به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان کشور، در همایش "هفته پیوند اولیاء و مربیان" با اشاره و تاکید بر افزایش همکاریهای برونسازمانی در راستای توسعه مشارکتهای غیر سازمانی در آموزش و پرورش کشور از امضای تفاهمنامه همکاری وزارت آموزش و پرورش با قوه قضائیه خبر داد و گفت: طبق این تفاهمنامه و با وجود 256 مرکز مشاوره خانواده در کل کشور که همگی متعلق به وزارت آموزش و پرورش میباشند، به منظور پیشگیری از افزایش جرم و بزهکاری و همچنین جلوگیری از آسیبهای اتفاقی بر خانوادهها این تفاهمنامه به امضاء رسیده است که علاوه بر آن ارائه مشاوره و خدمات مشاوره خانواده ویژه برای خانوادههایی که در مرحله جدایی قرار دارند میتواند با ایجاد نقشی موثر در استحکام بنیان خانوادهها و برگشت زوجین به زندگی زمینه مناسب را نیز برای رشد فکری و تعالی دانشآموز فراهم آورد، موضوعی که یکی از مهمترین عوامل در جلوگیری از اشاعه جرم و بزهکاری در میان دانشآموزان است.
مشارکت اولیاء دانشآموزان با مدارس بیشتر شود
وی همچنین اظهار داشت: نگاه مشارکتجویانه در سیستم مدیریتی آموزش و پرورش باید گستردهتر و شده به نوعی ترویج شود، زیرا این نگاه باعث میشود وقتی اولیای دانشآموزی وارد مدرسهای میشود، علاوه بر بهرهمندی از برخورد گرم و صمیمی مدیران مدارس با آنها اولیاء نیز در امور اجرایی مدارس که ارتباط مستقیمی با سرنوشت و آینده فرزندشان دارد، مشارکت کنند ، شیوهای که از آن در سیستم مدیریتی به عنوان مدیریت مشارکتی یاد میشود، اما این در حالیست که متاسفانه هنوز چنین جای خالیهایی در برخی از مدارس کشورمان مشهود است، موضوعی که نیازمند اهتمام ویژه وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء الگوهای مشارکتی در میان اولیاء دانشآموزی و اولیاء مدارس است.
جای خالی انجمنهای اولیاء و مربیان در مدارس غیردولتی
احمدی در ادامه با اشاره به تحصیل بیش از 1 میلیون و 500 نفر از دانشآموزان کشور در مدارس غیردولتی تاکید کرد: متاسفانه در بیشتر این مدارس و حتی در همه آنها انجمنهای اولیاء و مربیان مفهوم چندانی ندارد و نباید معنای این انجمن با دریافت و یا ارائه پول در این مدارس اشتباه گرفته شود، زیرا در مدارس غیردولتی هرچند که مسئله هزینه و ریالی آن در همان مرحله ابتدایی ثبتنام با مبالغ مختلف حل میشود، اما جای خالی مدلهای مشارکتی بیتردید در این مدارس به چشم میخورد و به همین منظور نیز باید مدارس غیر دولتی در قالب انجمنهای اولیاء و مربیان و یا اقدامات مشابه آن مدلهای مشارکتیشان را تحویل دهند، زیرا بدون تردید تنها پرداخت وجه و دادن پول پشتوانه تعلیم و تربیت دانشآموزان در هیچ مدرسهای نیست و مدارس غیردولتی در این زمینه دقیقا همانند آزمایشگاهی معتبر میتوانند مدلهای مشارکتی خوبی را در قالب الگوهای موثر در توسعه مشارکت حقیقی در تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش ارائه دهند.
جمعآوری 138 میلیارد تومان کمک نقدی در مدارس دولتی
مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به نقش موثر انجمنهای اولیاء و مربیان در جذب کمکهای مردمی نیز از جذب و جمعآوری 138 میلیارد تومان کمکهای نقدی از مدارس کل کشور خبر داد که از این میزان 115 میلیارد تومان تنها مربوط به ارزش مشارکتهای مبتنی بر تخصصهاست که توسط انجمنهای اولیاء و مربیان پیگیری و شکلگرفته است و در حقیقت غیر از مدارس غیر دولتی تمام 138 میلیارد جمعآوری شده تنها مربوط به مدارس دولتی میباشد و این مهم خود به درستی و همچنین به طور کامل نقش موثر انجمنها را در ارتقاء مشارکتهای اولیاء و مربیان دانشآموزی و مدارس به تصویر میکشد. البته ناگفته نماند که هنوز آمارهای دقیق سال 93 و 94 اعلام نشده است، اما براساس آخرین آمارهای رسیده به طور کلی 93 هزار انجمن مختلف در مدارس سراسر کشور شکل گرفته است.
انتهای پیام/