید با تحقیق و تحلیل، جریانات دنیای اسلام را برای مردم کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی تشریح کنند .

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مددیان استاد حوزه و دانشگاه در قم با اشاره به اینکه پدیده تروریسم و تکفیری‌ها در منطقه بیش از آنکه یک رویش سیاسی باشد نتیجه یک انحراف عقیدتی برشمرد که طی چندین دهه با حمایت مالی عربستان، موقعیت جغرافیایی پاکستان و هدایت آمریکایی‌ها رشد و نمو کرده است . بیان کرد : البته بدون شک استکبار نیز از این انحرافات بیشترین استفاده را می‌برد و اکنون هم شاهد هستیم که آمریکایی‌ها عملا از داعش و گروه النصره حمایت می‌کنند .

این مدرس حوزه و دانشگاه جامعة‌المصطفی را یک ظرفیت بزرگ برای نشر معارف عمیق اسلامی از ایران به خارج از مرزها دانست و گفت : متاسفانه برخی از رسانه‌های خارجی در تلاش هستند تا قرائت تکفیری‌ها را قرائت اصلی از اسلام ناب محمدی جلوه دهند، و انتظار می‌رود که این نشست‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

احمدرضا عزیزی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی نیزبا اشاره به اینکه امروز امنیت ایران اسلامی منوط به تامین امنیت دیگر کشورهای منطقه است گفت: اگر ذکاوت و هوشمندی نیروهای امنیتی و دفاعی ایران نبود، اکنون داعش برنامه‌های گسترده‌ای را برای برهم زدن امنیت ایران اسلامی اجرایی‌سازی کرده بود وافرادی همچون سردار حسین همدانی با حضور مستشاری در سوریه و عراق داعش را مهار کرده اند.

عزیزی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند یک دیپلماسی مذهبی در ذیل دیپلماسی عمومی دولت هستیم، گفت: حوزه علمیه قم می‌تواند با دیگر مراکز علمی اسلامی در کشورهای مختلف ارتباطات بسیار خوبی برقرار و نشست‌های مشترکی را برای بررسی پیداش داعش برگزار کند .

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا انصاری‌منش انصاری‌منش با تاکید بر اینکه سران جریان داعش کاملا وابسته به غرب و نیروهای امنیتی دستگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی هستند،گفت: اگر با این افراد مبارزه فکری، امنیتی و نظامی صورت نگیرد این‌ها استعداد اینکه یک بار دیگر جنایات صدر اسلام را رقم بزنند، دارند به طوری که اگر ایران در قضایای عراق و سوریه کمک نمی‌کرد بعید نبود اینها به عتبات عالیات جسارت کنند .

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه سفیران مذهبی ایران باید ندای حقانیت اسلام را به گوش جهان اسلام و دیگر مذاهب دنیا برسانند، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی‌العالمیه این ظرفیت بزرگ را دارد تا به طور جدی به مقابله با اندیشه‌های خطرناک این نحله بپردازد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات مختلفی در این زمینه نیز انجام گرفته است اما یا جنبه خبری پیدا نکرده است یا همگرا نبوده است، افزود: من پیشنهاد می کنم که وزارت امور خارجه با همکاری حوزه علمیه قم برنامه‌های تبلیغی در کشورهای عربی و اروپایی برگزار کند .

در پایان نیزکارشناسان بر این نظر بودند که در کنار برنامه‌های امنیتی و نظامی که جمهوری اسلامی ایران به صراحت در مقابل داعش در پیش گرفته است ضروری است تا یک کمیته دیپلماسی مذهبی نیز تشکیل شود و با ابعاد فکری و عقیدتی این نحله فاسد و انحرافی مبارزه جدی شود.
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.